فونیکسریمکسبهتام

صدور بیمه‌نامه کمتر از یک‌ سال برای موتورسیکلت ممنوع شد

عصر خودرو- رئیس‌کل بیمه مرکزی با بیان اینکه ۹۰ درصد موتور سیکلت‌ها و ۳۴ درصد خودروهای کشور بدون داشتن بیمه شخص ثالث تردد می کنند، گفت که ارائه بیمه نامه کمتر از یک سال برای موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر ممنوع شده است.

صدور بیمه‌نامه کمتر از یک‌ سال برای موتورسیکلت ممنوع شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، علی استاد هاشمی اعلام کرد: طبق آمارهای استخراج شده از سامانه سنهاب بیمه مرکزی در حال حاضر حدود 25 میلیون بیمه‌نامه شخص ثالث جاری (معتبر) انواع وسایل نقلیه موتوری زمینی وجود دارد، از طرفی بر اساس آمارهای منتشره تعداد کل وسایل نقلیه کشور بیش از 38 میلیون دستگاه تخمین زده می‌شود، بنابر‌این می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر حداقل 13 میلیون دستگاه انواع وسایل نقلیه یعنی حدود 34 درصد از کل خودروهای کشور بدون بیمه نامه شخص ثالث در سطح خیابان‌ها و جاده‌های کشور در حال تردد هستند که بیشترین سهم خودروهای بدون بیمه نامه با بیش از 86 درصد مربوط به موتورسیکلت‌ها است.

    وی اظهار داشت: طبق اعلام مسئولان راهور فراجا و وزارت صمت، در حال حاضر حدود 12 میلیون و 500 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور در حال تردد هستند، در حالی که گزارشات اخذ شده از سامانه سنهاب بیمه مرکزی نشان می‌دهد، تعداد بیمه‌نامه‌های شخص ثالث جاری (معتبر) موتورسیکلت‌ها در حال حاضر در حدود 1 میلیون و 300 هزار مورد است، بنابراین حدود 11 میلیون و 200 هزار دستگاه موتور سیکلت یعنی قریب به 90 درصد موتورسیکلت‌ها بدون بیمه‌نامه شخص ثالث و حوادث راننده در کشور در حال تردد هستند.

    رئیس‌کل بیمه مرکزی در مورد این که برای بخشش جرایم موتورسیکلت‌ها در عدم خرید بیمه‌نامه چه برنامه‌ای دارید؟ بیان کرد: بیمه مرکزی از ابتدای سال 1402 تا‌کنون با پیشنهاد بخشودگی جرایم موضوع بند (ب) ماده 24 قانون بیمه شخص ثالث و موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی، طی دو مرحله به مناسبت روز دولت از تاریخ دوم لغایت هجدهم شهریورماه و همچنین به مناسبت روز بیمه از 13ام آذرماه لغایت 12‌ام دی‌ماه و مجموعا به مدت 47 روز، امکان و فرصت خرید بیمه نامه بدون جریمه و با پرداخت حداقلی حق بیمه را برای دارندگان موتورسیکلت‌های فاقد بیمه نامه فراهم کرد در ضمن باید به این موضوع مهم توجه داشت که مطابق ماده 2 قانون بیمه شخص ثالث تهیه بیمه نامه شخص ثالث امری قانونی و اجباری است.

    * داشتن بیمه ثالث شرط ارائه خدمات خودرویی در دستگا‌ه‌های دولتی

    استاد هاشمی این نکته را هم اضافه کرد که در صورت موافقت وزیر اقتصاد، تا پایان سال حداقل یک دوره بخشودگی جرایم حق بیمه فاقدان بیمه‌نامه شخص ثالث را خواهیم داشت؛ در ضمن بیمه مرکزی طرحی را در دست بررسی دارد که البته اجرای آن نیازمند همکاری و توافق با سایر دستگاه‌ها است و به موجب آن بخشودگی جریمه حق بیمه فقدان بیمه نامه شخص ثالث در زمان ارائه خدمات خودرویی به دارندگان خودروها توسط سایر دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی دائمی خواهد شد.

    * تخفیف 20 درصد بیمه نامه موتور صفر کیلومتر

    رئیس‌کل بیمه مرکزی در برابر این پرسش که چه تسهیلاتی برای خرید بیمه نامه شخص ثالث موتورسیکلت سواران در نظر گرفته‌اید؟ اظهار داشت: بیمه مرکزی از طریق شورای عالی بیمه با هدف ترغیب دارندگان موتورسیکلت به خرید پوشش بیمه شخص ثالث و ایجاد پوشش همگانی بیمه شخص ثالث دارندگان موتورسیکلت که عموما از اقشار کم برخوردار جامعه هستند، پیشنهاد تخفیف 20 درصدی برای صدور یک ساله بیمه نامه شخص ثالث موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر را تصویب کرد و جهت تایید نهایی به هیات دولت ارسال شد که امیدواریم مورد تایید قرار بگیرد.

    * بیمه‌نامه کمتر از یک‌سال برای موتورسیکلت ممنوع شد

    وی گفت:‌ همچنین بنا به مصوبه مذکور ارائه بیمه نامه کمتر از یک سال برای موتورسیکلت های صفر کیلومتر ممنوع شده است، از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه بیش از 1 میلیون 790 هزار بیمه نامه شخص ثالث و حوادث راننده برای انواع موتورسیکلت توسط شرکت‌های بیمه صادر شده است، ولی در حال حاضر فقط بیمه نامه‌های مربوط به تعداد 1میلیون و 300 هزار دستگاه موتورسیکلت معتبر هستند.

    به گفته استاد هاشمی ، بررسی‌ها نشان می‌دهد، تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور که باید طبق قانون، برای انجام شماره‌گذاری پلاک انتظامی توسط پلیس، موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر را بیمه کنند، بیمه نامه شخص ثالث و حوادث راننده را به صورت کوتاه مدت خریداری می‌کنند و لذا عملا بسیاری از این بیمه نامه ها در حال حاضر منقضی شده و فاقد اعتبار است.

    * اعتبار خرید بیمه‌نامه با همکاری بانک قرض‌الحسنه

    استاد هاشمی در مورد این که اکثر دارندگان موتور از نداشتن پول نقد برای خرید بیمه نامه کلایه دارند،‌گفت: با تفاهم نامه اخیر بیمه مرکزی با بانک قرض الحسنه مهر ایران برای اعطای تسهیلات با نرخ بهره پایین به منظور خرید بیمه نامه، امکان خرید انواع بیمه نامه از جمله بیمه نامه شخص ثالث برای دارندگان وسایل نقلیه بالاخص موتورسیکلت‌ها فراهم شده است.

    * فرآیند دریافت گواهی‌نامه موتور آسان می‌شود

    رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه مشترکی با پلیس برای تشویق موتور سواران به خرید بیمه نامه شخص ثالث دارید؟ تصریح کرد: با توجه به اینکه اغلب راکبان موتورسیکلت فاقد گواهی‌نامه رانندگی هستند و به نظر می‌رسد، یکی از علل بیمه‌گریزی دارندگان این وسایل، علاوه بر حق بیمه آن، فرآیند پیچیده و زمان بر و پر هزینه صدور گواهینامه رانندگی است، پلیس راهور طرحی موسوم به گواهینامه آسان ارایه کرده است و بیمه مرکزی و صندوق تامین خسارت‌های بدنی نیز آمادگی خود جهت همکاری در اجرای طرح انگیزشی مذکور و ارایه بیمه نامه با شرایط ویژه به پذیرفته شدگان آزمون یاد شده را اعلام کرده است.

    * هدیه کلاه ایمنی برای موتورسوارانی که در آزمون گواهی‌نامه قبول شوند

    رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در این راستا صندوق تامین همچنین جهت تشویق پذیرفته شدگان در آزمون مذکور،  یک کلاه ایمنی با هدف کاهش ضایعات مغزی به موتور سواران اهدا می‌کند.

    استاد هاشمی در برابر این پرسش که برای تشویق رانندگان خودرو بدون بیمه نامه اجباری شخص ثالث چه برنامه‌ای دارید؟ عنوان کرد: همه راهکارهای ‌تشویقی ذکر شده برای موتورسیکلت‌ها، از جمله بخشش جرایم بیمه نامه از تاریخ 2 ام لغایت 18 ام شهریورماه و همچنین 13 ام لغایت 30 ام آذرماه سال 1402 در مورد سایر وسایل نقلیه از جمله خودروها نیز اعمال شده است و بیمه مرکزی با همکاری صندوق تأمین خسارت‌های بدنی و شرکتهای بیمه، در تلاش جهت یافتن راهکارهای نو و انگیزشی برای ترغیب دارندگان خودرو به خرید بیمه نامه است.

    وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مطابق قانون بیمه شخص ثالث دارندگان وسایل نقلیه مکلف به خرید پوشش بیمه نامه شخص ثالث هستند و ارائه خدمات به وسائل نقلیه فاقد بیمه نامه توسط سازمان ها و نهادهای مرتبط با امر حمل و نقل ممنوع است، بیمه مرکزی و صندوق تامین خسارت‌های بدنی که طبق قانون جبران خسارت‌های بدنی وارد به اشخاص ثالث در اثر حوادث رانندگی وسایل نقلیه فاقد بیمه را برعهده دارد، مجموعه پیگیری‌ها، مذاکرات و همکاری‌های سازنده‌ای با سایر نهادهای مرتبط با امر حمل و نقل در راستای شناسایی وسایل فاقد بیمه نامه را داشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط