فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروها:

خودروهای دودزا با گشت‌های نامحسوس شناسایی و متوقف می‌شوند

عصر خودرو- مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون تنها حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو برای دریافت گواهی معاینه خودرو به مراکز معاینه فنی در شهر تهران مراجعه کرده‌اند، گفت: از اول آذرماه طرح ویژه گشت نامحسوس برای شناسایی و کنترل خودروهای دودزا آغاز می‌شود.

خودروهای دودزا با گشت‌های نامحسوس شناسایی و متوقف می‌شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، شادی مالکی گفت: طبق آخرین آمار سه میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو در شهر تهران مشمول معاینه فنی است که از ابتدای امسال تنها یک میلیون و 100 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی در شهر تهران مراجعه کرده‌اند.

    مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه خودروهای دود زا و سایر ناوگان حمل و نقلی سهم بسزایی در افزایش آلودگی هوای تهران دارد، افزود: به منظور کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی طرح ویژه گشت نامحسوس از اول آذر شروع می‌شود.

    به گفته وی، در راستای اجرای این گشت‌ها، با حضور در معابر شهر با استفاده از دستگاه سنجش گاز میزان آلودگی خودروها را کنترل می‌کنیم.

    مالکی در ادامه با اشاره به اینکه از خودروهای مشمول معاینه فنی پلاک تهران حدود 37 درصد آن به مراکز معاینه فنی شهر تهران و بنا بر اعلام رسمی پلیس راهور تهران بزرگ 40 درصد نیز به مراکز خارج از شهر تهران مراجعه کرده اند، اظهار کرد: این آمار نشان می دهد حدود 77 درصد از خودروهای پلاک تهران مشمول معاینه فنی، دارای معاینه و 23 درصد آن فاقد معاینه فنی هستند.

    وی افزود: البته از این 23 درصد فاقد معاینه فنی با فرض اینکه 5 درصد از خودروهای پلاک‌های تهران در شهرستان تردد نمایند و یا به علت فرسودگی قابلیت حرکت را نداشته باشند می‌توان پیش بینی کرد که حدود 18 درصد از خودروهایی که در سطح شهر تهران تردد می کنند فاقد معاینه فنی هستند که آمار رصد دوربین‌های سطح شهر گواه این مساله است.

    وی ادامه داد: همچنین پلیس راهور نیز در یک ماه اخیر پنج هزار برگه جریمه برای خودروهای دود زا صادر کرده اما با توجه به تردد زیاد خودروها، کنترل خودروهای دود زا کمی زمان بر است.

    مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه ظرفیت مناسبی در مراکز وجود دارد، گفت: این قول را به شهروندان می‌دهیم که اگر همه سه میلیون خودرو مشمول معاینه فنی به مراکز مراجعه کنند بدون هیچ معطلی مراحل صدور معاینه فنی را طی کنند.

    وی از شهروندان خواست به منظور کاهش آلودگی و حفظ ایمنی نسبت به انجام معاینه فنی خودروهای خود اقدام کنند.

    مالکی در خصوص وضعیت معاینه فنی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی تاکید کرد: از ابتدای امسال شاهد افزایش 50 درصدی مراجعه اتوبوس‌ها به مراکز معاینه فنی بودیم همچنین حدود 20 هزار تاکسی نیز مراجعه اول به مراکز معاینه فنی داشتیم.

    50 درصد خودروهای پلاک تهران فاقد معاینه فنی است/ اجرای گشت‌های نامحسوس از اول آذر

    وی با بیان اینکه در تهران بیش از سه میلیون موتور سیکلت در شهر تردد می‌کند، افزود: از ابتدای امسال تنها 500 دستگاه موتورسیکلت در تهران به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند و حجم بالایی از موتورسیکلت‌ها فاقد معاینه فنی هستند و آسیبی در زمینه زیست محیطی به شهر می‌زنند.

    مالکی در توضیح تعداد مراکز معاینه فنی شهر تهران از بضاعت 64 خط معاینه فنی خودروهای سبک و 11 خط معاینه فنی موتورسیکلت در 17 مرکز ثابت و 15 واحد سیار با پراکندگی مناسب در سطح شهر خبر داد و یادآور شد: این مراکز ظرفیت پذیرش سالانه بیش از سه میلیون دستگاه خودرو را دارد.

    به گفته وی، شهر تهران بیشترین تعداد خطوط معاینه فنی در میان شهرهای کشور را دارد و از منظر سابقه نیز با توجه به راه اندازی اولین مرکز معاینه فنی خودرو کشور توسط شهرداری تهران در سال 1379 پیشتاز است.

    مالکی اضافه کرد: هم اکنون مراکز بیهقی و شهید آبشناسان به صورت شبانه روزی و دیگر مراکز از ساعت هفت تا 17 فعال است ضمنا تعدادی از مراکز به صورت فوق العاده تا ساعت 19 فعال هستند.

    وی ادامه داد: روزهای شنبه مراکز دماوند و شهدای زمان آباد، یکشنبه مراکز الغدیر و امام رضا(ع)، دوشنبه مراکز نیایش و فداییان اسلام، سه‌شنبه مراکز سراج و شقایق، چهارشنبه مراکز شهید چمران و خاوران و پنجشنبه واحد سیار شریعتی و مراکز بعثت تا ساعت 19 آماده خدمت رسانی به شهروندان است.

    وی یادآور شد: شهروندان می‌توانند با توجه به فعالیت تعدادی از مراکز در روزهای تعطیل حتما جهت اطمینان از آخرین وضعیت ساعت کاری مراکز به سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به آدرس http://inspection.tehran.ir مراجعه کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط