فونیکسریمکسبهتام

تعرفه‌ای که وارد‌کنندگان پرداخت کردند

عصر خودرو- خودروهای وارداتی به کشور چه میزان تعرفه پرداخت کرده‌اند؟ این سوال در شرایطی مطرح است که بیشتر محصولات خارجی با حجم موتور زیر ۱۵۰۰ سی‌سی وارد کشور شده‌اند؛ بنابراین اغلب وارد‌کنندگان خودروهای یادشده تعرفه ۷۰درصدی پرداخت کرده‌اند.

تعرفه‌ای که وارد‌کنندگان پرداخت کردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی جدول حقوق ورودی خودروها نشان می‌دهد که تعرفه‌ها بنابر حجم موتور محصولات خودرویی بین 70 تا 135درصد تعیین شده‌اند. این جدول که 21 خرداد‌ماه به تصویب هیات وزیران رسیده بود، 12 آبان‌ماه منتشر شد.

    اما نکته عجیب در مورد تعرفه‌های اعلامی برای سال 1402، رشد تعرفه واردات خودروهای برقی از صفر درصد به 11درصد است. این در حالی است که وزارت صمت بارها اعلام کرده که ورود خودروهای برقی به کشور (از طریق تولید یا واردات) اولویت اصلی این وزارتخانه است. برای بررسی تعرفه خودروهایی که تاکنون وارد کشور شده‌اند نگاهی داشتیم به مشخصات فنی این محصولات و جدول تعرفه‌ای وزارت صمت. بستیون T77 یکی از خودروهایی است که دهم آبان‌ماه قیمت نهایی آن اعلام شد. این محصول حجم موتور 1500 سی‌سی داشته و بنزین‌سوز است.

    بنابراین طبق جدولی که پیش از این به تصویب هیات وزیران رسیده،   حقوق ورودی این خودرو 70درصد بوده است. محصول دیگری که در این لیست دیده می‌شود، هونگچی H5 است. حجم موتور این خودرو 2000 سی‌سی است، بنابراین احتمالا تعرفه واردات این خودرو 135درصد محاسبه شده است. نام تویوتا کرولا نیز در این جدول دیده می‌شود که این خودرو 1197 سی‌سی حجم موتور دارد. بنابراین تویوتا کرولا مانند بستیون با حقوق ورودی 70درصد وارد کشور شده است.

    علاوه بر این کیا سلتوس با حجم موتور 1600 سی‌سی جزو خودروهای وارداتی است که تعرفه آن 95 درصد محاسبه شده است. خودروی دیگر وارداتی یعنی جتا VS7 هم از موتور 1395 سی‌سی استفاده می‌کند که طبق جدول حقوق ورودی که منتشر شده، تعرفه آن 70درصد محاسبه می‌شود. VS5 هم حجم موتوری مشابه با این محصول داشته و 70درصد حقوق ورودی برای آن محاسبه شده است. چانگان CS55 که توسط سایپا وارد شده، تقریبا زودتر از همه محصولات دیگر به کشور رسید، اما جزو محصولاتی نبوده که قیمت قطعی پایه آنها منتشر شده باشد. با‌این‌حال می‌توان گفت با توجه به اینکه این خودرو از موتوری با حجم 1500 سی‌سی استفاده می‌کند، تعرفه مورد محاسبه برای آن 70درصد خواهد بود.

    هیوندای النترا نیز از محصولات وارداتی است که فعلا تنها قیمت علی‌الحساب آن اعلام شده است. حجم موتور این خودرو 1600 سی‌سی است که دست‌اندرکاران برای محاسبه قیمت قطعی آن حقوق ورودی را معادل 95درصد قرار خواهند داد. همان‌طور که اشاره شد تعرفه خودروهای برقی رشد قابل‌توجهی داشته و از صفر درصد به 11درصد رسیده است. این در صورتی است که حتی در کشورهایی که خودروهای برقی تا حد زیادی جای پای خود را سفت کرده‌اند، دولت‌ها یارانه‌های ویژه‌ای برای خرید و استفاده  از خودروهای برقی اختصاص می‌دهند. پیش از این واردات این دست از خودروها به ایران هیچ حقوق ورودی نداشت اما اکنون تعرفه 11درصدی برای آن در نظر گرفته شده است.

    این در شرایطی است که علاوه بر وزارت صمت که از زمان روی کار آمدن عباس علی‌آبادی تاکید ویژه‌ای روی خودروهای برقی داشته، دیگر نهادها از جمله مجلس نیز برای ورود خودروهای برقی به کشور پافشاری داشتند و حتی هدف عرضه 200هزار خودروی برقی در برنامه هفتم توسعه توسط نمایندگان خانه ملت به لایحه پیشنهادی دولت اضافه شده و به تصویب رسید. بنابراین رشد تعرفه واردات این دست از خودروها چندان هماهنگ با مواضع نهادهای تصمیم‌گیر نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط