فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه بین المللی حمل و نقل عمومی و خدمات شهری (۱۰)

ماز را دوباره در ایران زنده کردیم

عصرخودرو:مهندس اسماعیل پایدار، مدیرعامل شرکت آذهایتکس در گفت‏‏گوی اختصاصی با «عصرخودرو» اظهار داشت: کیفیت و مشخصات خوب محصولات ماز، ما را بر آن داشت تا این برند را دوباره در کشور ایران زنده کنیم.

ماز را دوباره در ایران زنده کردیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴:۳۹

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، متن این مصاحبه به شرح زیر می باشد:

    میشود گفت بهترین بازار کامیونهای روسی (بلاروسی) در گذشته، منطقه شمال ایران بوده است، آیا هنوز هم این مناطق سهم بالایی در خرید محصولات ماز دارند؟

    برعکس شمال ایران در حال و گذشته کم خریدار داشته و علت آن هم به دلیل مشکلاتی بوده که نمایندگی قبلی ماز در شمال برای این دسته از رانندگان ماز درست کرده بود و به همین دلیل زیاد به ماز اعتماد نمی‌کنند.

    چرا ماز به سمت پیشرانه v6 آکتروس رفت و به جای آن از موتورهای خطی ساده و ارزانتر آکسور استفاده نکرد؟

    البته آکتروس به هیچ عنوان نرفته و بلکه پیشرفته‌تر هم شده است. موتور آکتروس برای مسافت‌های طولانی طراحی شده ولی آکسور برای مسافت متوسط است به همین دلیل قیمت این دونوع موتور با اینکه قدرت‌شان نزدیک هم است، متفاوت است. بیشتر موتورهای آکتروس را شرکت مرسدس بنز بصورت خودرو کامل می‌فروشد و به‌ندرت تنها این موتور واگذار می‌شود و یک افتخار برای ماز است که توانسته موافقت نصب این موتور برای محصولات خود را دریافت کند.

    با توجه به اینکه الان بازار حمل و نقل در وضعیت مناسبی مثل گذشته نیست، آینده بازار ایران را در مورد برندهای اروپایی که قیمتهای بالا و تاحدودی دستنیافتنی دارند، چگونه میبینید؟

    برندهای اروپایی (محصولات کشنده) بیشتر برای ترانزیت طراحی شده و به همین دلیل مصرف این خودروها در داخل کشور هم به‌صرفه نیست. به همین علت استهلاک این خودرو‌ها برای اینگونه موارد بیشتر است و اگر در آینده وضعیت ترانزیت کالا بهتر شود خرید محصولات معروف اروپایی مقرون‌به‌صرفه خواهد بود در غیر این‌صورت همچنان راکد می‌ماند.

    محصولات چینی قیمت پایینی دارند، اما محصولات اروپایی از قیمتی در حدود دوبرابر چینیها برخوردارند. آینده را متعلق به کدام گروه میدانید؟

    با توجه به سابقه محصولات چینی مخصوصاً خودروهای تجاری در ایران که در بیشتر موارد عدم جوابگو بودن این محصولات مخصوصاً برای جاده‌های ایران اثبات شده است و به‌دلیل عدم شناخت و مطالعه از محصول چینی، این خودرو‌ها به‌صورت دیمی وارد کشور شدند که متأسفانه موجب بروز مشکلات زیادی برای دارندگان این خودرو‌ها شده‌اند و در حال حاضر به لحاظ کمبود نقدینگی و نبود کالای ترانزیتی بیشتر مردم مجبور به استفاده از این محصولات هستند، ولی با توجه به سابقه و استفاده از خودروهای با برندهای برتر دنیا در صورت حل مشکلات تحریم‌ها و ترانزیت مشخص خواهد شد خریداران به دنبال محصولاتی از برندهای معروف دنیا خواهند بود‌.

    چرا با توجه به اینکه محصولات روسی در کشور به عنوان خودروهای سختجان معروفند، اما هنوز هم ماز نتوانسته جایگاه اصلی خود را پیدا کند؟

    با توجه به اینکه پایه‌گذار شرکت ماز در جنگ جهانی دوم خود شرکت مرسدس بنز بوده و هدایت این شرکت بعداً به دست روس‌ها افتاده است، ولی با توجه به ساختار اولیه این شرکت که درست بنیاد نهاده شده بود، در اتحاد جماهیر شوروی سابق هم مهم‌ترین و با‌کیفیت‌ترین محصولات خودروهای تجاری سنگین مربوط به شرکت ماز بوده است و با آنکه 25 سال از تاریخ فروپاشی شوروی سابق گذشته است، باز هم شرکت ماز نقش مهمی در تأمین خودروهای تجاری روسیه دارد و 85درصد محصولات ماز به روسیه صادر می‌شود، ولی متأسفانه باز هم مثل موضوع انتخاب نوع محصولات چینی، نمایندگی قبلی ماز در ایران بدون مطالعه و سنجش وضعیت جاده‌های کشور ایران اقدام به واردات محصولاتی از ماز کرد که برای منطقه چهارفصل و ناهموار ایران طراحی نشده بود. این موضوع موجب بروز مشکلاتی برای خریداران شد. عدم تأمین قطعات یدکی این موضوع را تشدید کرد و به واسطه این موضوع برند ماز در ایران اصلا باید از بین رفته تلقی می‌شد. ولی به لحاظ کیفیت و مشخصات خوب محصولات مشترک، ما را بر آن داشت تا این برند را دوباره در کشور ایران زنده کنیم و این موضوع هم با اینکه 5 سال از ارائه این محصولات جدید در کشور توسط ما می‌گذرد هنوز از ذهن مردم پاک نشده است و از همه مهم‌تر به دلیل اینکه خود شرکت ماز جزء کمپانی‌های اروپایی محسوب می‌شود و مخصوصا محصولات مشترک ما، در تأمین و خرید با مشکل تأمین و انتقال ارز مواجه هستیم که در نتیجه نمی‌توانیم به درخواست‌های مشتریان پاسخگو باشیم. در حال حاضر با ظرفیت 20درصد در حال تولید هستیم.

    در کنار قوای فنی خوب و طراحی خارجی قابل قبول کابین، از جمله ایراداتی که به کامیونهای ماز گرفته میشود به طراحی داخلی آن مربوط است. آیا کمپانی ماز برنامهای برای زیباتر کردن طراحی داخلی محصولاتش دارد؟

    اصالتا در کشورهای شوروی سابق، از قبل و تاحدودی تا حال، بیشتر توجه مردم در یک خودرو تجاری به استحکام آن بوده و با این روند بیشترین طراحی و تفکر در تأمین قوای محرکه و استحکام محصولات بوده که از توجه بیشتر مخصوصاً داشبورد محصولات باز‌مانده‌اند. البته شرکت ماز با چند شرکت آلمانی در حال مذاکره است تا در محصولات آینده شاهد داخل کابین زیباتر باشیم.

    گفته میشود که ماز در حال جایگزینی موتورهای رنو با موتورهای بنز و مان است. آیا این موتور همان نمونهای است که روی کشنده کاوه نصب شده است؟ موتوری با 420 اسب بخار قدرت.

    البته طرح استفاده از موتورهای رنو جدید نیست و حدود 3 سال است از این موتورها استفاده می‌شود و اینکه موتور خاصی است که کلا امتیاز تولید و ارائه آن توسط شرکت ماز خریداری شده و علت بیشتر استفاده شدن این موتور در محصولات ماز کیفیت خوب و قیمت پایین آن است و قدرت آن که 412 اسب بخار است.

    محصولات چینی در بازار هنوز هم چندان نتوانستهاند اعتماد مشتریان را جلب کنند. جایگاه محصولات روسی را در این راستا چگونه ارزیابی میکنید؟

    البته محصولات روسی سابقه خوبی مخصوصاً در بین رانندگان با‌تجربه و قدیمی دارند و می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در قدیم به علت عدم ارائه خدمات خوب و تأمین قطعات، برخی از مردم در خرید خودروهای تجاری روسی دودل می‌شدند، ولی در صورتی‌که بتوان این موارد را تأمین کرد، باز هم مردم خیلی بیشتر از خودروهای چینی، خواستار استفاده از محصولات منطقه روسیه هستند.

    کشندههای شناختهشدهای در کشور تولید میشدند که نشان از توانایی بالای مهندسان و کارگران ایرانی است. از نظر کیفیتی محصولات ماز موجود در ایران چه جایگاهی نسبت به محصولات سایت اصلی و دیگر سایتها دارند؟

    محصولات این شرکت با الگوی خودروسازان اروپایی تولید می‌شود.

    با توجه به حمایت شرکت ماز و مرسدس بنز (دایملر) از تولید محصولات خود در کشور ایران و اینکه می‌خواهند همیشه جایگاه‌شان را در بین مشتریان ایرانی همچنان حفظ کنند، از ارائه هرگونه تسهیلات فنی به این شرکت دریغ نمی‌کنند. ما امیدوارم همیشه محصولی باکیفیت و در شأن مردم‌مان تولید و ارائه کنیم.

    هر چند که محصولات سبک کرهای در حال قبضهکردن بازار ایران هستند اما توجه چندانی به محصولات سنگین آنها نشده است. علت را در چه میبینید؟

    خب، محصولی در کشورمان موفق است که بتواند انتظارات مشتریان را برآورده سازد و این موضوع هم مربوط به محصولات کشور خاصی نیست. هر سازنده‌ای که بتواند محصول صادراتی خود را چه از نظر سلایق و چه وضعیت سوق‌الجیشی، با شرایط آن کشور مطابقت بدهد، خود به خود جذب بازار می‌شود.

    دانگفنگ و هیوندای در حال ورود به بازار اروپا هستند. چه آینده و جایگاهی برای این محصولات در بازار ایران میبینید؟

    همچنان که توضیح داده شده انتظارات مشتریان هر کشور با شرایط همان کشور صدق می‌کند.

    حتما لازم نیست که خودروهای تجاری که به اروپا و با توجه به شرایط راه‌ها و آب و هوای آنجا ارائه می‌شوند، بتوانند در کشورهای دیگر مثل ایران نیز موفق باشند.

    ماز از موتورهای ساخت MAN نیز استفاده میکند. جدا از مشکلات MAN در کشورمان، رانندههای ایرانی محصولات MAN را بسیار قبول دارند. اگر محصولات این خودروساز در کشورمان عرضه میشد، چه موقعیتی برای آنها و رقبا پیشبینی میکردید؟

    همانطور که مستحضرید، شرکت معظم MAN جزء بهترین خودروسازان تجاری است و همیشه در جهان پیشرو تکنولوژی در این زمینه بوده و هست. ما به واسطه این موضوع ارائه محصولات MAN را از طریق شرکت مشترک MAZ-MAN در کشورمان از سال89 آغاز کردیم ولی به دلیل سابقه قبلی محصولات MAN در ایران با آنکه خودرو‌های MAN معروف هستند به اینکه مرگ ندارند، اما عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب و قیمت بالا و کمیابی قطعات برای خرید، مردم را دودل می‌کند. به هر حال در این باره مذاکراتی با شرکت MAN انجام شده که امیدوارم با حل‌شدن مشکلات تحریم‌ها، ارائه خدمات مناسب برای محصولات MAN توسط این شرکت به‌زودی انجام شود‌.

    به نظر شما اگر برنامه خروج کامیونهای فرسوده در ازای واردات، همانند خودروهای سبک انجام شود، حرکت مثبتی خواهد بود و یا بازار سیاه برای این کامیونهای فرسوده ایجاد خواهد کرد؟

    طبق آمار موجود در کشور ما نزدیک به 48 هزار کامیون در جاده‌های ایران تردد می‌کند که طبق این آمار تنها 13درصد این خودروها یورو 3 هستند. پس ما با انبوهی از خودروهای غیر‌استاندارد و آلوده‌کننده محیط زیست مواجه هستیم که هرچه زودتر از گردونه خارج شوند، مخصوصا برای آلودگی هوا و مصرف سوخت بهتر خواهد بود. اگر این موضوع انجام شود مزایای آن خیلی بیشتر از معایب آن است.

    چرا با توجه به ضررهای وارده از سوی خودروهای فرسوده، باز هم اسقاط و جایگزینی آنها رونقی نگرفته است؟

    خودروهای تجاری برای کسب درآمد هستند. در صورتی‌ نوسازی ناوگان می‌تواند موفق باشد که به کسب و کار و درآمد‌ها آسیب نرساند. در غیر این‌صورت با ممانعت مواجه می‌شود که مواردی مثل عملکرد نامناسب ستاد مصرف سوخت و نوسازی ناوگان در گذشته و عدم تشویق و تأمین تسهیلات بهینه به رانندگان خودروهای تجاری فرسوده باعث راکد شدن طرح نوسازی ناوگان شد.

    واردات کامیونهای دست دوم را چگونه میبینید؟ به نظر شما آیا کار درستی است؟

    واردات کامیون دست دوم یا کارکرده مثل این می‌ماند که شما بخواهید لباستان را از فروشگاه‌های تاناکورا تهیه کنید. خب، این موضوع عواقب مختلفی دارد از جمله اینکه در شأن کشورمان نیست. ما آنقدر فقیر نشده‌ایم که توان خرید محصولات نو را نداشته باشیم و بخواهیم آنها را دست دوم یا کارکرده تهیه کنیم. ضمن اینکه معمولا در اروپا و کشورهای صنعتی از یک خودرو تجاری شبانه‌روز کار می‌کشند و معمولا در حدود طی 2 تا 3 سال به آخر عمر خود می‌رسد و اگر بخواهیم دوباره این وسیله کار کند معلوم است که نیاز به تأمین خیلی از قطعات فرسوده خواهد بود و به دلیل متنوع‌بودن این خودروها عملا تأمین قطعات و ارائه خدمات مناسب در کشورمان میسر نمی‌شود و داستان خودروهای تجاری چینی دوباره به نحوی دیگر تکرار می‌شود‌.

    چه راهکاری باعث شد تا در کشور ترکیه که روزی کامیونهای ترانزیتی آنها بسیار پایینتر از کامیونهای رانندههای ایرانی بودند، چنین جهشی ایجاد شد در حالی که در ایران بیشتر رو به عقب رفتهایم؟

    می‌توان به چند عامل اشار‌ه کرد که کشور ترکیه توانست در یک جهش، کامیون فرسوده خود را با کامیون‌های به‌روز جایگزین کند.

    یک عامل عمده ارائه تسهیلات مالی مناسب با بهره خیلی کم بود و عامل دیگر ایجاد کار مناسب با خودرو جدید. در نتیجه توانستند با بهترین حالت این را کار انجام دهند.

    پیشرانههای خودروهای چینی معمولا از برندهای معروف مونتاژ شده در چین هستند که کیفیت چندانی نیز در درازمدت ندارند. اما ماز از موتورسازان معروف دنیا در محصولات استفاده کرده است. این تفاوت چه میزان در فروش و رضایت مشتریان اثر داشته است؟

    قلب یک خودرو مخصوصا نمونه‌های تجاری پیشرانه آن است. پس این موضوع مهمی در ارائه و انتخاب مشتری است. به هر حال داستان استفاده از پیشرانه‌های معروف اروپایی در محصولات ماز از بابت ارائه محصولات خود به قلب اروپاست و این موضوع در حال حاضر توسط شرکت ماز انجام می‌شود. همان محصولاتی که در آذهایتکس تولید می‌شود، به خصوص کشنده‌های ماز، به خود اروپا هم صادر می‌شود. با این تفاوت که ما از موتور یورو 3 استفاده می‌کنیم و برای اروپا با موتور یورو 5 ارائه می‌شود. مخصوصا اتوبوس‌های شهری ماز طرفداران زیادی در کشورهای اصلی اروپا دارند و در کشور ما هم این موضوع یعنی استفاده از محصول اورجینال (موتور) به وضوح خود را نشان داده است و ما کمترین درخواست خدمات برای این نوع پیشرانه‌ها داشته‌ایم.

    بیشتر خریداران محصولات ماز در ایران، ترجیح می‏دهند خودروهای با پیشرانه MAN سفارش دهند و یا با پیشرانه بنز؟

    پیرو توضیحات قبلی، در کشورمان با توجه به سابقه خوب شرکت مرسدس بنز بیشتر مشتریان انفرادی و خصوصی مایل به استفاده از محصولات ماز با پیشرانه مرسدس بنز هستند ولی خب، پیشرانه‌های MAN نیز طرفداران خود را دارد‌.
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو