فونیکسریمکسبهتام

نوسان ارز و چالش‌های گمرکی باعث گران شدن قیمت لاستیک می‌شود

عصر خودرو- دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان لاستیک ایران در رابطه با قیمت گذاری لاستیک اشاره کرد: شاخص تایر سنگین، قیمت ارز است؛ در عمل، چون ارز ۲۸ تومانی و نیمایی وجود دارد باید نوع آن توجه کنید. عمدتا تایر ۲۸ تومانی خیلی زمان بر وارد می‌شود؛ وقتی تامین ارز هم صورت می‌گیرد تا سوئیفت بیاید ۲ ماه طول می‌کشد و عمدتا تجار سمت دلار نیما می‌روند که ۴۰ درصد اضافه قیمت با آن اعمال می‌شود. در تایر‌های سواری هم فقط با ارز نیمایی وارد می‌شود.

نوسان ارز و چالش‌های گمرکی باعث گران شدن قیمت لاستیک می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از انتخاب، قیمت بالا لاستیک که همواره با ارز افزایش و کاهش پیدا می‌کند؛ رانندگان را ناچار به استفاده بیشتر از لاستیک کرده که خطراتی برای جان افراد و سلامت جامعه از جمله آلودگی هوا در اثر فرسودگی لاستیک به همراه دارد.  یک کارشناس این حوزه می گوید که  واردات تایر با ارز 28 تومانی خیلی زمان بر است و   عمدتا تجار سمت دلار نیما می‌روند که 40 درصد اضافه قیمت دارد.

    محمد میرعابدینی، دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان لاستیک ایران، درباره میزان واردات لاستیک گفت: در حوزه لاستیک سواری نزدیک 70 درصد توسط تولید کننده‌ها تامین صورت می‌گیرد؛ در لاستیک سنگین هم 70 درصد از طریق واردات تامین می‌شود. در زمینه واردات امکان رقابت تا چندی پیش وجود نداشت، چون واردات غیررسمی شدت گرفته بود و کسی که می‌خواست رسمی لاستیک وارد کند، 50 درصد فاصله با واردکننده غیررسمی داشت. اینکه تقاضا وجود داشته باشد و عرضه وجود نداشته باشد بازار سیاه را شکل می‌دهد، اما در نهایت با جلسات فراوان قرار شد که تعرفه کاهش پیدا کند و پس از واردات لاستیک سواری تا 50 درصد کاهش قیمت داشت. به مرور زمان بازار سیاه از بین رفت.

    وی در ادامه درباره کیفیت لاستیک وارداتی بیان کرد: از لحاظ کیفیت، در تمام دنیا معیارمشخصی برای لاستیک وجود دارد. لاستیک‌های وارداتی تمامشان استاندارد‌های جهانی به روز دارند و استاندارد‌های سه گانه را کسب کرده اند. در حوزه تولید داخل هم باید استاندارد‌ها مشخص شود.

    دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان لاستیک ایران در رابطه با قیمت گذاری لاستیک اشاره کرد: شاخص تایر سنگین، قیمت ارز است؛ در عمل، چون ارز 28 تومانی و نیمایی وجود دارد باید نوع آن توجه کنید. عمدتا تایر 28 تومانی خیلی زمان بر وارد می‌شود؛ وقتی تامین ارز هم صورت می‌گیرد تا سوئیفت بیاید 2 ماه طول می‌کشد و عمدتا تجار سمت دلار نیما می‌روند که 40 درصد اضافه قیمت با آن اعمال می‌شود. در تایر‌های سواری هم فقط با ارز نیمایی وارد می‌شود.

    وی در رابطه با افزایش قیمت لاستیک اتوبوس اظهار داشت: لاستیک اتوبوس از 15 میلیون تا 37 میلیون داریم. مثلا لاستیک میشلن لاستیک یک دنیاست و اگر یک لاستیک چینی روی 150 دلار است، میلشن 400 دلار است. این لاستیک در تمام دنیا گران است و در ایران هم مسلما خیلی گران به نظر می‌رسد. لاستیک کامیون کلا شرایط متفاوتی دارد. قیمت لاستیک تماما به ارز مرتبط است؛ قیمت دلاری لاستیک ثابت است و تفاوت قیمت بستگی به نوسان ارز و چالش‌های گمرکی و دیگر هزینه‌ها باعث گران شدن قیمت لاستیک می‌شود.

    محمدرضا آل سارا، رئیس هیات مدیره فروشندگان لاستیک و روغن تهران، درباره کیفیت لاستیک‌های داخلی گفت: کیفیت لاستیک‌های داخلی از استاندارد‌های لازم برخوردار است و با خیلی از تولیدات خارجی برابری و رقابت می‌کند. از نظر قیمت نیز لاستیک قیمت مصوب دولتی دارد و خارج از آن قیمت‌های واقعی نیست. با هماهنگی‌هایی که به عمل آمده، گمان می‌کنم که در روز‌های آینده عرضه بیشتری به بازار آغاز شود و شاهد ریزش قیمت در ماه‌های پیش رو باشیم.

    وی در ادامه درباره بازار آزاد لاستیک بیان کرد: برخی از افرادیکه در گذشته نیز فعال بودند الان در بازار به صورت آزاد کار می‌کنند؛ اما بازار سیاه وجود ندارد. میزان عرضه به حدی رسیده است که قیمت به مرور پایین می‌آید. تولید کنندگان نیز فعال‌تر شده اند. ما در کشور حدود 25 میلیون خودرو داریم که هر کدام سالانه 1 عدد لاستیک هم عوض کنند، کشور نیاز به 25 میلیون لاستیک دارد.

    آل سارا درباره زیان لاستیک فرسوده در زمینه آلودگی‌ها و جاده گفت: تعلل مصرف کنندگان در تعویض لاستیک زیان‌هایی به هوا و ماشین و جاده می‌زند. لاستیک یک عمر مفید دارد که عمر آن حدود 5 سال است و باید پس از آن عوض شود. از سوی دیگر خطرات جاده‌ای نیز در صورت عوض نکردن لاستیک و بی توجهی به عمر مفید آن وجود دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط