فونیکسریمکسبهتام

بررسی عوامل موثر در افزایش میزان تولید خودرو‌های برقی

عصر خودرو-­ یک کارشناس صنعت خودرو گفت: تولید پایین خودرو‌های برقی موجب می‌شود که سرمایه‌گذاری در این حوزه برای سرمایه‌گذاران و صنعتگران داخل کشور، جذابیت کافی نداشته باشد.

بررسی عوامل موثر در افزایش میزان تولید خودرو‌های برقی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صدا و سیما؛ آقای مصطفی پهلوانی با تاکید بر اینکه دغدغه اساسی خودروسازان کشور در حال حاضر تولید خودروی اقتصادی و با کیفیت است، افزود: توسعه محصول جدید همواره در هر صنعتی چالش‌هایی به همراه خواهد داشت، از جمله این چالش‌ها مبحث مهم زنجیره تامین است. در مورد قوای محرکه احتراق داخلی هم اکنون مشکلاتی بر سر راه خودروسازان است به طوری‌که برخی از محصولات با قوای محرکه کاملاً از رده خارج همچنان تولید می‌شوند، در مورد قوای محرکه الکتریکی این مشکل به مراتب قابل ملاحظه‌تر خواهد بود.


    وی اضافه کرد: از طرفی مشکلات مربوط به تحریم‌ها یکی از مسائلی بوده که تامین این سیستم مهم از محصولات خودرویی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

    این کارشناس صنعت خودرو گفت: اکنون برخی از شرکت‌ها مانند شرکت مکو از گروه مپنا، شرکت جتکو و شرکت کرمان موتور در زمینه توسعه محصول الکتریکی و سیستم‌های قوای محرکه آن در حال فعالیت هستند. به هر حال در نهایت این خودروساز است که باید زمینه پیشرفت در توسعه محصول نهایی را فراهم کرده و در کنار تامین کنندگان و مراکز نوآوری قرار گیرد تا بتوانند مسیر توسعه را طی کند، با توجه به شرایط حاضر در صنایع خودروسازی، متاسفانه نیروی محرک کافی برای طی این مسیر وجود ندارد.

    پهلوانی افزود: در مورد الگوبرداری صحیح باید مشخص شود که خودروسازان ایرانی می‌خواهند از کدام یک از الگوی فورد (تغییر قوای محرکه محصولات موفق) و یا الگوی تسلا (توسعه محصول الکتریکی از پایه بدون داشتن محصول پایه‌ای) پیروی کنند. مسئله مهم و اساسی در الگوی فورد سازگاری و آماده بودن بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های تامین، تولید و خدمات پس از فروش و همچنین تصویر مناسب بازار از محصول پایه است که موجب تسریع فرآیند توسعه محصول شده و به تبع آن بازه زمانی بازگشت سرمایه نیز کوتاه‌تر خواهد شد.

    وی ادامه داد: در مورد صنعت خودروی کشور باید پذیرفت که متاسفانه اساس بازاریابی و فروش بر انحصار استوار است که این مسئله اصولاً مانع پیشرفت چشمگیر در توسعه سبد محصولات آن‌هاست. مورد مهم دیگر که باید در نظر داشت این است که محصولات موجود فعلی، که تحت نشان تجاری خودروسازان داخلی تولید می‌شود، عموماً یا منسوخ هستند و یا اینکه مالکیت محصولاتشان متعلق به آن‌ها نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط