فونیکسریمکسبهتام

کشورهای پیشرو در خودروهای برقی کدامند؟

عصر خودرو- خودروهای برقی کم‌کم راه خود را به جریان اصلی باز می‌کنند. به ویژه، برخی کشورها در پذیرش خودروهای الکتریکی پیشرو هستند و این به دلیل ترکیبی از عوامل از جمله ابتکارات دولتی، رقابت سالم و بهبود فناوری است.

کشورهای پیشرو در خودروهای برقی کدامند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، نروژ از نظر پذیرش خودروهای الکتریکی پیشتاز جهان است. در سال 2019، سهم چشمگیر 46.1 درصدی از فروش خودروهای جدید را داشت که آن را به یک شاهکار تبدیل کرد. دولت نروژ سیاست‌هایی مانند معافیت‌های مالیاتی و کمک‌ برای تشویق خریداران به سوی خودروهای برقی را اجرا کرده است.

    چین یکی از کشورهای برتر از نظر تولید و فروش خودروهای برقی است که 3.8 میلیون خودروی الکتریکی در سال 2019 تولید کردند که 58.5 درصد از کل تولید جهانی را به خود اختصاص داد. این کشور مشوق‌های مختلفی از یارانه‌های مالی تا اعتبارات مالیاتی را برای حمایت از پذیرش خودروهای الکتریکی ارائه می‌دهد و بیش از 2.2 میلیون خودروی الکتریکی در جاده‌ها تا سال 2019 در چین وجود داشت.

    یکی دیگر از عوامل کلیدی که در ظهور وسایل نقلیه الکتریکی در نروژ نقش داشته، جغرافیای آنهاست. این کشور نیروی برق آبی فراوانی دارد که یک منبع انرژی پاک و تجدیدپذیر است. نروژ همچنین با بیش از 11 هزار ایستگاه شارژ عمومی در سراسر کشور، سرمایه‌گذاری زیادی در ساخت زیرساخت‌های شارژ انجام داده است.

    تسلط نروژ در وسایل نقلیه الکتریکی را می‌توان به پذیرش اولیه خودروهای الکتریکی نیز نسبت داد. علاقه این کشور به وسایل نقلیه الکتریکی در اوایل دهه 1990 شروع شد، زمانی که اولین خودروهای الکتریکی وارد نروژ شدند. بر اساس آمارهای اخیر، در حال حاضر بیش از 400 هزار خودروی برقی در نروژ ثبت شده است. قابل‌توجه است که پذیرش خودروهای الکتریکی در نروژ از خودروهای بنزینی و دیزلی در سال 2020 پیشی گرفت.

    اما مزایای داشتن خودروی الکتریکی در نروژ چیست؟ رانندگان وسایل نقلیه الکتریکی از شارژ رایگان در ایستگاه‌های شارژ عمومی استفاده می‌کنند. خودروهای معمولی با مالیات‌های سنگین و عوارض بالاتر مواجه هستند. رانندگان وسایل نقلیه الکتریکی می‌توانند از خطوط اتوبوس استفاده کنند و در برخی مناطق به صورت رایگان پارک کنند. خودروهای برقی از مالیات خرید و مالکیت سالانه معاف هستند.

    البته این کشور چالش‌هایی را نیز دارد؛ بزرگترین چالشی که دارندگان خودروهای الکتریکی در نروژ با آن روبرو هستند، نبود زیرساخت شارژ در برخی مناطق دورافتاده این کشور است. رانندگان وسایل نقلیه الکتریکی باید برای سفرهای خود از قبل برنامه‌ریزی کنند تا مطمئن شوند که شارژ کافی دارند. خودروهای برقی معمولاً گرانتر از همتایان بنزینی و دیزلی خود هستند. برنامه‌های نروژ برای آینده وسایل نقلیه الکتریکی این است که قصد دارد تا سال 2025 تمام فروش را خودروهای برقی جدید شامل شود.

    البته هلند برقی‌ترین کشور اروپا برای خودروها است زیرا سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها یکی از عوامل کلیدی است که به موفقیت هلند کمک کرده است که شامل اجرای نقاط شارژ بیشتر در سراسر کشور و همچنین مشوق های مالیاتی و یارانه‌هایی است که داشتن یک خودروی الکتریکی را مقرون به صرفه‌تر می‌کند. در حال حاضر بیش از 50 هزار نقطه شارژ عمومی در هلند وجود دارد. دولت همچنین مشوق‌های مالیاتی و یارانه‌هایی را برای دارندگان خودروهای برقی ارائه می‌کند که می‌تواند هزاران یورو برای آنها در عمر خودرو ذخیره کند.

    هلند همچنین با تولیدکنندگان خودرو و شرکت‌های انرژی برای ایجاد زیرساخت‌های خودروهای برقی خود مشارکت‌های قوی ایجاد کرده است. این همکاری امکان نصب نقاط شارژ بیشتری را فراهم و به ایجاد تجربه یکپارچه‌تر برای دارندگان خودروهای برقی کمک کرده است. خودروسازان مانند تسلا، بی‌ام‌و و نیسان ایستگاه‌های شارژ سریع را در سراسر این کشور نصب کرده‌اند که شارژ یک خودروی الکتریکی را تنها در چند ساعت ممکن می‌سازد.

    دولت هلند حامی جدی خودروهای الکتریکی بوده و سیاست‌ها و ابتکاراتی را ایجاد کرده است که مالکیت و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی را برای شهروندان آسان‌تر می‌کند. این امر به ایجاد فرهنگ حمل ونقل پایدار در کشور کمک کرده است. دولت هدف‌گذاری کرده است که 9 میلیون خودروی برقی تا سال 2030 در جاده‌ها عرضه شود. هلند یک منطقه کم آلایندگی را در آمستردام اجرا کرده است که  وسایل نقلیه آلاینده از جمله خودروهای دیزلی با بیش از 15 سال عمر را ممنوع می‌کند.

    مزایای خودروهای الکتریکی در هلند این است که  کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مانند آمستردام و روتردام را به دنبال داشته است. همچنین انتشار گازهای گلخانه‌ای  بخش حمل ونقل را کاهش داده است و در تقویت اقتصاد هلند موثر بوده است زیرا پذیرش خودروهای الکتریکی مشاغل جدیدی در بخش‌های تولید و انرژی ایجاد می‌کند.

    برخی عوامل منجر به افزایش خودروهای الکتریکی در استرالیا شده است که شامل مشوق‌های دولتی برای خرید خودروهای برقی بوده است. اغلب استرالیایی‌ها نسبت به محیط زیست آگاه هستند و به دنبال راهکار برای کاهش ردپای کربن هستند و وسایل نقلیه الکتریکی جایگزین مناسب برای افرادی است که می‌خواهند برای محیط زیست گام بردارند. در دسترس بودن ایستگاه ‌های شارژ نیز از نکات مهم در این زمینه است.

    حمل ونقل پایدار راه آینده است و خودروهای برقی پیشرو هستند. افزایش سریع وسایل نقلیه الکتریکی در استرالیا نشانه روشنی از تغییر ترجیحات استرالیایی‌هاست. همانطور که ما به سمت آینده‌ای سبزتر و پایدارتر پیش می‌رویم، خودروهای الکتریکی نقش کلیدی در کاهش ردپای کربن و ایجاد تاثیر مثبت بر محیط زیست ما خواهند داشت.

    انقلاب خودروهای الکتریکی جهان را در برگرفته است و چین در خط مقدم این تغییر قرار داشته است. عوامل متعددی وجود دارد که باعث رشد بازار خودروهای الکتریکی در چین می شود که برخی از عوامل کلیدی شامل حمایت دولت چین، افزایش سطح آلودگی، شرکت‌های نوآور داخلی و  افزایش آگاهی مصرف‌کننده است. چین با بیش از 3 میلیون فروش در سال 2020 بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی جهان است. دولت چین در نظر دارد 25 درصد از کل فروش خودرو را تا سال 2025 خودروهای برقی تشکیل دهد.

    بی وای دی، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در چین، بیش از 140 هزار خودروی الکتریکی را در سال 2020 فروخت و آن را به تولیدکننده خودروهای برقی پیشرو در جهان تبدیل کرد. چین در تولید اتوبوس برقی پیشرو بوده است. بیش از 400 هزار اتوبوس برقی در سال 2019، در جاده های چین وجود داشت که 99 درصد از کل ناوگان اتوبوس‌های برقی جهان را تشکیل می‌داد.

    طبق گزارش انرژی 5؛ با انتقال به وسایل نقلیه الکتریکی، می‌توانیم تأثیر مثبتی بر محیط زیست ایجاد کنیم، اقتصاد را تقویت کنیم و کشور را به سمت آینده‌ای پایدارتر سوق دهیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط