فونیکسریمکسبهتام

ملاقات با فونیکس آریزو۸

رهبر جدید سدان‌های بازار ایران

عصر خودرو- سریع ترین، قوی ترین، پر آپشن ترین و بزرگترین سدان جدید ایران در حال آماده سازی برای ورود نهایی به بازار است و به همین بهانه دیداری با این محصول جدید یعنی آریزو۸ اکسلنت از نزدیک داشتیم و ان را در یکی از حرفه ای ترین پیست های اتومبیلرانی کشور مورد بررسی قرار دادیم.

رهبر جدید سدان‌های بازار ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸:۰۰
  • رهبر جدید سدان‌های بازار ایران
  • رهبر جدید سدان‌های بازار ایران
  • رهبر جدید سدان‌های بازار ایران
  • رهبر جدید سدان‌های بازار ایران
  • رهبر جدید سدان‌های بازار ایران
  • رهبر جدید سدان‌های بازار ایران

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سدان جدید 4.8 متری آریزو8 با فاصله بین دو محور حدود 2.8 متر یکی از بزرگترین سدان های کنونی بازار ایران و بزرگترین سدان جدید بازار به حساب می آید که بالاترین سطح مشخصات فنی، امکانات و تکنولوژی ها را در بین همه رقبا دارد. آریزو8 برای اولین بار در سال 2022 به بازارهای جهانی معرفی شد و همزما نبا ایران در بازارهای هدف دیگر در حال عرضه است. این سدان رقیب مستقیم خودروهای کره ای و ژاپنی دست دوم نظیر تویوتا کمری، کیا اپتیما و هیوندای سوناتا به حساب می آید و در بین گزینه های چینی وارداتی یا مونتاژی تقریبا رقیبی در سطح خودش ندارد اما به نوعی می توان دانگ فنگ شاین مکس وارداتی ایران خودرو در سطحی پایینتر از این خودرو روبروی آن قرار داد.

آریزو8 با وزن حدود 1.5 تن توانایی ثبت شتاب 7.6 ثانیه بر اساس اعلام شرکت سازنده را دارد و این موضوع به کمک پیشرانه 2 لیتری توربو GDi با حداکثر توان 254 اسب بخار و حداکثر گشتاور 390 نیوتون متر محقق می شود. این پیشرانه پیشتر روی تیگو8 پرومکس نیز نصب شده بود با این تفاوت که آن خودرو وزنی به مراتب بیشتر دارد و از سیستم دو دیفرانسیل بهره می برد لذا آریزو8 در بالاترین سطح فنی خانواده فونیکس قرار می گیرد که به ازای هر کیلوگرم از وزنش حدود 1.5 برابر عمده رقبا قدرت در اختیار دارد و تا اینجای کار قوی ترین سدان بازار به حساب می آید. سپس نوبت به گیربکس این خودرو می رسد که از نوع 7 سرعته دو کلاچه تر است و قدرت را به محور جلو منتقل می‌کند. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این سدان حدود 6.8 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است. رینگ های این خودرو با رنگ مشکی و سایز 18 اینچی هستند و زاپاس نیز با سایز استاندارد در فضای بار تعبیه شده است.

رادارهای پشت آینه وسط و زیر سپر جلو، سیستم های ایمنی و تکنولوژی های کمک راننده ADAS را در آریزو8 فعال می کنند که شامل 14 آپشن نظیر کروز کنترل فعال Adaptive، سیستم حرکت خودکار بین خطوط LKA، هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار برخورد مانع از عقب و ... می شود و علاوه بر دیگر آپشن های ADAS مشابه دیگر محصولات فونیکس، این خودرو یک آپشن تازه در مجموعه ADAS با نام RCTB دارد که در صورت وجود مانع یا مانع در حال حرکت در عقب خودرو علاوه بر هشدار RCTA، با ترمز خودکار، از برخورد جلوگیری می کند.

در داخل کابین فضای قابل توجهی برای همه سرنشینان وجود دارد و با درنظر گرفتن فضای بار 360 لیتری، بیشترین فضا به سرنشینان عقب اختصاص یافته تا راحت ترین سواری را در این کلاس تجربه کنند. سرنشینان عقب همچنین دریچه مجزای هوا، زیردستی با دو جالیوانی و پورت خروجی USB برای شارژ را در اختیار دارند. روی داشبورد دو نمایشگر 12.3 اینچی پیوسته مانند دیگر محصولات فونیکس وجود دارد با این تفاوت که در آریزو8 این نمایشگر ها به صورت Curve یا قوسی زاویه دید بهتری را برای راننده بوجود آورده اند.

یکی از مهمترین مزیت های آریزو8 که بعید است در هیچ خودرو جدیدی مجددا مشاهده شود، بهره گیری از 10 کیسه هوای 12 نقطه ای است. خودروهای وارداتی و مونتاژی بازار ایران عمدتا 4ایربگ یا حداکثر 6 ایربگ جلو، جانبی و پرده ای دارند اما آریزو 8 علاوه بر این موارد ، دو کیسه هوای جانبی برای سرنشینان عقب دارد و دو کیسه هوای زانویی نیز برای سرنشینان جلو تعبیه شده و تقریبا کامل ترین مجموعه کیسه های هوا در جهان خودرو را همردیف با برند های لوکس در اختیار دارد.

در مجموعه نقاط تمایز آریزو8، سیستم صوتی این خودرو نیز به چشم می خورد که متشکل از 12 بلندگو شامل دو ساب ووفر روی کنسول جلو و داخل صندوق عقب است. این سیستم صوتی روی در های جلو با لوگو سونی نصب شده اند و در تست و بررسی این خودرو عملکرد قابل قبولی را به نمایش گذاشتند. همچنین شارژر بی سیم روی کنسول وسط خودرو 50 وات و مخصوص فست‌شارژ است و یک پورت تایپ C با خروجی 18 وات در زیر پنل سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه این خودرو قرار گرفته است. یکی دیگر از تکنولوژی های آریزو8 که در هیچ خودرو دیگری در این کلاس مشاهده نمی شود مربوط به باکس زیر دستی سرنشینان جلو است که علاوه بر کول باکس، تکنولوژی هات باکس برای حفظ گرما را دارد.

همچنین از دیگر آپشن ها و تکنولوژی های این سدان پریمیوم جدید بازار ایران با بنرد فونیکس می توان به صندلی برقی 6 جهته راننده، صندلی برقی 4 جهته شاگرد، گرم کن برای ردیف عقب و جلو، سرد کن برای صندلی های جلو، نورپردازی کابین، حافظه صندلی راننده و آینه، آینه الکتروکرومیک، گرم کن فرمان، سنسور نور و باران، سنسور عقب و جلو، دوربین ثبت وقایع، محفظه 3تایی عطر داخل کابین و دوربین 360 درجه اشاره کرد.

برای تجربه رانندگی با آریزو8، بررسی این خودرو را با شتابگیری در مسیر مستقیم آغاز کردیم. شتابگیری با ورود توربو از دورهای پایین آغاز می شود و با گذر سریع از دنده یک و دو، دنده 3 تقریبا تا مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در مدار می ماند و در حالت تعویض دستی و حالت رانندگی اسپرت، خودرو اوایل دنده 4 وارد سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می شود. اگر شتابگیری را در حالت استاندارد با ESPروشن انجام دهید و تلاش خاصی نکنید، خودرو در مدت زمان حدود 8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد اما در صورت شروع حرکت روی دور موتور بالا و همچنین تعویض دستی دنده ها ، به راحتی می توانید شتاب 7.6 ثانیه ای را با این سدان تجربه کنید.

تا اینجای کار این سدان با0.16 اسب بخار قدرت به ازای هر کیلوگرم، سریع ترین، پرشتاب ترین و قوی ترین سدان جدید بازار به حساب می آید که به هیچ وجه شما را ناامید نمی کند. مانورپذیری بالا علی رغم طول 4.8 متری خودرو یکی دیگر از نقاط قوت آریزو8 است که در هیچ شرایط تحت سنگین ترین فشارها شما را ناامید نمی کند. بررسی و شبیه سازی تست موس یا مانور پذیری با وجود مانع در مسیر مستقیم نشان داد که این خودرو در سرعت 70 تا 75 کیلومتر بر ساعت هیچگونه انحراف شدیدی را تجربه نمی کند و می توانید روی دینامیک اسپرت آن حساب ویژه ای باز کنید. همچنین توجه به این نکته ضروری است که آریزو8 نخستین سدان فونیکس با سیستم تعلیق چند اتصاله در عقب است که در بررسی ما هم نرمی قابل قبولی برای سرنشینان داشت و هم مانورپذیری در پیچ ها را جذاب تر و حرفه ای تر می کرد. همچنین کیفیت و نرمی صندلی ها بخصوص برای مسافرت های طولانی بسیار استاندارد است هرچند هنوز نمی توان در مورد کیفیت بلندمدت آن نظری داد. نفوذ صدا به داخل کابین به خوبی مدیریت شده و در کل کابین این خودرو را می تواند یک گزینه فول آپشن و ایده آل برای سفرهای طولانی دانست.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط