فونیکسریمکسبهتام

محصول جدید سایپا را بشناسید

نگاهی به مهمترین نقاط قوت اطلس در آستانه ورود به بازار

عصر خودرو- در نگاه نخست، طراحی ظاهری اطلس نسبت به کوییک کاملا متفاوت شده و جلوه ای متفاوت از محصولات این خودروساز با زبانی جدید را به نمایش می گذارد. نزدیکترین و شبیه ترین رقیب اطلس در بازار پژو ۲۰۷ با پیشرانه TU۳ ایران خودرو است.

نگاهی به مهمترین نقاط قوت اطلس در آستانه ورود به بازار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نخستین تمایز این دو رقیب در ابعاد آن ها نمایان است به گونه ای که اطلس 24 سانتیمتر طول و 10 سانتیمتر ارتفاع بیشتری از پژو 207i دارد اما در مقابل فاصله بین دو محور هر دو خودرو تقریبا روی حدود 2.4 متر یکسان است و 207 تنها با 3 سانتیمتر برتری دارد که البته این موضوع در فضای بار با صندوق 285 لیتری اطلس در برابر صندوق 245 لیتری پژو 207 جبران شده است.

    اطلس جدیدترین عضو سبد محصولات گروه خودروسازی سایپا در کلاس هاچ بک ( با تلاش برای شباهت به مینی کراس ها یا کراس‌لوک) است. نخستین نسخه اطلس که قیمت آن از سوی شورای رقابت اعلام شده تیپ G این خودرو است که به اختصار به سطح بالایی از امکانات ایمنی و رفاهی در خانواده محصولات سایپا مجهز شده و پیشرانه آن نسخه بهبود یافته M15 است و گیربکس این خودرو نیز از نوع 5 سرعته دستی است.

     

    هر دو خودرو از پیشرانه های 4 سیلندر با 8 سوپاپ نیرو می گیرند با این تفاوت اساسی که پیشرانه نسبتا قدیمی TU3 با حجم 1360 سی سی توان تولید حداکثر قدرت 75 اسب بخار و 113 نیوتون متر گشتاور را دارد در حالی که توان پیشرانه جدید و بهبودیافته 1503 سی‌سیاطلس به 90 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 137 نیوتون متر می رسد که با توجه به استفاده از گیربکس 5 سرعته در هر دو خودرو و وزن تقریبا یکسان بدون شک منجر به کشش بهتر اطلس در مقابل 207 با موتور TU3 خواهد شد. مخزن سوخت پژو 207i که سنتی به یادگار مانده از 206 است 50 لیتر حجم دارد در حالی که مخزن سوخت اطلس 41 لیتر حجم دارد و در زمینه میزان مصرف سوخت در سیکل ترکیبی نیز حداقل روی کاتالوگ پژو 207 با موتور TU3 با مصرف ادعایی 6.36 لیتر در مقابل مصرف سوخت کاهش یافته 6.9 لیتری اطلس برتری دارد.

    تا اینجای کار اطلس از نظر مشخصات فنی و برخی دیگر از مشخصات فنی نسبتا پایاپای پژو 207 حرکت کرده اما وقتی نوبت به بررسی امکنات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو می رسد، اطلس با سرعت زیادی از 207 سبقت می گیرد. ترمز های هر دو خودرو در جلو و عقب از نوع دیسکی و سیستم کمکی هر دو رقیب از نوع هیدرولیکی است. سیستم تهویه مطبوع در 207 تمام اتوماتیک و در اطلس از نوع نیمه اتوماتیک است و هر دو خودرو رینگ 14 اینچی فولادی دارند. تکنولوژی های ایمنی نخستین محل سبقت تمام عیار اطلس G از پژو 207 است جایی که این خودرو به سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC، کنترل کشش TCS، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی بدون حرکت به عقب HSA، سیستم کمکی ترمز BAS و ABS و EBD مجهز شده اما در فهرست امکانات  با موتور TU3 تنها ABS و EBD در کنار سیستم الکترونیکی کمکی ترمز به چشم می خورد که البته بدون سیستم کنترل الکترونیکی پایداری این خودرو امکان استمرار تولید بر مبنای استانداردهای 85گانه را نخواهد داشت که احتمالا در آینده افزوده می شود و قطعا موجب افزایش قیمت این خودرو خواهد شد.

    در نهایت هر دو خودرو از نمایشگر مالتی مدیا 7 اینچی بهره می برند که امکانات بیشتری در مالتی مدیای اطلس نظیر میرور لینک به چشم می خورد. اطلس به سنسور نور و در نتیجه چراغ های اتوماتیک جلو مجهز شده و از سیستم کنترل فشار باد تایرها یا TPMS بهره می برد که در 207 به چشم نمی‌خورد. محصول جدید سایپا همچنین مانند پژو 207 دوربین عقب دارد اما دو آپشن مهم دیگر که موجب برتری اطلس G می شوند، روکش چرم صندلی ها و آپشن محبوب مشتریان ایرانی یعنی سانروف در اطلس G است.
    قیمت نهایی اطلس G برای مشتری حدود 395 میلیون تومان و آخرین قیمت شرکتی پژو 207 با موتور TU3 324 میلیون تومان است که احتمالا به زودی با افزایش قیمت مواجه خواهد شد. سایپا و ایران خودرو بعد از مدت ها دو رقیب در کلاس خودروهای کوچک شهری را پیش روی یکدیگر قرار داده اند.

     

    اگر به طور خلاصه بخواهیم روند رقابت بین اطلس G و پژو 207 با موتور TU3 را مرور کنیم؛ طراحی ظاهری اطلس به روز و متفاوت است اما آیا می تواند روبروی چهره عامه پسند و محبوب 207 به برتری دست پیدا کند؟ اطلس از پیشرانه قوی تر با گشتاور به مراتب بهتر و ابعاد بزرگتر و فضای بار بهتر از 207 بهره می برد و هر دو خودرو مصرف سوخت نسبتا مشابهی دارند. طراحی داخلی اطلس بدون شک به روز تر از 207 است اما مانند طراحی ظاهری باز هم سلیقه مشتری برای انتخاب نهایی باید بررسی شود. اطلس در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی به معنای واقعی چند گام اساسی جلوتر از پژو 207 است و خودرو بهتری برای مصرف خانواده ها به نظر می رسد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط