فونیکسریمکسبهتام

خودروهای الکتریکی پایان عصر نفت را تسریع می‌کنند؟

عصر خودرو- در کنفرانس آب و هوای COP۲۸ در دبی، در مورد سرعت پایین کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی برای مبارزه با تغییرات آب وهوایی، محصولات زیادی به نمایش گذاشته شده است اما نکته مثبتی که می‌توان به آن اشاره کرد، ناوگان رو به رشد خودروهای الکتریکی در سراسر جهان است که در حال حاضر به طرز شگفت‌انگیزی تقاضای زیادی را ایجاد کرده است.

خودروهای الکتریکی پایان عصر نفت را تسریع می‌کنند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، کارشناسان اظهار کردند که فروش رو به رشد خودروهای الکتریکی در سال‌های اخیر، پیش‌بینی‌کنندگان را برای سرعت بخشیدن به پیش‌بینی‌های خود برای زمان اوج مصرف جهانی نفت سوق داده است زیرا به گفته کارشناسان صنعت، یارانه‌های عمومی و فناوری بهبودیافته به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا بر قیمت‌های گاه چشمگیر خودروهای برقی غلبه کنند.

    آژانس بین‌المللی انرژی در پاریس، گروهی متشکل از 29 کشور صنعتی، پیش‌بینی می‌کند مصرف جهانی نفت در پایان این دهه به اوج خود برسد و به 103 میلیون بشکه در روز برسد. دولت‌های ایالات‌متحده و چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان هستند پیش‌بینی‌های مصرف داخلی خود را به شدت کاهش داده‌اند.

    طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، حمل‌ونقل مسئول حدود 60 درصد تقاضای نفت جهان است و ایالات‌متحده به تنهایی حدود 10 درصد را به خود اختصاص می‌دهد. این سهم باید کاهش یابد زیرا آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد تا سال 2030 خودروهای برقی حدود 5 میلیون بشکه در روز از تقاضای جهانی نفت را کاهش دهند.

    بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، اکنون فروش جهانی خودروهای برقی حدود 13 درصد از کل فروش خودرو را تشکیل می‌دهد و احتمالاً تا پایان دهه به 40 تا 45 درصد از بازار خواهد رسید و این به لطف ترکیبی از استانداردهای کارایی و یارانه‌های سخت‌گیرانه‌ای است که از زمان توافق پاریس در سال 2015 توسط دولت‌های مختلف برای حفظ گرمایش جهانی در حدود 1.5 درجه سانتی‌گراد (2.7 درجه فارنهایت) بالاتر از دمای پیش از صنعتی شدن جهان ارائه شده است.

    آخرین اقدامات یارانه ای شامل اعتبار مالیاتی 7500 دلاری قانون کاهش تورم ایالات‌متحده برای خرید یک خودروی الکتریکی جدید است که سال گذشته تصویب شد.

    آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که فروش خودروهای برقی باید بیشتر شود و در حد 70 درصد از بازار تا سال 2030 باشد تا به هدف توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش پایبند باشد.

    سازندگان خودروهای برقی از جمله جنرال موتورز، فورد و استلانتیس در هفته‌های اخیر برنامه‌های تسریع تولید را به دلیل افزایش هزینه‌های نیروی کار و نشانه‌هایی مبنی بر اینکه نرخ‌های بهره بالاتر رشد را در ایالات متحده کند می‌کند، به تعویق انداخته یا کنار گذاشته‌اند. با این حال، کاهش هزینه‌های باتری‌های برقی در بلندمدت، برخی از محققان را خوش‌بین کرده است.

    کارشناسان صنعت اعلام کردند که نرخ استفاده از خودروهای الکتریکی در آینده به شدت به قیمت خودروهای برقی و در دسترس بودن ایستگاه‌های شارژ بستگی دارد و چین از هر دو جنبه برتری دارد.

    نتایج نشان داد که ارزان‌ترین خودروی الکتریکی در چین 8 درصد ارزان‌تر از ارزان‌ترین خودروی معادل بنزینی بود. این به لطف یارانه‌های عظیم دولتی و در دسترس بودن آسان خاک‌های کمیاب است که در تولید خودروهای برقی بسیار مهم هستند. خودروهای برقی حدود یک چهارم بازار چین را در اختیار دارند و انتظار می‌رود که این کشور پیشتاز رشد جهانی باشد.

    میانگین قیمت یک خودروی برقی در ایالات‌متحده، بیش از 53 هزار دلار است که حدود 5000 دلار بیشتر از یک خودروی بنزینی است. ایالات‌متحده همچنین در تعداد کل ایستگاه‌های شارژ عمومی از چین بسیار عقب است.  طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود تا سال 2030، خودروهای برقی تا 50 درصد از ثبت نام خودروهای جدید در ایالات‌متحده افزایش یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط