فونیکسریمکسبهتام

گازسوز کردن خودروها و اتومبیل‌های برقی، ۲ راه نجات از واردات بنزین

عصر خودرو- کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی گفت: با استفاده از سوخت‌های جایگزین می‌توان به سمت کاهش مصرف بنزین و در نهایت قطع واردات آن حرکت کرد، این مهم در سال پیش‌رو از حدود پنج میلیارد دلار واردات بنزین جلوگیری می‌کند که در راس این اقدامات تمرکز بر خودروهای دوگانه‌سوز و برقی است.

گازسوز کردن خودروها و اتومبیل‌های برقی، ۲ راه نجات از واردات بنزین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایرنا، "سید علی مرتضوی" با اشاره به ناترازی بنزین و زیان بیش از 15 میلیارد دلاری ناترازی حاصل از مصرف بالای خودروهای مصرفی در داخل کشور که عمدتا تولید داخل هستند، افزود: ناترازی در مصرف بنزین در صنعت خودروسازی ایران به عنوان یک چالش مهم مطرح شده که منجر به افزایش مصرف بنزین به دلیل تولید خودروهایی با نیاز سوخت بالا شده است.

    وی بیان‌داشت: این وضعیت نه فقط منجر به تغییر از یک صادرکننده خالص بنزین به یک واردکننده خالص شده است، بلکه بار اقتصادی قابل توجهی را بر بخش انرژی کشور تحمیل کرده و برآوردها حاکی از زیان احتمالی بیش از 15 میلیارد دلار در سال به دلیل مصرف بیش از حد و واردات است.

    کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی ادامه‌داد: برای پرداختن به این موضوع مبرم، یک رویکرد چند وجهی با تمرکز بر اصلاح صنعت خودرو و افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل ضروری است.

    وی اضافه‌کرد: برای خودروهای موجود تولید داخل که کیفیت پایین و نرخ مصرف بنزین بالایی دارند، یک تغییر استراتژیک به سمت سوخت های جایگزین توصیه می شود. پیاده‌سازی یک سیستم دوگانه سوز که این خودروها را قادر می‌سازد با سوخت‌هایی مانند گاز طبیعی فشرده (CNG) یا گاز نفت مایع (LPG) در کنار بنزین کار کنند، می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد.

    مرتضوی خاطرنشان‌کرد: با تشویق به پذیرش سوخت‌های جایگزین به‌ویژه در صنعت حمل‌ونقل، می‌توان اتکای بیش از حد به بنزین را کاهش داد که منجر به استفاده پایدارتر و کارآمدتر از منابع می شود.

    این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری با اشاره به تولید خودروهای برقی در داخل با فناوری روز دنیا و کمک گرفتن از ظرفیت داخلی، اظهار داشت: به منظور بهبود کیفیت و بهره وری سوخت خودروهای آینده، همسویی با شرکت‌های خودروسازی معتبر جهانی که در تولید خودروهای الکتریکی تخصص دارند و همچنین تمرکز بر شرکت های توانمند داخلی و دانش بنیان کشور بسیار مهم است.

    وی افزود: همچنین ایجاد مشارکت با تولیدکنندگان پیشرو خودروهای برقی مانند BYD چین که به دلیل تخصص خود در فناوری خودروهای الکتریکی شناخته شده است، می‌تواند راه را برای معرفی خودروهای پیشرفته و سازگار با محیط زیست در بازار ایران هموار کند.

    مرتضوی ادامه‌داد: با استفاده از فناوری پیشرفته خودروهای الکتریکی در خط تولید، مصرف سرانه بنزین خودروهای تازه تولید شده را می توان به میزان قابل توجهی کاهش داد و به صنعت خودروسازی سازگارتر با محیط زیست و انرژی کارآمدتر کمک کرد.

    این کارشناس گفت: علاوه بر این اقدامات، اخذ عوارض و مالیات برای ترویج خودروهای تاکسی برقی تولید داخل ضروری است. سرمایه گذاری در توسعه و ساخت وسایل نقلیه تاکسی برقی نه تنها می تواند وابستگی به بنزین را کاهش دهد، بلکه به پیشرفت راه حل های حمل و نقل پایدار در مناطق شهری کمک می کند.

    وی تاکید کرد: با اولویت‌بندی تولید خودروهای تاکسی برقی، صنعت خودروسازی ایران می‌تواند نقشی محوری در تقویت بخش حمل‌ونقل سبزتر و کارآمدتر داشته باشد.

    مرتضوی در پایان گفت: چالش‌های ناشی از ناترازی بنزین در صنعت خودروسازی ایران نیازمند توجه فوری و اقدام قاطع برای رسیدگی است. اگر ایران بتواند با سوخت‌های جایگزین به سمت کاهش مصرف بنزین و در نهایت قطع واردات بنزین حرکت کند، می‌تواند از حدود پنج میلیارد دلار واردات بنزین در سال جلوگیری کند.

    وی افزود: در راس این اقدامات تمرکز بر خودروهای دوگانه‌سوز با تکیه بر ظرفیت مازاد CNG در کشور و همچنین تولید خودروهای برقی در صنعت خودروسازی است که با این اقدامات صنعت خودرو کشور می‌تواند تغییری دگرگون کننده به سمت پایداری و کارایی داشته باشد.

    این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی خاطرنشان‌کرد: از طریق راه‌حل‌های نوآورانه و مشارکت‌های استراتژیک، ایران این فرصت را دارد که بخش خودروسازی خود را احیا کند، مصرف بنزین را کاهش دهد و راه را برای آینده‌ای آگاه‌تر از محیط زیست هموار کند.

    کرمان موتوراکستریم