فونیکسریمکسبهتام

رقابت داغ برای تولید خودروی برقی ارزان

عصر خودرو- ظهور خودروهای برقی ارزان‌قیمت چینی، خودروسازان قدیمی را بر آن داشته که با کاهش هزینه‌های تولید برای حفظ رقابت‌پذیری خود در این عرصه تلاش کنند.

رقابت داغ برای تولید خودروی برقی ارزان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، این خودروسازان از تامین کنندگان خود ازجمله، تولیدکنندگان مواد اولیه باتری و سازندگان تراشه خواسته‌اند تا به آنها در راستای کاهش هزینه‌ها کمک کرده تا بتوانند خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه‌ را سریع‌تر از پیش‌بینی قبلی تولید کنند. به گفته اندی پالمر، رئیس استارت‌آپ بریتانیایی بریل پاور، خودروسازان قدیمی اکنون به طور جدی به دنبال تولید خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه هستند. آنها می‌دانند که اگر این کار را نکنند، در رقابت با تولیدکنندگان چینی شکست خواهند خورد. پالمر معتقد است محصولات بریل پاور می‌توانند برد خودروهای برقی را تا 60درصد افزایش دهند و استفاده از باتری‌های کوچک‌تر را امکان‌پذیر کنند.

    باتری گران‌ترین جزء خودروهای برقی است. ترس از کاهش تقاضا به دلیل گران بودن خودروهای برقی، اهمیت کاهش هزینه‌ها را افزایش داده است. این امر را می‌توان در همه‌جا مشاهده کرد. به عنوان مثال، رنو ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد 40درصد هزینه‌های خودروهای برقی خود را کاهش دهد تا به برابری قیمت با مدل‌های سوخت فسیلی برسد. گروه استلانتیس برای تولید باتری‌های لیتیوم فسفات ارزان‌تر با شرکت چینی کاتل همکاری می‌کند و اخیرا از شاسی‌بلند برقی سیتروئن e-C3 رونمایی کرده است که قیمت پایه آن از 23هزار و300 یورو آغاز می‌شود. فولکس‌واگن و تسلا در حال توسعه خودروهای برقی با قیمت پایه 25هزار یورو هستند.به گفته وینسنت پلویناج، مدیرعامل شرکت آمریکایی تولیدکننده باتری OneD، کاهش هزینه‌ها اکنون از هر چیز دیگری مهم‌تر است.

    شرکت OneD فرآیند تولید خود را بر اساس ماشین‌آلات نسبتا ارزان‌قیمتی که در صنعت پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شوند، توسعه داده است. پلویناج، مدیرعامل این شرکت، معتقد است که خودروسازان از فرآیندهای پیچیده و پرهزینه جدید اجتناب می‌کنند. اولین کارخانه آزمایشی OneD اوایل سال آینده افتتاح خواهد شد. خودروسازان قدیمی به دنبال کاهش استفاده از فلزات خاکی کمیاب هستند، زیرا چین استخراج و فرآوری آنها را در اختیار دارد. پیتر زیگل، مدیرعامل شرکت ویکیم، معتقد است که استفاده از فریت ارزان‌تر و فرآیندهای کم‌هزینه‌تر، از جمله سیم‌کشی مسی چاپ سه‌بعدی، می‌تواند قیمت موتورهای خودروی برقی را تا 20درصد کاهش دهد.

    این موتورها می‌توانند بیش از 500یورو قیمت داشته باشند. استارت‌آپ‌ها تنها شرکت‌هایی نیستند که به دنبال کاهش هزینه‌های خودروهای برقی هستند. شرکت NXP، یکی از فروشندگان بزرگ محصولات نیمه‌رسانا، با خودروسازان همکاری می‌کند تا تعداد واحدهای کنترل الکترونیکی یا مینی‌کامپیوترها را در خودروهای برقی کاهش دهند. در حال حاضر، تعداد این واحدها در خودروهای برقی می‌تواند بین 200 تا 300 عدد باشد. شرکت تولیدی صنعتی زیمنس نرم‌افزار شبیه‌سازی «دوقلوهای دیجیتال» را توسعه داده است که می‌تواند زمان و هزینه توسعه خودروهای برقی را تا نصف کاهش دهد.

    این تلاش‌ خودروسازان اروپایی، واکنشی است به ورود خودروهای برقی ارزان‌تر از چین، در‌حالی‌که سازندگان چینی نیز در حال برنامه‌ریزی برای تولید مدل‌های حتی ارزان‌تر هستند. برای مثال، هاچ‌بک دولفین شرکت بی‌وای‌دی در بریتانیا با قیمت 26هزار پوند (33هزار دلار) عرضه می‌شود که تقریبا 30درصد کمتر از قیمت اولیه فولکس‌واگنID.3 است. این موضوع باعث شده خودروسازان آمریکایی نیز که با یارانه‌های «قانون کاهش تورم» از تهدید واردات خودروهای برقی چینی تا حدودی محافظت می‌شوند، به دنبال خودروهای برقی ارزان‌تر باشند. براساس گزارش رویترز، جنرال موتورز اعلام کرده است که بخشی از میلیاردها دلار صرفه‌جویی‌اش مربوط به توسعه یک بسته باتری ارزان‌تر با باتری‌های LFP (فسفات آهن لیتیوم‌) برای خودروی Bolt EV اصلاح‌شده‌اش است که در سال 2025، دو سال زودتر از موعد برنامه‌ریزی‌شده، عرضه خواهد شد.

    فورد اعلام کرده است که قصد دارد با افزایش 50درصدی «تامین داخلی» قطعاتی مانند باتری و مبدل، بخشی از هزینه‌های خود را کاهش دهد. این اقدام به شرکت کمک می‌کند تا بر مشکلات زنجیره تامین قطعات غلبه کرده و خودروهای برقی خود را با قیمتی رقابتی‌تر عرضه کند. سایر خودروسازان برجسته نیز به دنبال کاهش هزینه‌های خودروهای برقی هستند. به گفته مجیب ایجاز، مدیرعامل شرکت (Our Next Energy (ONE تولیدکننده باتری‌های لیتیوم یونی مستقر در میشیگان، این شرکت در حال توسعه دو بسته باتری با فناوری LFP ارزان‌تر است. بسته باتری اول به نام Ares،  یک بسته باتری لیتیوم-یونی است که به خودروسازان امکان می‌دهد برد رانندگی الکتریکی مشابه را با نصف قیمت ارائه دهند. بسته باتری Gemini نیز برای مشتریانی از جمله بی‌ام‌دبلیو طراحی شده است.

    این بسته باتری برد گسترده‌ای با قیمت 75دلار در کیلووات‌ساعت ارائه می‌دهد. این قیمت تقریبا نصف میانگین قیمت امروز، 130دلار در کیلووات‌ساعت است. تامین‌کنندگان می‌گویند خودروسازان قطعات ارزان‌تر را ترجیح می‌دهند زیرا این امر به کاهش هزینه‌های تولید آنها کمک می‌کند. شرکت سلینک مستقر در سان کارلوس کالیفرنیا، یک ورق لمینت توسعه داده است که می‌تواند جایگزین دسته‌‌سیم‌ها شود. دسته‌‌سیم‌ها پرزحمت و زمان‌بر هستند، اما این ورق لمینت می‌تواند به ‌طور خودکار و سریع توسط ربات‌ها نصب شود. شرکت سلینک در سال 2022، 250میلیون دلار از سرمایه‌گذاران جذب کرد و در ماه مه 2023، یک وام 362میلیون دلاری از دولت ایالات متحده برای کارخانه خود در تگزاس دریافت کرد. به گفته کوین کوکلی، مدیرعامل شرکت سلینک، از زمان افتتاح کارخانه این شرکت در تگزاس، آنها از هر خودروساز بزرگی که از آنجا بازدید کرده است، حداقل یک سفارش خرید دریافت کرده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط