فونیکسریمکسبهتام

تامین ۴۳۰۰ دستگاه اتوبوس بین شهری در دستور کار قرار دارد

عصر خودرو- در راستای توسعه و نوسازی ناوگان مسافربری تفاهم نامه خرید ۴۳۰۰ دستگاه اتوبوس بین شهری منعقد شده است که بعد از تامین مالی عملیاتی خواهد شد.

تامین ۴۳۰۰ دستگاه اتوبوس بین شهری در دستور کار قرار دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، در ایام اربعین امسال شاهد کمبود ناوگان اتوبوس بین شهری بودیم که این موضوع مشکلاتی را برای مسافران ایجاد کرده بود. در همان ایام اعلام شده بود که کشور به 2000 دستگاه اتوبوس نیازمند است تا بتواند حمل و نقل مسافر را بدون محدودیت انجام دهد. رضا خادمی زاده، رئیس انجمن رانندگان مسافربری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که آیا 2 هزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال‌جاری وارد کشور می‌شود یا خیر؟ گفت: بر اساس وضعیت موجود و عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها بعید است؛ زیرا تمام مجموعه فکر می‌کنند باید در واردات این اتوبوس‌ها دخالتی داشته باشند اما بر اساس قانون تنها مجری این طرح وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خواهد بود با این حال سازمان‌هایی مانند محیط زیست، وزارت صمت، سازمان استاندارد و … دخالت‌های بی‌موردی دارند.

    این مقام مسئول تاکید کرد: تمام این مشکلاتی که طی هر سال در اربعین رخ می‌دهد به دلیل عدم هماهنگی بین مسئولین سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های ذی‌ربط ستاد اربعین است و عدم حضور صنف در جلسات مرتبط با اربعین موجب می‌شود تا کارها طبق برنامه‌ریزی پیش نرود و شاهد بروز مشکلاتی باشیم.

    واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس برای اربعین

    در مصاحبه اخیر حمیدرضا شهرکی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه یک تفاهم نامه با تولید کنندگان داخلی منعقد شده که 2 هزار دستگاه اتوبوس طی سه سال خریداری شده، گفت: از 2 هزار دستگاه وارداتی بالغ بر 150 دستگاه ثبت سفارش شده، اما خرید واردات اتوبوس به دلیل لزوم هماهنگی با دستگاه‌هایی، چون محیط زیست، سازمان استاندارد، مجموعه پلیس راهور و گمرک فرآیند زمان‌بری است. اتوبوس، سفارشی ساخته می‌شود و به دلیل اینکه در ایام شیوع بیماری کرونا، تقاضای سفر کاهش پیدا کرد تولید اتوبوس نیز کم شد، اما هم اکنون بخش خصوصی به دنبال تأمین ارز است.

    وی افزود: خیلی تلاش کردیم برای اربعین امسال اتوبوس‌های وارداتی برسد، اما این اتفاق نیافتاد و باید منتظر سال بعد باشیم و از هفته دولت امسال تا هفته دولت سال بعد قول می‌دهیم که با استفاده از ظرفیت‌های داخلی اتفاق‌های خوبی در خصوص افزایش ظرفیت ناوگان جاده‌ای رقم بخورد.

    انعقاد تفاهم نامه با تأمین کندگان اتوبوس

    حمیدرضا شهرکی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با پاسخ به این سوال که آیا برنامه جدیدی برای تأمین ناوگان یا نوسازی ناوگان جاده‌ای در دست اقدام است یا خیر، گفت: در راستای توسعه و نوسازی ناوگان مسافربری تفاهم نامه‌های در سال جاری به تعداد چهار هزار و 300 دستگاه با شرکت‌های تأمین کننده خودرو منعقد شده است که پس از تخصیص منابع مالی برای اعطای تسهیلات کم بهره و تأمین ناوگان مورد نیاز توسط شرکت‌های خودرو ساز عملیاتی خواهد شد. با پیگیری‌های انجام شده موضوع واردات ناوگان اتوبوسی منجر به صدور مصوبه شماره 39676 ت 061269 مورخ 1402/3/7 هیأت محترم وزیران در خصوص واردات 2000 دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از 5 سال گردیده است.

    معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه تاکید کرد: در اجرای این روند، هم اکنون سازمان متبوع در حال معرفی متقاضیان به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای طی مراحل ثبت سفارش و فرایند واردات اتوبوس می‌باشد که متقاضیان جهت تکمیل مراحل ثبت سفارش و پیگیری فرایندهای بعدی واردات به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی گردیده‌اند، بعلاوه آئین نامه اجرایی بند ص تبصره 7 قانون بودجه سال جاری کل کشور طی نامه شماره 92523 ت 061367 مورخ 1402/5/28 توسط معاون اول محترم رئیس جمهور به منظور اجرا ابلاغ شده است که عملیات اجرایی آن از طریق وزارت صنعت معدن و تجارت در حال پیگیری می‌باشد. ضمناً این سازمان بر اساس آئین نامه ابلاغی مذکور شرایط و ضوابط واردات انواع ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری اتوبوس مینی بوس (ون را در مورخ 1402/07/17 به سراسر کشور ابلاغ نموده است.

    شهرکی خاطرنشان کرد: بهسازی ناوگان اتوبوس و مینی بوس در ارتباط با تسهیلات مربوط به تعمیرات ناوگان مسافری از محل بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال جاری مربوط به اتوبوس و مینی بوس پیگیری‌های لازم از سوی این سازمان برای ابلاغ اعتباری بالغ بر هفت هزار و 500 میلیارد ریال انجام پذیرفته که پس از تخصیص و تأمین منابع مالی از سوی بانک‌های عامل موضوع، قابلیت اجرا از طریق اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌های سراسر کشور را خواهد داشت. قابل ذکر است که بر اساس اعتبارات اختصاص یافته در سال گذشته قریب به 1500 دستگاه ناوگان اتوبوس و مینی بوس در این راستا تعمیرات اساسی و بهسازی شده است.

    وی گفت: شایان ذکر است با توجه به استعلام انجام شده از واحدهای تولیدی ظرفیت تولید سالیانه از شرکت‌های تولیدی اخذ گردید و تاکنون 13 مورد تفاهم نامه توسط سازمان جهت حمایت از خریداران منعقده شده است.

    ناوگان مورد نیاز تولید داخل و وارداتی سالانه به شرح جدول ذیل می‌باشد:

    در حال حاضر وضعیت موجود ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر جاده‌ای تا پایان شهریور ماه سال 1402 مطابق با جدول ذیل می‌باشد که تعداد ناوگان فعال و تعداد ناوگان فرسوده در آن مشخص گردیده است:

    بر اساس این گزارش، همانطور که مشاهده می‌شود از آنجایی که عمر متوسط ناوگان از سن مطلوب که همان سن مرز فرسودگی می‌باشد فراتر رفته است لذا علاوه بر نوسازی که خروج ناوگان فرسوده و جایگزینی آن با ناوگان با عمر پایین است نیاز به توسعه ناوگان نیز با توجه به افزایش تقاضا بیش از پیش مشهود شده که بدین منظور باید نسبت به تأمین سالیانه بیش از 6000 دستگاه اتوبوس 11000 دستگاه انواع میدل‌باس، مینی‌بوس و 7000 دستگاه ون و سواری کرایه و به مدت سه سال مورد توجه و اقدام قرار گیرد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط