فونیکسریمکسبهتام

آغاز عرضه خودروهای «بی‌قیمت» وارداتی

عصر خودرو- سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای وارداتی روز گذشته فعال شد تا امکان انتخاب ۶ خودروی خارجی برای متقاضیان فراهم شود. سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی که روز گذشته پس از ماه‌ها دوباره امکان ثبت‌نام متقاضیان را فراهم کرد، ۶ خودروی خارجی را از طرف شش شرکت وارد‌کننده عرضه کرد.

آغاز عرضه خودروهای «بی‌قیمت» وارداتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس در این نوبت سایپا با عرضه چانگان CS55، پارس‌خودرو با عرضه خودروی زوتی DL5، ماموت‌خودرو با عرضه فولکس‌واگن جتا VS7، کوشاخودرو با خودروی کیا سلتوس، کرمان‌موتور با هیوندای النترا و معین‌خودرو با تویوتا کرولا حضور خواهند داشت.

    اواخر اسفندماه 1401 بود که ثبت‌نام خودروهای وارداتی آغاز شد و بیش از 34هزار نفر برای خرید این خودروها پیش‌قدم شدند، با این وجود شرایط حدود 30هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی پذیرفته شد. اما با گذشت هفت ماه، سهم این افراد از خودروهای ثبت‌نامی تنها وعده و وعید بود.  تنها کسانی که پیش از این خرید خودروی چانگان را انتخاب کرده بودند وضعیت نسبتا بهتری داشتند، اما به گفته مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو، تحویل خودرو به آنها نیز حدود سه ماه به طول خواهد انجامید. با این شرایط متقاضیان می‌توانند از امروز نسبت به انتخاب خودروی موردنظر خود از بین 6 مدل عرضه‌شده اقدام کنند درحالی‌که هنوز قیمت این خودروها مشخص نیست. بعد از مشکلی که برای متقاضیان خرید چانگان‌های وارداتی سایپا به وجود آمد، حالا به گفته سیاستگذار، شورای رقابت برای این خودروها نیز باید قیمت‌گذاری کند.

    گویا بعد از اعلام قیمت چانگان‌ها برخی از مشتریان نسبت به قیمت این خودروها معترض بودند. بنابراین فروش خودروهای وارداتی در یک بلاتکلیفی قیمتی کامل انجام می‌شود. برای مثال متقاضی نمی‌تواند مقایسه قیمتی انجام دهد تا بین کیا یا هیوندای النترا یکی را انتخاب کند.  درحالی‌که این بلاتکلیفی قیمتی در فروش وارداتی‌ها حکم‌فرماست اما هشتم مردادماه، یعنی بیش از 10 روز پیش، مهدی ضیغمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده بود که خودروهای وارداتی پس از «ابلاغ نهایی قیمت» در سامانه یکپارچه بارگذاری خواهند شد. همچنین وی در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرده بود که «وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان توسعه تجارت دستور داده است تا در راستای تسریع در تحویل خودروهای وارداتی ظرف هفته جاری قیمت‌گذاری سایر خودروهای وارداتی آماده برای تحویل انجام شود و این خودروها جهت عرضه در سامانه بارگذاری شوند.»

    بنابراین قیمت‌گذاری این خودروها باید تا انتهای هفته گذشته انجام شده و پیش از اعلام قیمت‌ها نباید این خودروها برای عرضه در سامانه یکپارچه بارگذاری می‌شد. از طرف دیگر حتی تاریخ تحویل این خودروها نیز مشخص نیست. همان‌طور که اشاره شد چانگان‌های وارداتی سایپا که زودتر از باقی خودروها وارد کشور شده و از گمرک ترخیص شد دست‌کم تا سه ماه آینده به دست مشتریان نمی‌رسد. بر این اساس شاید بتوان گفت متقاضیان باقی مدل‌هایی که از دیروز عرضه شده و از امروز امکان ثبت‌نام برای آنها وجود دارد، احتمالا یک‌سالگی ثبت‌نام خود برای خرید خودروهای وارداتی را بدون تحویل آنها پشت سر خواهند گذاشت. بنابراین نگرانی بی‌موردی نیست که احتمال دارد طی چند ماه آینده تنش‌هایی بین سیاستگذار، واردکننده و متقاضیان خرید خودروهای وارداتی به وجود خواهد آمد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط