فونیکسریمکسبهتام

بابک صدرایی، کارشناس خودرو، در گفت‌وگو با «عصر خودرو»

جای چه خودروهایی در بازار خالیست؟

عصر خودرو- واردات خودرو در تمامی عرصه‌ها از کراس اوور و پیکاپ و... وضعیت بغرنجی در بازار ایجاد کرد و همه منتظر شرایط جدیدی برای قیمت و کیفیت در بازار بودند. با این وجود مشخص نیست واردات قطره چکانی فعلی چه تاثیری بر بازار می‌گذارد و از سوی دیگر سلیقه مشتریان نیز در کنار درآمدشان، تاثیر مستقیمی بر این روند داشته است.

جای چه خودروهایی در بازار خالیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با توجه به فاصله ایران نسبت به آمار‌های جهانی در استفاده از کراس اوور ها، وضعیت فعلی گویای کاهش نقدینگی نسبت به خرید این سبک خودرو‌ها در بازار ایران است. هرچند برای کسانیکه توانایی استفاده مالی از این خودرو‌ها را دارند، تنوع و علاقه قابل توجهی در سطح بازار به خصوص میان جوانان دیده می‌شود. به جهت بررسی موضوع فوق گفتگو کردیم با بابک صدرایی، کارشناس خودرو، که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم.

     

    نقش واردات در تنظیم بازار کراس اوور‌ها و پیکاپ‌ها چگونه است؟
    در 9 ماه امسال حدود 930 هزار خودرو تولید کردیم؛ 830 هزار عدد سواری و باقی آن‌ها وانت است. تقریبا 80 درصد این وانت‌ها در دست ایران خودرو و ساپیا است. وانتزامیاد وسایپا و آریسان تعدادی از این خودرو‌ها هستند. بخش کمی از این‌ها وانت‌های لوکس‌تر چینی هستند، مانند فوتون ایران خودرو و آمیکو که نسبتا لوکس هستند. کل این وانت‌ها را در نظر بگیریم، از کل بازار وانت‌ها نزدیک به 10 درصد از بازار را در حد زیر 20 هزار عدد دارند. پس عملا این بازار خیلی گسترده نیست و واردات هم اگر صورت بگیرد نتیجه‌ای ندارد. الان هم خبری نشنیدم که پیکاپ را وارد کنند. در مورد خودرو‌های شاسی بلند، حدود 75 درصد بازار ما دولتی است. خودرو‌های پرفروش ما کوییک و تیبا و پژو پارس و 207 و دنا است. این ماشین‌ها تقریبا 70 درصد بازار ایران را دارند. خودرو‌های شاسی بلند در بخش خودرو‌های چینی قرار می‌گیرند. اگر بازار امسال را حدود یک میلیون و دویست هزار در نظر بگیرید، کل بازار خودرو‌های چینی در کشور ما حدود 20 درصد نزدیک 250 هزار عدد است. این تعداد اگر 200 هزار عدد هم کراس اور باشد، با توجه به میزان خودرو مصرفی کشور حجم زیادی ندارند. الان حدود 45 درصد خودرو‌های دنیا کراس اور هستند، اما در ایران حدود 15 درصد است. این نشان می‌دهد که شاسی بلند برای قشر عمومی جامعه نداریم. اگر شاسی بلند در کلاس قیمتی سمند داشته باشیم، قطعا ما هم به آن 45 درصد می‌رسیم. چون خودرو‌های کراس اور ما بالای 900 میلیون قیمت دارند.

    آیا بازار باز هم کشش پذیر پیکاپ‌ها و کارس اوور‌ها را دارد؟
    واردات قطره چکانی فعلی تاثیری بر بازار ندارد و تعادل بازار را بهم می‌زند. اگر واردات باز شود، خودرو‌های شاسی بلند در تقاضا خودشان، وضعیت خوبی دارند و در همین بازار می‌توانند ورود کنند. به خاطر اینکه خودرو شاسی بلند ارزان قیمت در حد 600 میلیون تولید نمی‌شود؛ بیشتر از 20 درصد سهم بازار را نمی‌توانند در اختیار داشته باشند. یک خلاء روی پیکاپ حساب می‌شود. یک فرهنگ سنتی ما برای حمل و نقل وجود دارد از جمله وانتمزدابهمن و وانتزامیاد را مصرف می‌کنند. بازار این‌ها مشخص است. از طرف دیگر وانت‌های لوکس هستند که از فرهنگ آمریکا آمده است. مثلا وانتکرمان موتور پیکاپی سبک و استایل آمریکا هستند. خیلی ازافراد هم به عنوان تفریح از آن‌ها استفاده می‌کنند. اگر واردات پیکاپ‌های ژاپنی و کره‌ای و آمریکایی آزاد شود جایگاه خود را دارند. در حد یک بازار 8 هزار تایی را برای خود باز می‌کنند، اما جهش بزرگی وجود ندارد. با توجه به مسئله قیمت‌ها به نظر نمی‌رسد قیمتشان تغییر نمی‌کند.

    کدام سگمنت در کراس اوور‌ها در بازار ایران محبوبیت بیشتری دارد؟
    کراس اور‌ها دو بخش دارند؛ مینی کراس‌ها مانند پژو 2008 یک سگمنت جدید است که بازار به آن عادت می‌کند. اما سگمنت‌هایی مانند هیوندا که در سال‌های گذشته بیشترین واردات را به کشور داشت؛ سانتافه بیشتر تعداد خودرو وارداتی به کشور بود. در کلاس کامپکت و توسان و سانتافه پرطرفدار هستند. سگمنتی که عطش آن زیاد است، شاسی بلند‌هایی مانند لنکوروز است که نزدیک یک دهه است واردات آن ممنوع است. خودرو‌هایی مانند سانتافه پرطرفدار هستند. مدیران خودرو، شاسی بلندهایش مانند تیگو 8 پرو طرفداران زیادی دارند و علاقه مشتری ایران را نشان می‌دهند.

    جدای کدامیک از سگمنت کراس اوور و شاسی بلند در بازار ایران خالیست؟
    الان ما یک سری خودرو مونتاژی داریم، اما مونتاژی هستند. جای فول سایز‌ها خالیست. با توجه به عدم ورود آن‌ها قطعا سرمایه گذاری مونتاژی در آن موفق است. به لحاظ قیمتی نیز فول سایز‌ها زیاد نیستند، اما بازار خوبی دارند و شاید 20 هزار فروش داشته باشند. شاسی بلند‌هایی که جوانان هم به آن علاقه‌مند شدند و کارکرد بیابان گردی دارند در بازار ایران طرفدار زیادی پیدا خواهند کرد.

    نکته آخر
    تمام این صحبت‌های مطرح شده باید با چند عامل بررسی شود. قیمت تمام شده برای مونتاژ چینی و واردات خیلی مهم است. من طرفداری را از نظر الگو رفتار و نیاز بازار می‌گویم. مثلا پرادو و توسان پرطرفدار‌های ایران بودند. نشان می‌دهد که شاسی بلند در ایران طرفداران زیادی دارد. در تمام دنیا به لحاظ حالت روانی این خودرو‌ها طرفداران زیادی دارند و در مقایسه با 15 سال پیش به 3 برابر رسیده است. خیلی از این خودرو‌ها تمامی کارخانه جات را گرفته اند و کارخانه‌ها رو به شاسی بلند آورده است. پیش بینی می‌شود مرگ بسیاری از ماشین‌ها با گسترش شاسی بلند رقم بخورد.

    گفت و گو: امیرحسین جعفری

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط