فونیکسریمکسبهتام

افزایش عمق ساخت داخل صنعت موتورسیکلت در سال ۱۴۰۳

عصر خودرو- رییس انجمن صنعت موتورسیکلت اعلام کرد: سهم تولید عمق داخلی سازی این صنعت ۴۰ درصد برنامه ریزی شده که از سهم بیش از ۶۰ درصد بازار ۴۰ درصد آن محقق شده است که در برنامه وزارت صنعت در پایان سال ۱۴۰۳ باید درصد ساخت داخل کلیه محصولات به عمق ۴۰ درصد برسد.

افزایش عمق ساخت داخل صنعت موتورسیکلت در سال ۱۴۰۳
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، جلیل مجاهد رییس انجمن صنعت موتورسیکلت با بیان اینکه صنعت موتور سیکلت یکی از فعال‌ترین و بی‌حاشیه ترین صنایع در کشور است، گفت: صنعت موتورسیکلت ایران نزدیک به 60 سال قدمت دارد که از بخش دولتی با واردات موتورسیکلت از اروپا و ژاپن آغاز و از دهه 70 بخش خصوصی به این صنعت ورود پیدا نمود و با مونتاژ 4 مدل تولیدات خود را آغاز و در نهایت در سال 1381 بیش از 180 کارخانه در این حوزه فعال بودند که بر اساس قوانین سختگیرانه و افزایش استاندارها، امروز فقط 45 کارخانه در عرصه تولید موتورسیکلت مشغول هستند که در حال حاضر تعداد 20 هزار کارگر به صورت مستقیم در قطعه سازی و تولید و مونتاژ مشغول به کار می باشند.

    رییس انجمن صنعت موتورسیکلت در ادامه تاکید کرد: متوسط تولید سالانه کارخانجات از سال‌های (1395) الی (1400) حدود 200 هزار دستگاه بوده که با شروع کار دولت مردمی سیزدهم و در زمان فاطمی امین وزیر پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت با سیاست گذاری هم زمان رشد تولید و بومی سازی را به همراه داشته است و در وزارت علی آبادی این امر با شدت و جدیت ادامه داشته و تولید 270 هزار دستگاه در سال (1400)و تعداد 470 هزار دستگاه موتورسیکلت در سال (1401) تولید و به بازار عرضه شده است.

    وی افزود: در سال جاری نیز تولید 600 هزار دستگاه پیش بینی شده است. سهم تولید عمق داخلی سازی 40 درصد برنامه‌ریزی شده که از سهم بیش از 60 درصد بازار 40 درصد آن محقق شده است که در برنامه وزارت صنعت در پایان سال (1403) باید درصد ساخت داخل کلیه محصولات به عمق 40 درصد برسد.

    مجاهد تصریح کرد: در رابطه با ارزبری این صنعت درست است که در سال جاری سهم این صنعت نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته اما معدل ارز بری به دلیل بالا رفتن عمق بومی سازی کاهش داشته و قیمت محصولات و شرایط فروش آن گواه بر صحت این موضوع است که نسبت به قیمت ارز با بهترین قیمت‌ها و سهل‌ترین شرایط به بازار عرضه و در اختیار مردم و ارگان‌های دولتی قرار سیاست گذاری وزارت صنعت و افزایش، تولید قیمت‌ها بسیار رقابتی شده است.

    به گفته وی ، شایعاتی که در خصوص کاهش عمق ساخت داخل (بومی سازی) و ارزپاشی شده و ده برابر افزایش مصرف ارزی شده در این صنعت کذب بوده و انجمن صنعت موتورسیکلت این مطلب را تکذیب نموده و اسناد موجود در وزارت صمت گواه صحت این مطلب می باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط