فونیکسریمکسبهتام

حذف تدریجی سواری‌های دوگانه‌سوز

عصر خودرو- آمار تولید انواع خودرو در نیمه ابتدایی سال جاری حکایت از آن دارد که تولید خودروهای گازسوز سواری تقریبا به پایان خود رسیده است. در حال حاضر به‌جز ساینا به عنوان خودروی سواری شخصی، خودروی دوگانه‌سوز دیگری برای مصرف شخصی تولید نمی‌شود و مابقی دوگانه‌سوزها متعلق به محصولات وانت و همچنین تاکسی است.

حذف تدریجی سواری‌های دوگانه‌سوز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، اما مقایسه 6ماهه تولید این خودروها در سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که در نیمه ابتدایی امسال تعداد بیشتری از خودروهای دوگانه‌سوز تولید شده است.  بنا بر آمارنامه تجمعی شهریور‌ماه که توسط وزارت صمت منتشر شده است، خودروسازان کشور در 6ماهه ابتدایی امسال 45هزارو 405 دستگاه خودروی دوگانه‌سوز تولید کرده‌اند، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این رقم 15هزار و 788 دستگاه بود. بنابراین در این مدت زمانی تولید این خودروها 29هزار و 617 دستگاه معادل 187درصد رشد کرده است. در شهریور ماه امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال 1401، تولید خودروهای دوگانه‌سوز و گازسوز رشد سه‌هزار و 735 دستگاهی معادل 119درصد را ثبت کرده است. تولید این خودروها که در شهریور سال گذشته سه‌هزار و 134 دستگاه بود، در ماه پایانی تابستان امسال به 6هزار و 869 دستگاه رسید.

    البته نگاهی به نوع خودروهای تولیدی وجوه دیگری غیر از اعداد و ارقام تولیدی را نشان می‌دهد. در نیمه ابتدایی سال جاری تنها چهار نوع خودروی گازسوز و دوگانه‌سوز تولید شده است که شامل سورن‌پلاس گازسوز تاکسی، آریسان گازسوز، وانتنیسان انژکتوری دوگانه‌سوز و ساینا 232 گازسوز است. همان‌طور که مشخص است تنها سایناست که برای استفاده شخصی تولید می‌شود و دیگر خودروهای دوگانه‌سوز، خودروهای کار هستند. این در حالی است که در سال‌های گذشته تقریبا برای همه خودروهای پرتقاضای بازار، مدل دوگانه‌سوز نیز تولید می‌شد. شاید بتوان دلیل اصلی محدود شدن تولید دوگانه‌سوزها را کاهش تقاضای این دست خودروها دانست. در واقع به نظر می‌رسد اشتیاقی که در سال‌های گذشته برای خرید این دست از خودروها وجود داشت، دیگر فروکش کرده است.

    سه عامل اصلی را می‌توان در کاهش تقاضای دوگانه‌سوزها موثر دانست. نکته اول این است که فاصله قیمت بنزین و گاز برای استفاده این خودروها خیلی زیاد نیست که بتواند به عنوان انگیزه خرید این خودروها نقش ایفا کند. عامل دوم نیز قیمت این خودروهاست که به طور متوسط گران‌تر از خودروهای بنزینی است. به عبارت بهتر می‌توان گفت تفاوت قیمت بنزین و گاز به قدری نیست تا تفاوت بهای خودروهای بنزین‌سوز و دوگانه‌سوز را جبران کرده و برای مصرف‌کننده صرفه اقتصادی داشته باشند. عامل سوم اشغال شدن بخش قابل‌توجهی از فضای صندوق عقب خودرو با مخازن گاز است که چندان برای مصرف‌کننده خوشایند نیست. البته به‌جز کاهش تقاضا، تغییر رویکرد تولید خودرو در سطح جهانی نیز یکی از عللی است که تولید خودروهای دوگانه‌سوز را محدود کرده است.

    امروزه دیگر در دنیا خودروهای برقی هستند که حرف اول را می‌زنند و خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز جایگاهی در صنعت خودرو ندارند. اما همان‌طور که اشاره شد، برای استفاده در مشاغل همچنان خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز تولید می‌شوند و تیراژ آنها به شکل تصاعدی رو به رشد است. دلیل این موضوع این است که هنوز استفاده تجاری از این خودروها صرفه اقتصادی برای مصرف‌کننده دارد. اما طبق آمار وزارت صمت، تنها خودروی شخصی تولیدی دوگانه‌سوزها، یعنی ساینا 232 گازسوز، در شهریور‌ماه امسال به تعداد دوهزار و 106 دستگاه تولید شده است. این در حالی است که در ششمین ماه از سال 1401 تنها 5 دستگاه از این خودرو تولید شده بود. همین پنج دستگاه کل تولید 6ماهه ابتدایی سال گذشته را تشکیل می‌دادند اما در مدت مشابه سال جاری این رقم به 18هزار و 203 دستگاه رسیده است.

    سورن پلاس گازسوز تاکسی هم در شهریور سال گذشته 5 دستگاه تولید شده بود، اما در 6ماهه همان سال تعداد دوهزار و 577 دستگاه را ثبت کرد. بااین‌حال در نیمسال ابتدایی 1402 این رقم به 7هزار و 501 دستگاه رسید. در شهریور‌ماه نیز ایران‌خودرو هزار و 555 دستگاه از این خودرو تولید کرده است. دیگر محصول ایران‌خودرو، یعنی آریسان گازسوز، نیز در نیمه ابتدایی سال جاری هفت‌هزار و 949 دستگاه تولید شد، این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 681 دستگاه بود. شهریور‌ماه امسال تولید این خودرو با رشد پنج‌برابری نسبت به شهریور سال گذشته، از 329 دستگاه به هزار و 702 دستگاه رسید.

    سایپا تولید وانتنیسان انژکتوری دوگانه‌سوز را در 6ماهه امسال نسبت به نیمه ابتدایی سال گذشته بیشتر کرده و از 10هزار و 118 دستگاه به 11هزار و 752 دستگاه رسانده است. بااین‌حال تولید این خودرو در شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال پیش با کمی کاهش همراه بوده و از دو هزار و 795 دستگاه به هزار و 506 دستگاه رسیده است. همچنین در 6ماهه ابتدایی سال گذشته دوهزار و 407 دستگاه پژو 405 دوگانه‌سوز تولید شده بود که روند تولید آن همان سال پیش متوقف شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط