فونیکسریمکسبهتام

نمایندگان در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم تصویب کردند؛

تأمین منابع خرید آمبولانس و موتورلانس از یک درصد پول فروش هر خودرو و موتورسیکلت

عصر خودرو- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اختصاص یک درصد از درآمدهای شرکت‌های تولید و واردکننده انواع خودرو و موتورسیکلت به خرید آمبولانس‌های خودرویی و موتوری موافقت کردند.

تأمین منابع خرید آمبولانس و موتورلانس از یک درصد پول فروش هر خودرو و موتورسیکلت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، نمایندگان در نشست علنی امروز سه شنبه - 25 مهر ماه - مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه به بررسی چند بند الحاقی به ماده 69 این گزارش با موضوع توسعه سازمان اورژانس و پایگاه های مرتبط با آن پرداختند.

    وی خطاب به رئیس جمهور گفت: به فکر وزارت نفت باشید شرایط خاصی که در آن است، نگران کننده است اگر وزیر فعلی می ماند، اشراف به دستگاه های تابعه داشته باشد هنوز با وجود دستور کتبی شما در خصوص تغییر برخی معاونان این وزارتخانه، این اتفاق رخ نداده است. همچنین به مسأله پتروشیمی زاهدان نیز بی توجهی شده است.

    سلمان اسحاقی در موافقت با ماده الحاقی به ماده 69 گفت: قانون اورژانس باید در همه مناطق به ویژه مناطق محروم نقش آفرینی کند در خراسان جنوبی مناطقی داریم که اگر اوژانس باشد، می تواند جان مردم را نجات دهد. 60 درصد پزشکان متخصص در 5 کلانشهر ساکن هستند. همچنین در بحث تأمین تجهیزات پزشکی، دارو و پزشکان متخصص در مناطق محروم باید فکری کرد لذا درخواست دارم نمایندگان به این ماده رأی مثبت دهند.

    داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این ماده الحاقی گفت: این حکم در لایحه دولت نبود و در تلفیق اضافه شد اولا همه ما به اورژانس توجه داریم و باید توسعه یابد اعم از اورژانس جاده ای، هوایی و پیش درمانی؛ اما نکته مهم اینکه این حکم ابهام دارد و باید توسعه اورژانس بر اساس آمایش سرزمینی باشد؛ این آمایش ها را چه کسی تأیید و تصویب می کند؟

    وی ادامه داد: این حکم مبهم است و برای ما روشن نیست؛ از همکاران اورژانس دریافته ایم هر 40 کیلومتر یک پایگاه اورژانس و هر 25 هزار نفر یک پایگاه باشد که هزینه های آن بالغ بر 25 همت است لذا این حکم هم ابهام دارد و هم مشمول ماده 75 قانون اساسی است لذا باید به کمیسیون برگشت داده شده و با همکاران اورژانس همفکری بیشتری شود.

    باقرزاده عضو کمیسیون بهداشت مجلس به نمایندگی از کمیسیون تلفیق نیز با بیان اینکه بیش از 22 میلیون تماس با اورژانس در سال گرفته می شود که بیش از 5 میلیون مأموریت اجرا می شود، گفت: مشکل تصادفات جاده ای هنوز برطرف نشده است. امروز جاده هایی داریم که جان مردم در آن گرفته می شود در خصوص کمبود بالگرد اورژانس هم وضعیت همینگونه است ********* این در حالی است که مسئولان خودشان خانواده هایشان را با آمبولانس هوایی منتقل می کنند؛ بیش از 3 هزار آمبولانس بالای 15 سال داریم که فرسوده هستند و بیش از 4 هزار خدمات اورژانس هوایی داریم اما یک ریال اعتبار ندارد در بخش نیروی انسانی هم 1400 پایگاه اورژانس تعریف شده اما به دلیل کمبود نیروی انسانی، فعال نمی شوند.

    محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز گفت: قرار نیست به مسئولان تهمت زده شود که با اورژانس هوایی جابه جا می شوند؛ این ماده الحاقی مملو از بار مالی است و مشمول ماده 75 قانون اساسی است و نباید از کمیسیون به صحن می آمد؛ باید این ماده به کمیسیون ارجاع داده شود.

    نمایندگان سپس وارد بررسی بند الحاقی یک به ماده 69 لایحه برنامه شدند.

    داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره این بند الحاقی اظهار کرد: باید راه های مناسب و درست انتخاب کنیم نمی توانیم نگاه بخشی به موضوعات در قانون گذاری داشته باشیم مثلا می خواهیم به اورژانس کمک کنیم، ولی هزینه سنگینی به بخش مهم اقتصادی دیگر تحمیل کنیم قرار است یک درصد درآمد سازندگان ماشین آلات صنعتی و خودروساز و موتورساز را به اورژانس بدهیم و درنتیجه هزینه مردم و صنعت را بالا می بریم چون می خواهیم به اورژانس کمک کنیم؛ این حکم 4 هزار و 800 میلیارد تومان به مصرف کننده و تولیدکننده تحمیل می کند از این رو ما با این شیوه مخالفیم، زیرا تورم زاست و مشمول اصل 74 و 75 و برهم زننده نظم و ثبات بازار خودرو می شود و این اقدام به صلاح نیست.

    مسعود پزشکیان در این باره اظهار کرد: یک شرکت، خودرو تولید می کند، فردی دیگر محصول آن را می خرد و تصادف می کند؛ این فرد سوم صدمه دیده این وسط چرا باید هزینه بدهد در حالی که هیچ گناهی ندارد؛ اگر دولت به اورژانس پول بدهد، ما حرفی نداریم؛ اما آنکه در تصادفات مصدوم می شود، چه گناهی دارد؟ این بند نه خلاف قانون است و برای دولت هزینه دارد.

    نهایتا این بند به رأی گذاشته شد و به تصویب نمایندگان مجلس رسید که به شرح زیر است:

    بند الحاقی 1. از سال دوم اجرای برنامه کلیه شرکت های تولیدکننده و واردکننده خودرو و موتورسیکلت مکلفند حسب مورد به ازای فروش هر دستگاه خودرو، ماشین آلات سنگین و سبک و موتورسیکلت، یک درصد از قیمت فروش خود را جهت خرید و تحویل آمبولانس و موتورلانس به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و ناوگان اورژانس زمینی سازمان اورژانس کشور اختصاص دهند.

    قالیباف در ادامه بند الحاقی 2 را برنامه ای ندانست و آن را قانون گذاری عنوان کرد که درنتیجه در صحن مطرح نشد و نمایندگان مجلس به بررسی بند الحاقی 3 به ماده 69 لایحه برنامه توسعه پرداختند.

    دولت با این بند اعلام موافقت کرد؛ سپس محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه با اظهار تأسف از برخی اظهارنظرها به نمایندگی از این کمیسیون در تریبون امروز مجلس شد و قاطبه پزشکان را اخلاق مدار دانست و گفت: ممکن است در همه اقشار تعداد معدودی تخلف کنند اما اینکه از پشت این تریبون این تخلفات را به همه این اقشار نسبت دادن، بی انصافی است.

    وی یادآورشد: در همین مجلس افرادی بودند که تصادف کردند و مانند مردم عادی با اورژانس تماس گرفته اند و اینکه پشت تریبون به افرادی که خادم مردمند، نسبت دهیم، خلاف انصاف است؛ کمیسیون تلفیق با بند الحاقی 3 موافق است.

    در نهایت بند الحاقی ماده 69 لایحه برنامه توسعه به رأی گذاشته شد که به تصویب نمایندگان رسید.

    بند الحاقی 3. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان های نظام پزشکی و نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران و سایر ذی‌نفعان مکلف است در سال اول اجرای برنامه، سند جامع مراقبت های سلامت را تهیه کرده و به تصویب هیأت وزیران برساند و نسبت به اجرای آن از سال دوم اجرای این قانون اقدام کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط