فونیکسریمکسبهتام

افزایش ۲۵ درصدی مطالبات قطعه سازان استان مرکزی از خودروسازان

عصر خودرو- استان مرکزی قطب چهارم صنعت کشور است، این استان قریب به سه هزار واحد صنعتی و تولیدی را در دل خود جای داده و سهم قابل توجهی در تامین نیازهای داخل و خارج کشور به انواع تولیدات صنعتی دارد.

افزایش ۲۵ درصدی مطالبات قطعه سازان استان مرکزی از خودروسازان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، خودروسازی یکی از صنایع مهم در هر کشور است و یکی از صنایع وابسته به این صنعت، قطعه سازی است که مهمترین حلقه زنجیره تولید خودرو محسوب می شود و تعدادی از صنایع استان مرکزی به عنوان قطب چهارم صنعت کشور، در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان نقش آفرینی می کنند، اما موانعی نظیر تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان که در یک مقطع تا افزون بر چهار هزار میلیارد تومان رسیده بود اجازه نمی‌دهد این صنعت استراتژیک و حیاتی در استان با ظرفیت کامل فعالیت کند و بعضا با برخی چالش‌ها مواجه می‌شود.

    عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان همگن ایران و رئیس انجمن قطعه سازان استان مرکزی درخصوص وضعیت این صنعت در استان و مشکلات یاد شده، گفت: انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور دارای 21 عضو هیات مدیره است که روسای هیات مدیره و انجمن‌های قطعه‌ساز استان‌ها را تشکیل می‌دهند.

    احمدرضا رعنایی با بیان اینکه انجمن قطعه سازان واسطه بین تولیدکنندگان با ارکان حاکمیتی و بخش خصوصی کشور و بازارهای خارجی است، افزود: پیگیری رفع مشکلات و تسهیل در امور افزون بر 1200 واحد تولیدی قطعه ساز کشور از مهمترین فعالیت‌های این انجمن است.

    رئیس انجمن قطعه سازان استان مرکزی در ادامه، موضوع تخصیص ارز به قطعه‌سازان برای ورود قطعات مورد نیاز را از جمله مشکلات دانست و گفت: قطعه سازی به دلیل ارزان بودن انرژی، وجود صنایع پتروشیمی و نیروی کار متخصص در کشور، نسبت به صنایع خودرو سازی در مسیر پیشرفت قرار دارد و برطرف کردن موانع پیش رو از جمله تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه برای اجرای طرح توسعه مسیر پیشرفت را تسهیل خواهد کرد.

    وی با اشاره به اینکه امسال میزان ارز تخصیصی برای قطعه‌سازان کاهش یافته و مدت زمان آن نیز طولانی شده است، گفت: بروز این مشکل چالش‌های جدی را برای صنعت قطعه سازی ایجاد کرده است که در حال پیگیری برای رفع این مانع پیش روی قطعه سازان هستیم.

    وی در ادامه به کاهش نقدینگی صنایع قطعه سازی اشاره کرد و گفت: واحدهای تولیدی قطعه‌ساز در کشور به دلیل طلب بالایی که از خودروسازان دارند دچار کمبود نقدینگی شده‌اند و چون مدت زمان مطالبات افزایش یافته است با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.

    رعنایی ادامه داد: سیستم بانکی به دلیل ناترازی ایجاد شده در نیمه نخست سال جاری برای ارائه تسهیلات به قطعه سازان محدودیت قائل شد و سیاست انقباظی اتخاذ کرد و همین امر موجب کاهش نقدینگی تولیدکنندگان قطعات خودرو در کشور شد و از طرفی افزایش نرخ تورم در سال جاری موجب ایجاد تزلزل در صنعت قطعه‌سازی شده است.

    وی به قدمت 50 ساله صنعت قطعه‌سازی کشور اشاره کرد و گفت: تجربه و توانمندی بالا در این صنعت موجب شده است که در صنایع هایتیک قطعه‌سازی صاحب برند و تولید داخلی شویم. در تعامل با کشورهای خارجی نیز ظرفیت تولید مشترک ایجاد شده است و در صورت رفع موانع می‌توان ارزش افزوده بالایی را برای کشور رقم زد.

    او در خصوص ظرفیت استان مرکزی برای تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان کشور گفت: در حال حاضر 11 درصد نیاز خودروسازان ایران به قطعات مختلف خودرو در استان مرکزی تامین می‌شود و این استان رتبه سوم را در تنوع قطعات تولیدی خودرو در کشور به خود اختصاص داده است.

    رعنایی گفت: قطعات موتوری نظیر سوپاپ، سرسیلندر، میل لنگ، میل، میل سوپاپ، بوش سیلندر و قطعات دیگری نظیر شیشه، لاستیک، رادیاتور، سیستم‌های جلوبندی، کمک فنر، توپی چرخ، کولر و رادیاتور کولر، قطعات بدنه‌ای، لنت ترمز، سیم و کابل‌های انتقال نیرو و ... از جمله قطعات خودرویی است که در استان مرکزی تولید می‌شود.

    وی تصریح کرد: تمامی قطعات خودرویی تولیدی در استان مرکزی از نظر استانداردهای تولید با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند و حتی می‌توان گفت به مراتب بهتر از مشابه خارجی بوده و مصرف کنندگان رضایت کامل را از این تولیدات دارند.

    رئیس انجمن قطعه سازان استان مرکزی در خصوص مطالبات قطعه سازان از خودروسازان نیز گفت: مطالبات قطعه‌سازان استان مرکزی از خودروسازان به رقم بالایی افزایش یافته است و بخشی از مطالبات مربوط به سال گذشته است. در مجموع میزان مطالبات قطعه‌سازان استان از خودروسازان نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است و با این وجود در عمل به تعهد اخلاقی خود نسبت به تامین کالای شرکت‌های خودروساز تلاش شده و افزایش مطالبات خللی در میزان تولید و تامین نیاز صنعت خودروی کشور ایجاد نکرده است.

    وی تاکید کرد: انتظار می‌رود خودروسازان پس از فروش خودروهای تولیدی بدهی و سهم قطعه‌سازان را پرداخت کنند تا این صنعت پویا بتواند با نقدینگی لازم نسبت به پرداخت تعهدات خود در موعد مقرر اقدام کرده و همچنین با افزایش ظرفیت تولید به دنبال ایجاد طرح‌های توسعه‌ای باشد.

    رعنایی گفت: با توجه به افزایش حدود 200 درصدی نرخ تورم طی چهار سال گذشته شرکت‌های قطعه ساز نیاز به سرمایه در گردش با افزایش حدود 200 درصدی دارند، گرچه بخشی از سرمایه در گردش نیز باید برای نوآوری و طرح توسعه، بهبود کیفیت و به روز کردن ماشین آلات هزینه شود که از نظام بانکی کشور، وزارت صنایع و وزارت اقتصاد درخواست می‌شود با اعطای تسهیلات نقش تسهیل گری خود را اعمال کنند.

    وی خواستار تسریع در تخصیص ارز به قطعه سازان شد و افزود: تخصیص به موقع ارز موجب خواهد شد کالاهایی که باید خارج از کشور وارد شود تا در کنار کالای تولیدی داخل محصول نهایی را وارد بازار کند به موقع در اختیار قطعه سازان قرار گیرد که علاوه بر بهره‌وری در تولید در تامین به موقع محصول نهایی موثر است.

    عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان همگن ایران با بیان اینکه بسیاری از کمبودهای کشور دامن گیر صنعت شده است، گفت: متاسفانه صنعت به مرغ عزا و عروسی تبدیل شده است. به عنوان مثال وقتی در فصل تابستان مشکل کمبود برق در کشور بوجود می‌آید برای جبران کمبود هفته‌ای یک یا دو روز برق صنایع قطع می شود و در فصل زمستان نیز با برودت هوا این صنایع هستند که باید با خاموش کردن سیستم‌های گرمایشی روند تولید را متوقف کنند و صاحبان صنایع با این میزان تعطیلی در فصل تابستان و زمستان توان پرداخت تعهدات خود را ندارند.

    وی با بیان اینکه تصمیمات این چنینی صنعت کشور را فلج خواهد کرد، گفت: در قطعه سازی علاوه بر پیشگیری از آسیب رسیدن به چرخه تولید نظیر خاموشی های برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان باید با ایجاد فضای کسب و کار مناسب، مشکلات دارایی، تسهیلات بانکی، تامین اجتماعی و ... را برطرف کرد تا ارزش افزوده بیشتری عاید کشور شود.

    رعنایی تصریح کرد: دولت باید سیاست کاهش نرخ سود بانکی برای تولیدکنندگان و معافیت‌های مالیاتی و تامین اجتماعی را فراهم کند تا بتوان در یک وضعیت برابر با تولید کنندگان خارجی در بازار بین المللی رقابت کرد.

    وی با اشاره به احصای مشکلات قطعه‌سازان خودرو در هر استانی و پیگیری و اتخاذ تصمیم برای برطرف کردن آن در انجمن کشور گفت: تصمیم گیری برای برطرف کردن مشکلات با دعوت از مسئولان ملی و استانی صورت می‌گیرد و در سایه ارتباطات گسترده‌ای که برای رفع چالش های این صنعت ایجاد می‌شود، رفع بسیاری از مشکلات تسهیل‌گری می‌شود.

    وی افزود: شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، حمایت اعضا در نمایشگاه‌های خارجی، معرفی دستاوردها و توانمندی‌های قطعه‌سازان کشور در رویدادهای جهانی، سایت‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی، دعوت از فعالین بخش صنعت قطعه‌سازی سایر کشورها به ایران، برگزاری تورهای بازدید از واحدهای تولیدی قطعه در داخل کشور و حمایت از قطعه سازان در برابر برخی ناملایمات بانکی، تامین اجتماعی، گمرک و ... با هدف رفع مشکلات آنها، بخشی دیگری از وظایف انجمن قطعه سازان همگن ایران است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط