فونیکسریمکسبهتام

اظهارات تازه رییس سازمان توسعه تجارت چه پیامی دارد؟

توپ واردات خودرو در زمین شرکت های واردکننده

عصر خودرو- واردات خودرو، سریالی است که فصل نخست آن نزدیک به دو سال در حال پخش است اما هنوز پایان شیرینی برای فصل نخست رقم نخورده و با این حال رییس سازمان توسعه تجارت می گوید که واردات حداقل ۶۰ هزار خودرو تا پایان سال امکانپذیر است اما در صورتی که شرکت ها بتوانند به اندازه کافی خودرو ثبت سفارش و وارد کنند و این مساله به مساله داخلی شرکت ها و نحوه تعاملشان با خودروسازان خارجی بدل شده است.

توپ واردات خودرو در زمین شرکت های واردکننده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، جدیدترین اظهار نظر مهدی ضیغمی؛ مدیر جوان اما فعال سازمان توسعه تجارت که از مرحله نخست خشت‌گذاری سناریو واردات خودرو پای کار بوده عملا انگشت اتهام هر گونه کم‌کاری برای واردات حداقل 60 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال 1402 یعنی طی 5 ماه آینده را متوجه مسائل داخلی شرکت های واردکننده خودرو کرده و این جمله صراحتا از سوی این مسئول بدان معناست که 100درصد شرایط برای واردات خودرو فراهم شده و انقلاب اعداد و ارقام و جادو در بازار با وارداتی ها صرفا به مسائل داخلی شرکت ها مربوط خواهد شد.

    به گفته مهدی ضیغمی تا کنون 200 میلیون دلار ارز برای واردات خودرو تخصیص داده شده که حتی با تصور قیمت ده هزار دلاری همه خودروهای وارداتی نشان دهنده راهگشایی 20هزار خودرو است(در حالی که عمده خودروهای بیش از 15 هزر دلار قیمت دارند) و 40هزار خودرو دیگر در پیک نوروز 1403 واردکنندگان خودرو به عنوان تکلیف گنجانده شده تا سال 1402 را ناگهان با آمار واردات 60 هزار دستگاهی به پایان برسانند. بار دیگر تاکید بر این بازخوانی تاریخ ضروری است که طی سال های آزادی کامل واردات در حالی که هیچ مشکلی از تامین ارز تا ثبت سفارش و تامین خودرو وجود نداشت، آمار کل واردات خودرو به کشور طی یک سال به حدود صد هزار دستگاه در بهترین حالت می رسید و در این شرایط سازمان توسعه تجارت به دنبال ثبت آمار 60 هزار واردات خودرو طی یک سال است که ظاهرا از نگاه مسئولان غیرممکن به نظر نمی رسد اما توپ اکنون در زمین شرکت ها است!

    رییس سازمان توسعه تجارت در روز ملی صادرات، خبرهای داغ و آمار های جالبی از سریال واردات خودرو ارائه کرد که هر یک از این آمارها آبستن سریال های جانبی و تازه ای است که احتمالا به سرنوشت فیلم های اصغر فرهادی بدل خواهد شد هرچند امیدواریم اینگونه نباشد و این تصمیمات آنگونه که مسئولان می گویند به تحقق بپیوندد.
    نخستین مرحله عرضه خودروهای وارداتی با چانگان CS35پلاس کلید خودرو و به گفته ضیغمی دوهزار خودرو وارداتی شامل مدل های کره ای و چینی در مرحله دوم به متقاضیان عرضه شد و در هفته نخست آبان ماه قرار است همین آمار به سری تازه عرضه وارداتی ها تخصیص پیدا کند. روند واردات خودرو در کشور آنچنان نسیه پیش می رود که برای تعجیل در عرضه خودروها، با تخفیف سنگین به واردکننده ها(ابتدا اعلام شده بود که مبنای عرضه صرفا موجود بودن خودرو در خاک ایران است)، خودروهای در حال حمل روی کشتی به سمت ایران در سامانه عرضه می شوند و بعد از یک هفته فهرست کسانی که در سامانه آن را انتخاب کرده اند به دست شرکت می رسد تا 50درصد قیمت علی الحساب را پرداخت کنند تا در همین بین که خودرو روی آب، رویای بازار خودرو در آسمان و پول مشتری در چرخه بلوکه شده است، شورای رقابتِ خسته از حاشیه های قیمت گذاری آن خودرو را بالاخره قیمت گذاری کند(اگر مشمول دعوا با شرکت ها و ارائه مدارک بیشتر نشود) و بعد از اعلام قیمت قطعی، شرکت ها یک ماه زمان برای ارسال دعوتنامه، دریافت کل مبلغ خودرو و تحویل دارند. 

    31هزار نفر در فهرست ثبت نامی های سامانه عرضه خودروهای وارداتی، نیمی از رویای واردات 60 هزار دستگاهی دولت را تحویل خواهند گرفت و قرار است تا پایان دی ماه به خودروشان و یا حداقل یک قدمی خودروشان برسند! تجربه اولین و دومین مرحله عرضه خودروهای وارداتی نشان دهنده استقبال متقاضیان از خودروهای غیرچینی بوده و حتی عده زیادی در انتظار مراحل بعد برای باز شدن صف فروش خودروهای کره ای ، هندی و ... بیشتر هستند اما چینی ها به انتهای صف انتظارات موکول شده اند و این در حالی است که پُل رویایی واردات دولت روی دریای عظیم خودروهای چینی بنا شده است اما حقیقت بازار و خواسته مشتریان عطش دیگری را نشان می دهد.

    خودرو برقی عنوان سوژه تازه ای است که سوال های زیاید را برانگیخته و حتی متخصصان امر و فعالان حوزه خودرو به غیر از چند نفر تئوریسین استثناء چندان از اهداف آن آگاه نیستند و صرفا می دانند که قرار است بالاخره در یک حوزه مربوط به خودرو پشت سر دنیا حرکت کنیم! واردات خودروهای برقی از آبان ماه وعده داده شده اما اعلام شده که اولویت با ناوگان تاکسیرانی و سپس خودروهای شخصی خواهد بود. با این حال مشخص نیست که خودروهای برقی با چه زیرساختی (حدود 20 ایستگاه فعال و غیرفعال تاکنون آماده ارائه خدمات شده است) قرار است چه حجمی از ناوگان تاکسیرانی را در اختیار بگیرد و هدف از این طرح، تنها خطوط وی‌آی‌پی تاکسیرانی است یا شامل خطوط عمومی نیز خواهد شد و به طور کلی هر آنچه از این طرح تاکنون اعلام شده صرفا در یک جمله خلاصه می شود : “قرار است خودروهای برقی برای ناوگان تاکسیرانی وارد شود” ؛با این پایان باز در حالی به پاین سریال واردات خودرو با وعده های خوش رنگ و لعاب نزدیک می شویم که سریال واردات خودروهای برقی برای ناوگان تاکسیرانی با یک پیش نمایش تک جمله ای به تازگی آغاز شده و قرار است سرگرمی تازه ای را برای داغ ماندن بازار اخبار خودرو و ان شا الله ناوگان حمل و نقل کشور رقم بزند.

    امیرحسین برخورداری

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط