فونیکسریمکسبهتام

ملاقات با جدیدترین سدان فونیکس

شیطان در جلد آریزو۶

عصر خودرو-سدان خانوادگی آریزو۶ که پیشتر در نسخه پرو با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو ۱۴۷ اسب بخاری و گیربکس CVT عرضه می شد، در نسخه جدید GT با پیشرانه قوی تر، گیربکس۷ سرعته دوکلاچه و انبوهی از امکانت رفاهی و ایمنی جدید آماده عرضه به بازار شده است.

شیطان در جلد آریزو۶
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰:۰۰
  • شیطان در جلد آریزو6
  • شیطان در جلد آریزو6
  • شیطان در جلد آریزو6
  • شیطان در جلد آریزو6
  • شیطان در جلد آریزو6
  • شیطان در جلد آریزو6
  • شیطان در جلد آریزو6
  • شیطان در جلد آریزو6
  • شیطان در جلد آریزو6
  • شیطان در جلد آریزو6
  • شیطان در جلد آریزو6
  • شیطان در جلد آریزو6

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، مدتی پیش فرصت ملاقات با این خودرو در پیست اتومبیلرانی آزادی پیش آمد تا با زیر و بم این سدان تند و تیز و جدید برند فونیکس بیشتر آشنا شویم.

آریزو6 جی‌تی
آریزو6 برای نخستین بار در سال 1398 با برند چری و بدون پسوند روانه بازار ایران شد. این سدان از اواخر سال 1400 با برند فونیکس و پسوند پرو با تغییرات در نمای ظاهری بخصوص در نمای عقب و همچنین تغییراتی در کابین(بخصوص در نمایشگر پشت فرمان و کنسول زیر دست راننده و اهرم تعویض دنده) به بازار معرفی شد تا اینکه سرانجام پس از حدود دو سال عرضه این مدل، نوبت به شیطان ترین عضو خانوادده آریزو6 یعنی نسخه GT رسید تا بیشترین حجم تحویل را به این خودرو تزریق کند و آماده عرضه به بازار شود.

نمای ظاهری آریزو6 GT در جلو کاملا دستخوش تغییر شده و جلوپنجره بزرگ و چراغ های کشیده بادامی جایگزین حس و حال سر به زیری نسخه قبلی شده است. جلوپنجره این خودرو بدون شک تداعی گر زبان طراحی برند لکسس و نسخه های اسپرت تویوتا است و به خوبی روح اسپرت این نسخه جدید را تکمیل می کند. تغییرت در نمای عقب چندان زیاد نبوده و تنها دیفیوزر جدید و حجیم تر در کنار 4 خروجی اگزوز در تلاشند تا هویت GT این خودرو را بیشتر نمایان کنند.

آریزو6 GT را به نوعی می توان نسخه سدان فونیکس FX دانست و یا در تعریفی دیگر، تیگو8 پرو را به بدنه آریزو6 تزریق کرد. در نهایت این سدان با وزن خالص 1344 کیلوگرم، در نسخه GT 50 اسب بخار قدرت و 80 نیوتون متر گشتاور بیشتر از نسخه قبلی دارد و گیربکسش به جای نسخه CVT با تعویض 9 سرعته دستی، اکنون 7 سرعته دو کلاچه تر با قابلیت تعویض دستی از طریق پدل شیفتر های پشت فرمان است و این یعنی به جای 0.11 اسب بخار به ازای هر کیلوگرم، آریزو6 جی‌تی حدود 0.15 اسب بخار به ازای هر کیلوگرم از وزنش قدرت در اختیار دارد و تصور شتاب حدود 7.5 تا 8 ثانیه برای آن دور از ذهن نیست و همین موضوع، این خودرو را به پرشتاب ترین سدان مونتاژی تاریخ ایران بدل می کند.

200 اسب بخار در کالبد آریزو6
در قلب آریزو6 جی‌تی پیشرانه آشنای 1.6 لیتری تروبو با تزریق سوخت مستقیم GDi قرار گرفته که حداکثر توانش به 197 اسب بخار و حداکثر گشتاورش به 290 نیوتون متر می رسد. این پیشرانه آشنا پیشتر در فونیکس تیگو8 پرو و FX نیز استفاده شده بود و عملکرد قابل قبول آن در تست های قبلی مورد بررسی قرار گرفته بود. این پیشرانه توانمند از طریق گیربکس 7 سرعته دو کلاچه مشابه دو کراس اوور فونیکس، قدرت را به محور جلو آریزو 6 جی‌تی منتقل می کند. برای رانندگی با این خودرو سه حالت رانندگی نرمال، اکو(اقتصادی) و GT Boost در اختیار شماست تا این سدان 4680 میلیمتری را به حرکت در بیاورید. شاید یکی از نقاط ضعف قابل بیان برای این خودرو سیستم تعلیق یکپارچه عقب باشد که می توان در پایداری خودرو بخصوص روی سرعت های بالا اثر گذار باشد.

مجموعه کامل سیستم های ایمنی ADAS
آریزو6 جی تی نیز همانند برادران بلندقامتش یعنی تیگو8 پرو و فونیکس FX به مجموعه کامل سیستم های ایمنی و کمکی راننده ADAS مجهز شده است. از جمله سیستم های این مجموعه در این خودرو می توان به  سیستم کمکی و هشدار حرکت بین خطوط، هشدار برخورد از جلو، ترمز خودکار، کروز کنترل تطبیق پذیر ACC با قابلیت حفظ فاصله با خودرو روبرو، سیستم رانندگی خودرو کار در ترافیک، سیستم هشدار ترافیک در عقب خودرو و ... اشاره کرد. با این حساب این خودرو قابلیت رانندگی خودکار در سطوح اولیه را در اختیار شما قرار می دهد و تنها سدان بازار ایران است که چنین سطحی از تکنولوژی ها را در اختیار دارد و حداقل تا معرفی آریزو8 می تواند به این حکمرانی ادامه دهد. این خودرو همچنین به مجموعه 8 کیسه هوای جلو، جانبی و پرده ای در کنار سیستم ترمز ABS و EBD در کنار اتوهلد، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل سرعت در سراشیبی، تنظیم اتوماتیک چراغ ها ، سنسور نور و باران  مجهز شده است.

کابین GT
در داخل کابین، داشبورد به طور کلی تغییر کرده و به خانواده کراس اوور های فونیکس نزدیک شده است. دو نمایشگر 10 اینچی این بار به هم متصل شده اند و از پشت فرمان تا میانه داشبورد ادامه پیدا کرده اند. کنسول میانی زیر دست راننده و محل قرارگیری اهرم تعویض دنده بدون تغییر مانده و آپشن ها تقریبا تفاوت چندانی با آریزو6 پرو ندارند. صندلی شاگرد که پیشتر تعویض 4حالته دستی بودف برقی شده و هنوز شاهد سانروف ساده روی این سدان هستیم و جای سانروف پانورامیک خالی است. از جمله دیگر امکانات این خودرو می توان به گرم کن صندلی های جلو، تنظیم برقی 6 جهته صندلی راننده، 6 بلندگو، دریچه هوا برای سرنشینان عقب، دوربین ثبت وقایع، تودوزی با چرم قرمز صندلی ها و سیستم تهویه مطبوع با فیلتر N95 تصفیه هوا اشاره کرد.

پشت فرمان آریزو6 GT
ملاقات ما با آریزو6 جی تی در پیست اتومبیلرانی آزادی زمان کوتاهی داشت اما شرایط برای لمس عملکرد فنی این خودرو نسبتا کافی بود. این سدان با وزن 1.3 تن، سبک ترین محصولی است که به پیشرانه 1.6 لیتری تزریق سوخت مستقیم توربو 197 اسب بخاری چری مجهز شده و از این جهت می توان انتظار شتابی حدود 7.5 تا 8 ثانیه را از آن داشت که این شتاب نیز در طول آزمایش تایید شد. عملکرد خودرو در شتابگیری و ترمزگیری قابل قبول است اما در پیچ های تند و مانور، کمی نگرانی از بیش فرمانی و خوابیدن اتاق خودرو به سمت پیچ وجود دارد که در نهایت آن را به یک سدان GT از نظر مانور تبدیل نمی کند و تنها مزیت اصلی آن را می توان شتابگیری این خودرو دانست. آرامش فضای کابین قابل قبول است و نفوذ صدا به داخل کابین نیز در سطح استاندارد و خوبی قرار دارد. آریزو6 جی تی بدون شک، یکی از خاص ترین انتخاب ها در کلاس سدان خواهد بود که احتمالا قیمتی حدود 1.4 میلیارد تومان خواهد داشت و یک رده پایینتر از آریزو8 قرار می گیرد که احتمالا تا پایان سال 1402 معرفی خواهد شد.

امیرحسین برخورداری
عکس : اعظم صباغ

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط