فونیکسریمکسبهتام

‌‌جزئیات فرسودگی ‌خودروهای در حال تردد کشور؛ موتورسیکلت‌ در رأس فرسوده‌ها

عصر خودرو- براساس آمار موجود از ۳۵ میلیون و ۱۵۹ هزار دستگاه انواع خودرویی که در سطح کشور تردد می کند، ۱۳ میلیون و ۵۱ هزار دستگاه خودرو فرسوده است.

‌‌جزئیات فرسودگی ‌خودروهای در حال تردد کشور؛ موتورسیکلت‌ در رأس فرسوده‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، 21 میلیون خودروی سواری در سطح کشور در حال تردد است که از این تعداد 10 میلیون دستگاه در کلانشهرها تردد می‌کند.

    براساس آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت 80 هزار مینی بوس، 22 هزار دستگاه اتوبوس درون شهری و 23 هزار اتوبوس برون شهری در حال تردد در سطح کشور است.

    همچنین یک میلیون و 100 هزار کامیون، کامیونت و کشنده در سطح کشور تردد می‌کند.

    در مجموع 12 میلیون و 500 هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور در حال تردد است که از این تعداد 8 میلیون دستگاه موتورسیکلت در کلانشهرها تردد می‌کنند.

    این گزارش می افزاید: 400 هزار دستگاه تاکسی و 34 هزار خودرو دولتی در سطح کشور تردد می‌کنند.

    تعداد خودروهای سواری در حال تردد در کشور 21 میلیون دستگاه است که از این تعداد یک میلیون و 300 هزار دستگاه که 6 درصد این خودروها را تشکل می‌دهد فرسوده است.

    12 میلیون و 500 هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور تردد می‌کند که از این تعداد 90 درصد و به عبارتی 11 میلیون و 200 هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده است در کشور تردد می کنند.

    از یک میلیون و 100 هزار دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده نیز 250 هزار دستگاه (23 درصد) فرسوده است.

    تعداد اتوبوس های درون شهری در حال تردد در سطح کشور 22 هزار دستگاه است که از این تعداد 18 هزار دستگاه و به عبارتی 82 درصد فرسوده است.

     

     

    13 هزار دستگاه از 23 هزار دستگاه اتوبوس برون شهری در حال تردد در کشور، فرسوده است که  این تعداد 57 درصد کل اتوبوس های برون شهری را تشکیل می دهد.

    همچنین از 400 هزار تاکسی در حال تردد در کشور 190 هزار دستگاه فرسوده است که‌ 48 درصد این ناوگان را تشکیل می‌دهد.

    34 هزار خودرو دولتی در سطح کشور تردد می‌کند که 32 درصد از این خودروها یعنی 11 هزار خودرو دولتی، فرسوده است.

    ‌به گفته رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، هر خودروی فرسوده تقریبا در روز 4.13 صدم لیتر بنزین بیشتر از خودرو غیرفرسوده مصرف می‌کند.

    با توجه به اینکه قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس 70 سنت (35 هزار تومان) و قیمت بنزین آزاد در کشورمان 3 هزار تومان است، بنابراین تفاوت قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس با قیمت بنزین آزاد 32 هزار تومان است و لذا روزانه یک خودروی فرسوده 132 هزار و 160 تومان بنزین بیشتری مصرف می‌کند و در سال این رقم به 48 میلیون و 238 هزار و 400 تومان می‌رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط