فونیکسریمکسبهتام

آیین نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده به هیات وزیران ارسال شد

عصر خودرو- قانون ساماندهی صنعت خودرو به تصویب کمیسیون اصلی زیربنایی دولت رسید و برای تصویب نهایی به هیات وزیران رفت.

آیین نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده به هیات وزیران ارسال شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، قانون ساماندهی صنعت خودرو حدوداً 4.5 سال پیش مورد بحث مجلس قبلی قرار گرفت و بعد از سه سال این قانون در خرداد ماه سال 1401 به تصویب رسید. 3 ماه به وزارت صنعت و دولت فرصت داده شد که آئین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را تصویب و ابلاغ کند اما به جای اینکه آئین نامه تصویب شود ماده 10 این قانون اصلاح شد و لذا نام آن به قانون اصلاح ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو تغییر کرد.

    بالاخره قانون اصلاح ماده 10 در اواخر آذرماه 1401 تصویب شد و پس از طی مراحل در 10 بهمن 1401 لازم الاجرا شد بعد از آن نیز سه ماه دولت فرصت داشت تا آئین نامه خودروهای فرسوده را تصویب کند که تاکنون آئین نامه مذکور تصویب نشده است.

    در این آئین‌نامه بسته‌های تشویقی و تنبیهی در نظر گرفته شده است، از جمله تنبیه‌ها این است که هر چقدر سن فرسودگی خودرو بالاتر رفت میزان بیمه خودرو نیز افزایش می‌یابد. همچنین وقتی خودرو به سن فرسودگی رسید، سهمیه سوخت قطع می‌شود و مورد سوم نیز عدم بخشودگی عوارض تأخیر است.

    تصویب آئین نامه بعد از 10 ماه

    با توجه به اینکه حدود 10 ماه از مهلت تصویب قانون مذکور می‌گذرد محمود مشهدی شریف رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت اعلام کرده بود که به دلیل تعلل دولت در تصویب و ابلاغ این آئین نامه، حدود 80 درصد اسقاط خودرو کاهش یافته است.

    بر این اساس، بالاخره روز گذشته پس از برگزاری 17 جلسه تخصصی در کمیسیون فرعی و 3 جلسه در کمیسیون اصلی زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت و گذشت بیش از 10 ماه از تصویب اصلاحیه ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو، آئین‌نامه اجرایی این ماده به تصویب کمیسیون اصلی زیربنایی دولت رسید و برای تصویب نهایی به هیأت وزیران رفت.

    مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در این رابطه اظهار کرد: در این آئین‌نامه تعداد گواهی اسقاط حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده افزایش یافته تا بدین ترتیب انگیزه مالکان این دسته از خودروها برای جایگزینی افزایش یابد.

    وی با اشاره به این که جدول معادل سازی گواهی اسقاط نیز پس از 6 سال اصلاح شده است، گفت: در عین حال توجه ویژه به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده و خودروهای سنگین فرسوده نیز در این آئین‌نامه دیده است.

    سالاریه تصریح کرد: همچنین کارگروهی نیز موظف به اولویت‌بندی و تخصیص اعتبار برای نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده شده است. پیش‌بینی می‌شود این آئین نامه در اولین جلسه دولت تصویب و ابلاغ شود.

    گفتنی است، 2.5 میلیون خودرو فرسوده با سن فرسوده (20 سال) در کشور موجود است. اما اگر مرز فرسودگی یعنی 15 سال در در نظر بگیریم حدود 3.5 میلیون بیشتر می‌شود.

    همچنین در سال 98 در مجموع 7 هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. در سال 99 نیز 13 هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. در سال 1400 حدود 28 هزار دستگاه خودروی فرسوده و در سال 1401 نیز کمی بیش از 30 هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است و در سال جاری در نیمه اول سال حدود 30 هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط