فونیکسریمکسبهتام

به دلیل شمارگان پایین تولید؛

قیمت اتوبوس برقی دو برابر نمونه دیزلی

عصر خودرو- معاون مهندسی یک شرکت اتوبوس سازی گفت: در حال حاضر قیمت اتوبوس دیزلی ۱۲ متری بین ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تا ۶ میلیارد تومان است و قیمت اتوبوس برقی دو برابر این این قیمت است.

قیمت اتوبوس برقی دو برابر نمونه دیزلی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، مهدی بالو معاون مهندسی شرکت اتوبوس سازی گفت: نخستین اتوبوس برقی دوازده متری که به صورت تمام الکتریک برقی شده است به تولید انبوه رسید این اتوبوس با هر بار شارژ 250 کیلومتر با کولر روشن پیمایش می‌کند.

    وی افزود: در ماه‌های سرد سال این پیمایش تا 300 کیلومتر و بیش از آن هم افزایش پیدا می‌کند و زمان شارژ این خودرو سه ساعت با ظرفیت 350 کیلووات ساعت است؛ ظرفیت اتوبوس 35 مسافر نشسته و 45 مسافر ایستاده که در مجموع 80 نفر است.

    بالو ادامه داد: در حال حاضر عمق ساخت داخل این اتوبوس برقی 52 درصد است البته برای خودکفایی در برخی قسمت‌های خودرو مثل موتور و باطری با شرکت‌های دانش بنیان برنامه‌ای آغاز کرده ایم، امیدواریم سال آینده بتوانیم عمق داخلی سازی آن را که موتور و باطری است و از اجزای اصلی اتوبوس برقی هستند به حدود 75 درصد برسانیم.

    معاون مهندسی شرکت اتوبوس سازی درباره افزایش عمق ساخت داخل اتوبوس‌های برقی گفت: تقریبا 14 نشانه‌ای که خودروی دیزلی را تبدیل به خودروی برقی می‌کند، کاملا در داخل کشور قابلیت خودکفایی و ساخت داخل را داراست که در مدت یک سال تا یک سال و نیم آینده می‌توانیم عمق ساخت داخل را به مرز 90 درصد و بالاتر برسانیم.

    وی در پاسخ به این سوال که واردات اتوبوس برقی از خارج کشور در مقایسه با هزینه تولید در داخل کشور بسیار پایین‌تر است افزود:بله؛ درست است، موضوع ارزبری این خودرو با توجه به قیمت ارزی که خودرو‌های خارجی دارند واضح است، اما با 52 درصد ساخت داخل می‌توانیم این ارزبری را کاهش دهیم و تقریبا به نصف عدد نمونه خارجی آن نزدیک کنیم.

    بالو ادامه داد: با توجه به اینکه خودرو‌های برقی دارای استاندارد جهانی هستند، این استاندارد‌ها را گذرانده ایم و در واقع این استاندارد‌ها برگرفته از استاندارد‌های 85 گانه جهانی است بنابراین به راحتی قابلیت صادرات دارند حتی نسبت به خودرو‌های تجاری و دیزلی هم مشتریان بهتری را می‌توانیم پیدا کنیم.

    وی اضافه کرد: با توجه به اینکه دانش فنی در کشورمان بومی سازی شده، قابلیت انتقال وجود دارد، کشور‌های همسایه اعلام آمادگی کرده اند و حتی مایل به راه اندازی خط تولید در کشورشان بودند این موضوع تنها مختص به اتوبوس برقی نبود؛ با توجه به استقبال جهانی که به سوی خودرو‌های برقی می‌رود، می‌توانیم بازار‌های صادراتی خوبی را برای محصولات برقی پیدا کنیم.

    معاون مهندسی شرکت اتوبوس سازی درباره استقبال داخلی از بکارگیری اتوبوس‌های برقی گفت: بعد از باور به اینکه یک شرکت داخلی می‌تواند به تولید انبوه برسد، نخستین درخواست توسط شهرداری کرج صورت گرفت؛ 40 دستگاه را ساخته ایم و آماده تحویل است همچنین تفاهم نامه‌ای با وزارت کشور برای تولید 500 دستگاه امضا شده است.

    وی افزود: برنامه امسال، تولید یکصد دستگاه اتوبوس برقی است، اما با توجه به درخواست‌هایی که از مشتریان اصلی مثل اتوبوسرانی داریم، ظرفیت در داخل ایران خودرو دیزل وجود دارد و می‌توانیم ظرفیت دیزل را به تولید خودرو‌های برقی اختصاص دهیم، زیرا تقریبا 3 هزار تا 4 هزار دستگاه ظرفیت تولید دیزلی و برقی داریم که با توجه به نیاز کشور، می‌توانیم حجم بیشتر را به تولید خودروی برقی اختصاص دهیم.

    بالو ادامه داد: در حال حاضر قیمت اتوبوس برقی کاملا وابسته به شمارگان تولید و سفارش گذاری است، زیرا بعضی از قطعات خودرو مثل باطری و موتور را وارد می‌کنیم تا زمانی که برنامه خودکفایی انجام شود، اگر شمارگان و درخواست بیشتر شود قیمت هم پایین‌تر می‌آید.

    معاون مهندسی شرکت اتوبوس سازی گفت:اگر قیمت اتوبوس برقی را با خودرو‌های دیزلی شبیه سازی کنیم، قیمت آن تقریبا دو برابر خودرو‌های دیزلی است، اما بازگشت سرمایه و هزینه‌هایی که سال‌های بعد اتفاق می‌افتد کاملا این قیمت را بازمی گرداند طوری که یک خودروی اقتصادی در اختیار داریم.

    وی اضافه کرد: قیمت اولیه خودرو‌های برقی بالاتر است، اما بعد از دو تا سه سال کارکرد، در واقع این قیمت جبران خواهد شد؛ قیمت خودرو‌های دیزلی 12 متری بین 5 میلیارد و 700 میلیون تومان تا 6 میلیارد تومان است و در خودروی برقی این عدد به 12 میلیارد تومان می‌رسد که با افزایش تعداد تولید قیمت کاهش میابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط