فونیکسریمکسبهتام

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG‌ کشور مطرح کرد:

پیشنهاد واردات خودروی دوگانه سوز

آورد ۳۰ میلیارد دلاری زیرساخت CNG در دهه ۸۰

عصر خودرو- عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG‌ کشور گفت: تنها یک راه حل عملیاتی و کوتاه‌مدت برای رفع ناترازی بنزین وجود دارد و آن هم استفاده از زیرساخت‌های موجود در عرضه CNG‌ است، برای اجرای این راهکار نیز تصمیم خاص یا صرف هزینه و سرمایه‌گذاری نیاز نیست.

پیشنهاد واردات خودروی دوگانه سوز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، حمیدرضا سهرابی در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا همین چند سال پیش، اغلب قریب به اتفاق انفجار خودروهای دوگانه‌سوز در زمان سوخت‌گیری، مربوط به دستکاری مخازن بود که مالکان خودروها به دلایلی مثل قاچاق، دست به دستگاری مخازن می‌زدند اما انفجارهایی که اخیرا صورت گرفته به دلایل دیگری مثل گذشتن تاریخ انقضای مخازن خودروها و فرسوده شدن مخازن به خاطر شرایط نامناسب نگهداری آنها بوده است.

    وی افزود: عمر مفید و قابل استفاده مخازن خودروها 15 سال است که حدود یک میلیون خودرو که بیش از 15 سال پیش اقدام به تبدیل به‌دوگانه‌سوز و نصب این مخازن کرده بودند، امروز مخازنی فرسوده و نیازمند تعویض دارند.
    عضو هیات مدیره انجمن صنفی CNG با اشاره کمبود تقاضای CNG خاطرنشان کرد: بسیاری از مواردی که مخزن خودرو ناشی از شرایط نامناسب نگهداری دچار فرسودگی شده، با بازدید چشمی قابل تشخیص است و می‌توان از سوخت‌گیری این خودروها جلوگیری کرد تا حادثه‌ای رخ ندهد.

    وی  در پاسخ به پرسشی درباره برنامه وزارت صمت برای تولید خودروی دوگانه سوز گفت: وزیر صمت که اقدام به پیگیری برای واردات خودروها کرده، از خودروهای برقی تا خودروهای 1،2،3 لیتری را در لیست خودروهای وارداتی قرار داده اما خودروهای CNG سوز مورد توجه قرار نگرفته و هیچ سهمی به این خودروها در لوایح و طرح‌های مربوط به واردات خودرو نداده است.

    وی ادامه داد: تنها یک راه حل عملیاتی و کوتاه‌مدت برای رفع ناترازی بنزین وجود دارد و آن هم استفاده از زیرساخت‌های موجود در عرضه CNG‌ است، برای اجرای این راهکار نیز تصمیم خاص یا صرف هزینه و سرمایه‌گذاری نیازی نیست چرا که زیرساخت‌ها وجود دارد و باید فقط مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

    سهرابی اذعان داشت: متأسفانه سوخت CNG را فقط سوخت خودروهای قشر مستضعف یا با درآمد پایین معرفی شده درحالی که در همین کشورهای اطراف، خودروهای لوکسی چون انواع بنزین، بی‌ام‌و و مازراتی CNG‌سوز در حال تردد است.

    عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG‌ کشور با بیان اینکه زیرساخت‌های عرضه CNG‌ در ایران با هیچ جای دنیا قابل مقایسه نیست، گفت: در دهه 80 شمسی برای ایجاد این زیرساخت 5 میلیارد دلار هزینه شد اما تا اواخر دهه80،  30 میلیارد دلار آورد برای کشور به‌همراه داشت که هیچ‌ سرمایه‌گذاری به‌این میزان سودآور برای کشور نبوده است.

    وی افزود: متأسفانه با کاهش تقاضا در بخش CNG، مصرف 24 میلیون مترمکعبی CNG‌ در سال گذشته، در سال جاری به 21 میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته است.
    سهرابی با انتقاد از عدم توجه دستگاه‌های دولتی مربوطه به مسائل ایمنی خودروهای گازسوز گفت: 5 سال از تاریخ صدور مصوبه مربوط به ایمنی خودروها می‌گذرد اما نه‌تنها این مصوبه اجرایی نشده، بلکه شنیده‌ها حاکی است که به‌زودی این مصوبه مهم از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ملغی خواهد شد.

    در ادامه، رضا نیکزاد دیگر عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG‌ نیز اظهار داشت: ظرفیت فعلی عرضه CNG‌کشور با زیرساخت‌های موجود، روزانه 45 میلیون مترمکعب است که اگر از این ظرفیت استفاده کاملی صورت بگیرد، معادل روزانه 45 میلیون لیتر بنزین، با مصرف CNG جایگزین می شود و نه‌تنها مشکل ناترازی بنزین حل می‌شود بلکه می‌توانیم صادرکننده بنزین باشیم.

    وی افزود: مشکل اصلی صنعت CNG‌ این است که متولی درستی ندارد؛ در 11 سال گذشته تنها 300 جایگاه عرضه CNG احداث شده که 120 مورد آن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده است.

    نیکزاد با بیان اینکه مصوبه شورای عالی اقتصاد ظرفیت بسیار خوبی برای جایگزینی مخازن فرسوده خودروها هست، گفت: می‌توان از ظرفیت این مصوبه برای جایگزینی مخازن 400 تا 500 هزار خودرویی استفاده کرد که مخازن آنها فرسوده شده و با هزینه دولت این مخازن تعویض شود و به‌شدت این‌کار به افزایش ایمنی سوخت‌گیری CNG خواهد انجامید.

    وی در خصوص هزینه‌های جایگاه‌ها در سال جاری گفت: برآوردهای صورت گرفته حاکی از افزایش 160 درصدی هزینه‌ها است اما کارمزدها افزایش 60 درصدی داشته؛ با این حال با رسیدن به هفتمین ماه سال هنوز افزایش کارمزدها اعمال نشده که امیدواریم زودتر این مصوبه دولت که ابلاغ هم شده است، اجرایی شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط