فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل ستاد مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران:

آغاز به کار معاینه فنی خودروها از منازل

اضافه شدن ۸ خط جدید سیار

عصر خودرو- مدیرعامل ستاد مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران از آغاز به کار معاینه فنی از مقابل منازل خبر داد و گفت: امسال با اضافه شدن هشت خط تعداد خطوط ارائه خدمات سیار به ۱۵ خط افزایش یافت.

آغاز به کار معاینه فنی خودروها از منازل
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، شادی مالکی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در 6 ماهه دوم امسال پرتابل های معاینه فنی در منازل راه اندازی می شود.

    وی ادامه داد: این اقدام برای نخستین بار انجام می شود و به همین جهت ما با کارخانجات سازنده وارد مذاکره شدیم تا در 6 ماهه دوم امسال شاهد فعالیت یک تا 2 دستگاه پرتابل معاینه فنی از مقابل منازل باشیم.

    مالکی در خصوص تعرفه پرتابل های معاینه فنی در منازل گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده این پورتابل ها به صورت کوتاه مدت در برج های مسکونی واحدهای متمرکز و ارگان های دولتی استقرار پیدا می کنند، تعرفه آنها نیز مشخص است به طوری که در حال حاضر تعرفه معاینه فنی خودروهای سبک 92 هزار تومان و خودروهای سنگین 119 هزار تومان محاسبه می شود که در طرح معاینه فنی در منازل هزینه ای نیز بابت جابجایی پرتابل های معاینه فنی از شهروندان و مراجعه کنندگان اخذ خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در اولین همایش ملی معاینه فنی خودرو نیز گفت: معاینه فنی در دنیا دارای قدمتی معادل یک قرن  و در کشور ما سابقه پنجاه ساله دارد. اولین الزامات معاینه فنی در سال 1347 در کشور برقرار شد، البته در آن زمان تجهیزات به‌ صورت امروز نبود و به صورت چشمی انجام می شد.

    وی افزود: در سال 74 برای اولین بار ستاد معاینه فنی ذیل شهرداری تهران تعدادی از تعمیرگاه های شهر را مجهز به تجهیزات معاینه فنی کرد و در سنوات بعد مطالعاتی انجام شد که مهم‌ترین دستاورد آن طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران است.

    مالکی ادامه داد: در دهه هشتاد ما روند رو به رشد صنعت معاینه فنی را در تهران داریم متاسفانه وضعیت معاینه فنی موتورسیکلت‌ها خیلی ساماندهی نشده است. امروز به راحتی می‌توانیم پذیرای حدود سه میلیون خودرویی باشیم که پلاک تهران هستند. به عبارتی به لحاظ کمی در این صنعت موفق عمل کردیم.

    مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه در سال های گذشته به تامین نیازها پرداخته می‌شد و امروز بر مسائل کیفی تاکید می‌شود، گفت: توجه مراکز علمی هم به این مهم جلب شده است. به طوری که امروز مطالعات اثبات کرده که معاینه فنی علاوه بر نقشی که در کاهش آلودگی هوا دارد، در کاهش ترافیک هم تاثیر گذار است.

    نقص ترمز خودرو؛ علت 10 درصد از مردودی‌های معاینه فنی

    مالکی ادامه داد: در سال گذشته 300 هزار خودرویی که در مراکز پذیرش شدند، دارای نقص منجر به آلودگی هوا بودند، البته در سال جاری از حدود 900 هزار دستگاه پذیرش شده 70 درصدشان در مراجعه اول گواهی معاینه فنی را دریافت کردند. در بین این ارقام تقریبا 10 درصد از مردودی ها نقص ترمز خودرو را داشتند؛ به عبارتی تقریبا 350 هزار خودرو و این به معنای کاهش تصادفات است.

    وی با اشاره به اینکه نقش معاینه فنی در سلامت شهروندان غیرقابل انکار است، تاکید کرد: البته مواردی مثل آموزش و فرهنگ سازی، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، کاهش ترددهای غیرضروری، کیفیت سوخت و … نیز در کاهش آلاینده ها و سلامت شهروندان تاثیرگذار هستند.

    نیمی از خودروهای مشمول معاینه فنی در کشور نسبت به دریافت گواهی اقدام نمی کنند

    مالکی با بیان اینکه باتوجه به اهمیت معاینه فنی بر آن شدیم تا این همایش را با خرد جمعی برگزار کنیم و مشکلات مراکز معاینه فنی در اینجا برای رسیدن به راهکارهایی برای حل مساله مطرح بشود خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهم پایش مستمر خودروهاست. تقریبا نیمی از خودروهای مشمول معاینه فنی در کشور نسبت به دریافت گواهی اقدام نمی کنند.

    وی افزود: یکی دیگر از موضوعات مدت زمان دوره معافیت است، برخی خودروها که مشمول معاینه فنی نیستند اما در مراجعه به مراکز متوجه می شویم که آمار خرابی این خودروها با دیگر خودروها تفاوت چندانی ندارد.

    وی گفت: یکی دیگر از مسائل حدود مجاز آلایندگی است. باید به این مساله توجه ویژه ای بشود. یکی دیگر از موضوعات وضعیت تردد خودروهای پر پیمایش در سطح شهر است. ما برای ناوگان حمل و نقل عمومی تعداد دفعات بیشتری قائل شده ایم اما این مساله نیاز به بازنگری بیشتری دارد. در تهران 11 خط معاینه فنی موتورسیکلت داریم اما کمتر از 500 دستگاه در سال گذشته به ما مراجعه کردند.

    70 درصد آلودگی هوا در پایتخت مربوط به خودروها است

    همچنین عضو شورای اسلامی شهر تهران با حضور در اولین همایش ملی معاینه فنی خودرو گفت: یکی از موضوعات شهر تهران در مدیریت ششم شهری موضوع آلودگی هوا است موضوعی که دغدغه همه افراد جامعه است که یک سر آن به خودروهای تهران برمی‌گردد زیرا 70 درصد آلودگی هوا در پایتخت مربوط به خودروها است.

    سوده نجفی ادامه داد: ما سه میلیون خودروی فرسوده در پایتخت داریم آمار مرگ‌و میر از آلودگی در شهر تهران برابر با تصادفات جاده‌ای است عامل دیگر آلودگی هوا سوخت است.

    به گفته وی، در ماده 6 قانون هوای پاک به معاینه فنی خودروها اشاره شده که در مدیریت شهری نمی‌خواهیم به معاینه فنی صرف و رفع تکلیف بپردازیم بلکه در شهر تهران آلودگی و ترافیک بیداد می‌کند لازم است برای حل مشکل از ظرفیت دانشگاه نیز استفاده شود به علاوه در شرایطی به سر می‌بریم که در آن نقش مردم و سازمان های مردم نهاد پررنگ شده و باید از سازمان‌های مردمی در حل این مشکل نیز استفاده کنیم.

    نجفی با بیان اینکه ما شهرداری تهران را ملزم به تکالیفی از جمله توسعه حمل‌ونقل عمومی کرده‌ایم، افزود:  بیش از 40 درصد بودجه شهرداری تهران را به توسعه این امر اختصاص دادیم و امیدوارم تا پایان سال به شرایط خوبی برسیم.

    عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ما باید به توسعه مراکز معاینه فنی بپردازیم. حتی در دوره جدید  نوبت دهی اینترنتی را گسترش دادیم که مردم ما برای انجام معاینه فنی معطل نشوند  البته در مواردی شاهدیم ماشین‌هایی که پلاک تهران دارند به شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند این گواهی کامل نیست و باید برای آن یک راه حل در نظر گرفته شود که از ستاد مرکزی معاینه فنی می‌خواهم به این موضوع توجه کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط