فونیکسریمکسبهتام

معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور خبر داد

تاکسی‌ فرودگاه‌هاوایستگاه‌های راه‌آهن اولویت برقی سازی

عصر خودرو- معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور از تکلیف وزارت کشور برای تأمین ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی تا پایان دولت سیزدهم خبر داد.

تاکسی‌ فرودگاه‌هاوایستگاه‌های راه‌آهن اولویت برقی سازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، سید سجاد انوشه در خصوص روند برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروها در کشور، گفت: قطعا در حوزه برقی سازی نباید هیجانی عمل کنیم و به گونه ای باشد که در مقطعی اقدامات لحظه ای انجام و پس از آن در خاطرها به فراموشی سپرده شود، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و وزارت کشور با نگاه عالمانه این موضوع را دنبال می کنند تا در آینده نسبت به گذشته پشیمان نشوند، در برنامه وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به تبع اهمیت موضوع برقی سازی مسئله در دستور کار قرار گرفته و جمع بندی علمی و تخصصی در این حوزه شکل گرفته است. قطعا ابتدا باید زیرساخت های مورد نیاز خودروهای برقی در کشور را فراهم کنیم و الگوی مناسبی همراه با توجه به مشخصات فنی مورد توجه قرار گیرد و ضمنا به خودرو خاصی نیز اشاره نکنیم و به آنچه که مورد نیاز شهروندان برای خودروی برقی است بپردازیم.

    به گفته وی، این موضوع در کمیته فنی برای بررسی مشخصات فنی مورد توجه ویژه قرار گرفته و به همه خودروسازان مشخصات فنی مورد نیاز اعلام شده که با این شرایط اگر امکان تولید خودرو دارند در حوزه تاکسی، اتوبوس و موتور برقی موضوع دنبال شود که در همین راستا نیز پیشنهادات توسط همین کمیته مورد بررسی قرار گرفت و در این مسیر با شهروندان و رانندگانی که خودروی برقی داشتند گفت و گو شد و در نهایت به تعدادی خودرو، اتوبوس و موتورسیکلت برقی متناسب با شرایط و نیازهای خودمان رسیدیم.

    وی افزود: وزارت کشور مکلف شده است 4000 دستگاه اتوبوس 10 هزار دستگاه تاکسی و 400 هزار موتورسیکلت برقی تا پایان دوره دولت سیزدهم تهیه کند، مشخصات فنی هر یک از مدهای حمل و نقلی در شورای عالی حمل و نقل و ترافیک تأیید و نمونه ها برای تست وارد شهرهای ایران شد.

    پرداخت 1600 میلیارد ریال به شهرداری تهران برای بکارگیری اتوبوس برقی در یکی از خطوط خیابان جمهوری

    شهرداری تهران برای اجرا، تلاش مضاعف کند

    معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در خصوص به کارگیری اتوبوس های برقی در شهرداری تهران در یکی از خطوط خیابان جمهوری گفت: مبلغی در این زمینه پرداخت کردیم که باتوجه به پیشنهاد ارائه شده توسط شهرداری تهران، سامانه اتوبوس برقی را احداث کنند. در حقیقت 16۰۰ میلیارد ریال برای 50 دستگاه اتوبوس به همراه تجهیزات شارژ پرداخت شد تا این اتوبوس ها به کارگیری شوند و ایرادات آن ها احصا شوند؛ اما هنوز این اتفاق رخ نداده است و نیاز است در مسیر اجرا تلاش مضاعفی از سوی شهرداری تهران صورت بگیرد.

    بهره‌برداری از اولین خط پایلوت «بی آر تی برقی» در ماه های آینده در کرج

    وی ادامه داد: گفت‌وگوهایی با سایر کلان شهر ها به ویژه شهرداری کرج صورت گرفته و نمونه ای به عنوان پایلوت در یکی از خطوط بی آر تی کرج برای اولین بار در کشور به کار گیری خواهد شد. در همین راستا 200 میلیارد تومان به شهرداری کرج کمک نقدی صورت گرفته و 400 میلیارد تومان نیز شهرداری کرج از منابع داخلی خود در این طرح مورد استفاده قرار می دهد و بدین ترتیب اولین خط «بی آر تی برقی» در ماه های آینده به بهره برداری می رسد.

    انوشه ادامه داد: قرارداد اتوبوس‌ها با مجموعه ایران خودرو دیزل با شهرداری کرج بسته شده و اتوبوس ها بعد از نهایی شدن تولیدشان آغاز شده و شارژها نیز در حال ساخت است، قطعا اگر این طرح الگوی موفقی باشد، در سایر کلان شهر ها نیز پیاده سازی خواهد شد، کلان شهرهای مختلف اعلام آمادگی کرده‌اند که پس از تست در کرج این سیستم را در شهر خود راه اجرایی کنند در حال رایزنی با مجموعه هایی که استانداردهای فنی را دارند هستیم، لذا کمک می‌کنیم تا در شهرهایی که در این حوزه فعال شده اند همانند تبریز و اصفهان این سیستم اجرایی شود؛ البته سایر شهرداری‌ها نیز موضوع برقی سازی را دنبال می‌کنند.

    تاکسی‌های فرودگاه و ایستگاه‌های راه آهن اولویت برقی سازی هستند

    به گفته معاون سازمان شهرداری‌های کشور، در حوزه برقی سازی خودروها ابتدا مسیرهای منتهی به فرودگاه‌ها که آلودگی بیشتری دارند و تاکسی های فرودگاه و پس از آن ایستگاه‌های راه آهن را برای برقی سازی در اولویت قرار داده ایم و به زودی به جمع بندی های نهایی میرسیم که هر یک از شهرهایی که اعلام آمادگی کرده‌اند، پایلوت بخشی از برقی سازی خواهند شد.

    موتورهای باری و خدمت رسان در اولویت برقی سازی

    بررسی راهکارهای ارائه تسهیلات خرید موتور سیکلت های برقی

    وی تأکید کرد: در مورد موتورسیکلت هم موتورهای ویژه خدمت رسانی در اولویت هستند. در حقیقت موتورهای باری از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردارند، به نمونه هایی رسیدیم که در کشور در حال بررسی آن ها هستیم، با شهرداری های درگیر با موضوع آلودگی هوا هم مذاکراتی انجام دادیم که تسهیلاتی از سوی شهرداری ها و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور پرداخت شود تا در مرحله دوم امکان خرید این موتورسیکلت ها برای همه شهروندان فراهم شود، برای پرداخت تسهیلات الگوهای مختلفی وجود دارد که در حال بحث و بررسی هستیم و به زودی به نتیجه خواهیم رسید.

    انوشه ادامه داد: در برخی موضوعات دچار عقب افتادی هایی از سنوات گذشته هستیم همانند ناوگان اتوبوسرانی اما به مدهای مختلف حمل و نقلی هم فکر می‌کنیم، به طوری که آوارهای قبلی را برداشته‌ایم و تلاش شده عقب افتادگی های قبلی جبران شود، در حوزه قطار شهری که براساس قوانین و اسناد بالادست باید از مجموع 75 درصد سهم حمل و نقل عمومی، 10 درصد آن را بر عهده داشته باشد، شاهد بر هم خوردن توازن و تعادل در اجرای پروژه‌های احداث و بهره برداری از خطوط در دوره‌های گذشته بوده‌ایم.

    احداث و بهره برداری تنها 400 کیلومتر از 920 خط مصوب قطار شهری در 9 کلانشهر کشور طی سه دهه

    وی با بیان اینکه از مجموع بالغ بر 920 کیلومتر خط مصوب قطار شهری در 9 کلانشهر کشور از اوایل دهه هفتاد تاکنون، تنها حدود 400 کیلومتر احداث و به مرحله بهره برداری رسیده است. اما به دلیل عدم پیش بینی و یا عدم اجرای قراردادهای تأمین ناوگان برای این خطوط، عملاً حدود دو میلیون سفر روزانه توسط کمتر از 1900 دستگاه واگن مترو در عبور از حدود 250 ایستگاه محقق می‌شود که معادل  3.5 درصد سهم از کل سهم حمل و نقل شهری کشور است.

    به گفته وی، این نرخ تنها با افزایش تعداد ناوگان و نیز تکمیل نواقص زیرساختی همین خطوط تحت بهره برداری، به راحتی می‌تواند به حدود 7 درصد افزایش یابد که از پیامدهای مثبت آن کاهش زمان انتظار 15 تا 20 دقیقه ای در برخی خطوط به حدود 3 تا 4 دقیقه خواهد بود.

    فعال کردن قرارداد 630 دستگاه واگن برای متروی تهران طی دو سال اخیر

    منتظر دریافت اولین رام قطار تا پایان دولت سیزدهم هستیم

    افزایش حجم قرارداد 630 به 791 دستگاه واگن مترو از محل فاینانس خارجی

    انوشه ادامه داد: طی همین دو سال اخیر اقدامات مؤثری در این زمینه انجام دادیم که مهمترین آن فعال کردن قرارداد 630 دستگاه واگن برای متروی تهران است که از سال 1397 منعقد شده بود. امروز با آغاز فاز طراحی این قرارداد، عملاً منتظر دریافت اولین رام قطار تا پایان دولت سیزدهم هستیم. همچنین به حمدالله، با ظرفیت سازی حدود 1.5 میلیارد دلاری از محل فاینانس خارجی، علاوه بر افزایش حجم قرارداد فوق از 630 به 791 دستگاه، مقدمات انعقاد قراردادهایی برای تأمین 979دستگاه واگن دیگر را نیز مهیا کرده‌ایم.

    انعقاد قرارداد 50 دستگاه واگن مترو برای شهر قم

    وی ادامه داد: همچنین علاوه بر آن، قرارداد 50 دستگاه واگن مترو را برای شهر قم منعقد و ابلاغ کردیم که با اتمام قریب الوقوع طراحی آن، در انتظار تحویل اولین سری قطارهای آن در ابتدای سال آتی خواهیم بود تا شهر قم نیز به عنوان دومین شهر در دولت سیزدهم و هفتمین شهر در مجموع  وارد باشگاه بهره برداران خطوط مترویی در کشور شود و در ادامه نیز به دنبال حفظ این توازن خواهیم بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط