فونیکسریمکسبهتام

گزینه هفت نفره ایران خودرو را بشناسید

خودرو خانوادگی و هوشمند هایما

عصر خودرو-خودروهای خانوادگی از ملزومات مهم تکمیل سبد خودروهای بازار هر کشوری به شمار می روند و در بازار ایران نیز مدت ها بود که خودروها با حداکثر ظرفیت ۵ سرنشین عرضه می شدند اما با افزایش تنوع محصولات به تازگی شاهد ورود گزینه های متنوع ۷نفره به بازار خودرو ایران هستیم که در کلاس های MPV ، کراس اوور و SUV عرضه می شوند اما در بنی همه این گزینه ها، خودرو های MPV هفت نفره، مزیت های متعددی نسبت به دیگر گزینه ها دارند که به همین بهانه در این مطلب ضمن بررسی یکی از اعضای این خانواده در بازار ایران یعنی هایما ۷X به تشریح این مزیت ها خواهیم پرداخت.

خودرو خانوادگی و هوشمند هایما
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲:۰۰
  • خودرو خانوادگی و هوشمند هایما
  • خودرو خانوادگی و هوشمند هایما
  • خودرو خانوادگی و هوشمند هایما
  • خودرو خانوادگی و هوشمند هایما
  • خودرو خانوادگی و هوشمند هایما

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هایما 7X خودرویی در کلاس MPV یا خودروهای چند منظوره قرار می گیرد که در ظاهر ممکن است یک کراس اوور نباشد اما از نظر ابعاد از کراس اوور های متوسط بازار، هم طول و هم عرض بیشتری دارد و ارتفاع آن ها نیز یکسان است اما ارتفاع این خودرو از سطح زمین کمی کمتر از کراس اوورها است که در عوض در ارتفاع سقف و داخل کابین جبران شده و در نتیجه مزیت نهایی نصیب سرنشینان خواهد شد. هایما 7X یک خودرو هفت نفره با آرایش 2+2+3 صندلی ها با طول 4.8 متر و فاصله 2860 میلیمتری بین دو محور است که با وزن خالص 1670 کیلوگرم، از پیشرانه 1.6 لیتری توربو GDi با حداکثر توان 192 اسب بخار و حداکثر گشتاور 293 نیوتون متر ( از دور موتور 1500 تا 4500) نیرو می گیرد و این قدرت از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT به محور جلو منتقل می شود. خودرو 7 نفره 7X در سال 2020 برای نخستین بار از سوی هایما به بازارهای جهانی عرضه شد اما پیشینه طراحی آن به سال 2018 و نسخه مفهومی VF00 باز می گردد که از سوی هایما در نمایشگاه خودرو پکن به نمایش درامد. طراحی این خودرو بر عهده استودیو مطرح و معتبر پینین فارینا ایتالیا بوده است و همانند دیگر خودروهای هم کلاسش از قایق های لوکس تفریحی الگوبرداری شده است.

هایما 7X از آرایش 2 صندلی در جلو برای رانندگی و سرنشین، 2 صندلی در ردیف دوم به صورت مجزا و یک صندلی یکم تکه سه نفره در انتهاب بهره می برد که امکان سواری 7 نفر با فضای قابل قبول پا را رقم می زند. البته فضا در ردیف سوم برای سه سرنشین بالغ با قد بیش از 170 سانتیمتر بدون شک کمی فشرده و غیراستاندارد به نظر می رسد اما چندان هم غیر قابل استفاده نیست. این خودرو زیر سپر و پشت آینه میانی به دو رادار مجهز شده که امکانات ایمنی و کمک راننده متعددی را فراهم می کند. از آن جمله می توان به کروز کنترل تطبیقی ACC با قابلیت حفظ فاصله با خودرو روبرو، سیستم کمکی جابجایی بین خطوط LCA، ترمز اضطراری هوشمند و خودکار AEB و EBA، هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار نقاط کور ( از طریق سنسورهای بخش عقب) و .. اشاره کرد که رانندگی خودکار تا سطح 2 را امکان پذیر می کند. هایما 7X همچنین به تکنولوژی های دیگری نظیر سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و کنترل سرعت در سراشیبی نی زمجهز شده است. از جمله دیگر امکانات ایمنی این خودرو می توان به 6 کیسه هوا، دوربین 360 درجه، سنسور عقب و جلو و نمایشگر فشار باد تایرها TPMS اشاره کرد.

وقتی نوبت به امکانات رفاهی می رسد، هایما 7X در زمره فول آپشن ترین خودروهای بازار ایران و گزینه ای کاملا خانوادگی قرار می گیرد. راننده از طریق یک دوربین که روی سقف نصب شده می تواند وضعیت تمامی سرنشینان عقب را در نمایشگر 12.3 اینچی ببیند. راننده همچنین یک نمایشگر 12.3 اینچی برای اطلاعات مورد نیاز رانندگی پشت فرمان دارد. نمایشگر میانی همچنین امکان تنظیمات فنی خودرو و دسترسی سریع به حالت هایی نظیر پارک، رانندگی در برف و ... را فراهم می کند. سیستم تهویه مطبوع این خودرو از نوع اتوماتیک است و به سنسور نور و باران نیز مجهز شده است. سانروف از نوع پانورامیک است و سیستم کمکی پارک خودرو یا APA نیز از جمله نکاتی است که 7X را از همه خودروهای این کلاس متمایز می کند. از جمله دیگر تجهیزات هایما 7X می توان به صندلی راننده 6 جهته برقی با گرم کن و تهویه، صندلی شاگرد با تنظیمبرقی 4 جهته با گرم کن و تهویه، باز شدن در صندوق با حرکت پا زیر سپر، در برقی عقب، شارژر بی سیم و ... اشاره کرد.

وقتی پشت فرمان هایما 7X قرار می گیرید، بر خلاف ابعاد بزرگ خودرو، دینامیک بدنه و توزیع وزن اطمینان خاطر خوبی برای یک رانندگی ایمن در شما ایجاد می کند. صندلی ها می توانست نرمی و راحتی بیشتری بخصوص برای یک خودرو خانوادگی و مناسب سفر داشته باشد اما کمی از این استاندارد فاصله دارد. شتابگیری اولیه خودرو با توجه به وزن حدود 1.7 تنی خودرو که با سرنشینان به حدو د2 تن می رسد کمی کند است اما به دلیل ورود سریع توربو به مدار و دستیابی به حداکثر گشتاور 293 نیوتون متری از دور موتور 1500، شتابگیری سریعی را تجربه می کنید که در این کلاس قابل قبول است. نمایشگر ها و دسترسی به امکانات به خوبی صورت میگیرد و طراحی فضای راننده از این جهت ارگونومیک است. مطمئنا در این خودرو نباید به دنبال مانورهای تند و استاندارد باشید و بیشتر باید روی محیطی خانواده و رانندگی ایمن و کم خطر تمرکز کنید چرا که در صورت گذر با شتاب از پیچ ها و مانورهای تند نمی توانید انتظار رفتار یک سدان اسپرت را از این خودرو داشته باشید اما با این حال هایما 7X عملکرد فنی قابل قبولی را به نمایش می گذارد.

هایما 7X در زمره قوی ترین و پراپشن ترین خودروهای بازار ایران و از معدود گزینه های 7 نفره قرار می گیرد. قیمت شرکتی این خودرو حدود 1.5 میلیارد تومان است که در بازار به 1.650 میلیارد تومان می رسد. این در حالی است که در بازار با این قیمت ها عمدت اباید به سراغ گزینه های 5 نفره با موتور ضعیف تر و امکانات کمتر بروید. با این حساب اگر هر از چند گاهی تصمیم به سفر یا تردد با بیش از 5 سرنشین دارید، این خودرو بخصوص با گارانتی ایران خودرو و شبکه گسترده خدمات پس از فروش این خودرو ساز می تواند گزینه ای مناسب برای شما باشد.

عکس: اعظم صباغ
نوشته : امیرحسین برخورداری

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط