فونیکسریمکسبهتام

دستکاری پلاک جرم است

بیش از ۱۰ هزار خودرو متخلف در تهران اعمال قانون شدند

عصر خودرو- رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از اعمال قانون و جریمه ۱۰ هزار و ۷۴۹ وسیله نقلیه و صدور برگ تخلف در طرح برخورد با تخلفات شبانه پایتخت خبر داد.

بیش از ۱۰ هزار خودرو متخلف در تهران اعمال قانون شدند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، سرهنگ علی‌اصغر شریفی روز دوشنبه اظهار کرد: شب گذشته و در راستای اجرای طرح برخورد با تخلفات شبانه در پایتخت 130 دستگاه خودرو نیز که رانندگان پُرخطر داشتند، بخاطر تامین امنیت تردد و حفظ جان آنها و دیگر رانندگان از ادامه حرکت آنان جلوگیری و به پارکینگ منتقل شدند.

    وی با بیان اینکه از مجموع برگ اعمال قانون صادر شده از سوی پلیس در راستای این طرح 2 هزار و 730 مورد فقط مربوط به اعمال قانون برای خودروهای حادثه‌ساز بوده است.

    سرهنگ شریفی ادامه داد: پلیس با تخلفات شبانه در پایتخت که شامل تخلفاتی چون لایی‌کشی، حرکات مخاطره‌آمیز، سبقت، سرعت غیرمجاز، تخلفات خودروهای سنگین و نقص فنی در سیستم روشنایی با جدیت و بدون اغماض برخورد می‌کند.

    رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ یادآور شد: رانندگانی که با انجام حرکات مخاطره‌آمیز و حرکات نمایشی باعث تغییر مسیر خودروهایی می‌شوند که در مسیر و لاین اصلی خود در حال حرکت هستند، منجر به بروز حوادث جبران‌ناپذیری برای آنان شده و حادثه‌ای دردناک را رقم می‌زنند.

    سرهنگ شریفی اضافه کرد: طرح برخورد با تخلفات شبانه و تخلفات حادثه‌ساز با هدف ایجاد امنیت و آرامش رانندگان اجرا می‌شود تا بتوانیم معابر ایمنی را برای تردد شهروندان فراهم کنیم.

    بیش از 10 هزار خودرو متخلف در تهران اعمال قانون شدند/دستکاری پلاک جرم است


    دستکاری ارقام پلاک خودرو تخلف نیست بلکه جرم است

    رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه هرگونه دستکاری در پلاک و تغییر دادن در ارقام پلاک وسیله نقلیه جرم محسوب می‌شود، افزود: چرا راکب موتورسیکلت باید پلاک وسیله نقلیه خود را بپوشاند و آن را از دید پنهان کرده و در معابر عمومی تردد کند؟

    وی تاکید کرد: اگر نخواهیم بدبینانه به این موضوع نگاه کنیم موتورسواران با پوشش پلاک می‌خواهند تخلفاتی چون عبور از چراغ قرمز، رفتن به داخل تونل، خطوط ویژه و تخلفاتی از این نوع را از این طریق انجام دهند.

    سرهنگ شریفی گفت: خیلی از اذهان به این سمت می‌رود که در پس این پوشش پلاک شاید جرمی مانند موبایل قاپی صورت گیرد، چرا موتورسواران با پوشش پلاک خود را در معرض اتهام قرار می‌دهند؟ که کسانی که می‌خواهند جرمی مرتکب شوند هویت خود را مخفی می‌کنند که یکی از راه‌های آن پوشاندن پلاک توسط مجرمین است.

    رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در قانون هویت وسیله نقلیه به واسطه پلاک تعیین می‌شود و حال اگر کسی این پلاک را بپوشاند و یا آن را مخدوش و دستکاری کند، جرم مرتکب شده است.

    «در ماده 720 قانون مجازات اسلامی آمده: هرگونه دستکاری در پلاک و تغییر دادن در ارقام پلاک وسیله نقلیه جرم محسوب می‌شود بنابراین دیگر اسم آن تخلف نیست بلکه راننده جرم مرتکب شده است»

    وی یادآور شد: در برخی موارد شاهد آن بوده‌ایم که از پلاک بر روی وسیله دیگری استفاده می‌شود، فردی خودرویی صفر خریداری کرده و هنوز پلاک آن نیامده و او اقدام به نصب پلاک یک وسیله دیگر بر این خودرو کرده که این مورد نیز جرم محسوب می‌شود چون آن پلاک با مشخصاتی که دارد باید بر روی خودرویی با همان شماره شاسی و موتور و در جای اصلی خود نصب باشد و انتقال و نصب بر هر خودروی دیگر جرم است.

    سرهنگ شریفی گفت: پوشاندن و مخفی کردن پلاک دردسرهای خود را دارد و رانندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که این کار به دردسرش نمی‌ارزد و نباید برای اینکه مثلا بخواهند وارد طرح ترافیک شوید این اقدام را انجام دهید چرا که دوربین‌ها در حال ضبط تصاویر شما هستند و پلیس راهور این موضوع را از طریق رصدهایی که انجام می‌دهند ثبت کرده و اگر پس از پوشش و مخدوشی پلاک کارتان به دادسرا کشیده شود به این راحتی نمی‌توانید خلاص شوید چرا که هویت خودروی خود را تغییر داده‌اید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط