فونیکسریمکسبهتام

ماجرا واقعی پشت شایعه احتکار خودرو چیست؟

خودروهای در پارکینگ خودروسازان در انتظار گذر از سرعت گیر استاندارد

عصر خودرو- خودروسازان هر روز به دلایل مختلف، خودروهای متعددی را در پارکینگ هایشان انبار می کنند تا شرایط مساعد برای ورود خودروهای به بازار و تحویل به مشتریان فراهم شود. گاهی با افزایش موانع پیش روی تولید و عرضه خودرو به مشتریان، ترافیک خودروها در پارکینگ افزایش پیدا می کند و این شاعبه را بوجود می آورد که خودروها احتکار شده اند.

خودروهای در پارکینگ خودروسازان در انتظار گذر از سرعت گیر استاندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، یکی از جدیدترین موانعی که موجب افزایش آمار خودروهای موجود در پارکینگ های ایران خودرو شده، مجوزهای تازه استانداردهای 85گانه است که خودروسازان در تامین آن ها برای رسیدن به روندی بدون مشکل و مستمر نیازمند زمان هستند و طی ماه های نخست ، مشکلاتی وجود دارد که بدون رفع آن ها این خودروها اجازه خروج از پارکینگ و تحویل به مشتریان بدون تایید اداره استاندارد را دریافت نخواهند کرد.

    حال گروه صنعتی ایران خودرو که روزانه بیش از دو هزار خودرو تولید می کند بعضا با مشکلات نهایی سازی استاندارد های برخی خودروهای محدود مانند رانا پاس و هایما مواجه شده که در نتیجه خواب کمی بیشتر از معمول این خودروها در پارکینگ برای رفع مشکل شماره گذاری این تصور غلط را بوجود آورد که خودروها احتکار شده اند.

    یکی از الزامات مهم برای خودروسازان ارائه آمار تولید، عرضه وتحویل خودروها به صورت روزانه به مراجع ذیربط است که در صورت وجود هر گونه مشکل یا تناقض در این آمار بدون شک مسئولان در مقابل هر نوع احتکاری واکنش نشان خواهند داد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است و صرفا با استناد به چشم اظهار نظر از مسئولان غیرمشرف روی موضوعات یا تصاویر نمی توان در این زمینه حکم قطعی ارائه کرد.

    درحقیقت برای رفع هرگونه مشکل، بهتر است سخت گیری های استاندارد و درک صحیح این موضوع که آیا این حجم از استانداردهای عجیب برای تولید خودرو که روند تولید و عرضه خودرو را کند می کند الزامی است یا خیر را سرانجام ببخشیم تا صنعت خودرویی که به سختی با ده ها مشکل نظیر تامین ارز، سعی در بقا و تامین نیاز بازار و کنترل قیمت ها در بازار دارد و همچنان زیر سایه قیمت گذاری دستوری فعالیت می کند اینچنین در پی سخت گیری های تازه متهم به احتکار نشود.

    ایجاد مانع در مسیر تولید به بهانه های مختلف سوژه تازه ای در صنعت و بازار خودرو کشور نیست که در پی آن خواب خودروها در پارکینگ ها افزایش پیدا می کند و روند شماره گذاری با مشکلات تازه ای روبرو می شود که در نهایت مشتری نهایی و بازار خودرو از آن آسیب می بیند. در این بین اما اضافه کردن حاشیه و شایعه عجیب احتکار بدون اطلاع از این موانع، دردی تازه بر جسم ضعیف صنعت خودرو ایران است.

    نویسنده: ابراهیم واحدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط