فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال :

جهانگیری به دنبال واگذاری به سایپا و ایران‌خودرو است

عصر خودرو: مدیرعامل سابق باشگاه استقلال گفت: از ابتدا روشن بود دولت قصد واگذاری استقلال و پرسپولیس به شخص خصوصی در غالب حقیقی و حقوقی را ندارد.

جهانگیری به دنبال واگذاری به سایپا و ایران‌خودرو است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، امیررضا واعظ آشتیانی در مورد اینکه شایعه شده قرار است باشگاه پرسپولیس و استقلال به دو شرکت سایپا و ایران خودرو واگذار شود و آیا این کار تصمیم درستی است اظهار داشت: چیزی که از اول واضح و روشن بود این است که دولت قصد واگذاری این دو باشگاه به شخص خصوصی چه در قالب حقیقی و حقوقی را ندارد و تلاش بر این است که این دو تیم در سیستم دولت دست به دست شوند.

    وی افزود: به ظاهر سایپا و ایرانخودرو شرکت خصوصی هستند اما در واقع سهام آنها به شرکت‌های اقماری یا شرکت‌هایی که از دولت ارتزاق می‌کنند اختصاص دارد. جای تعجب دارد که چنین اتفاقی قرار است رخ دهد. براساس برداشت‌ها و شنیده‌هایی که از این مسئله دارم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به واسطه عواملی مثل محمود اسلامیان (نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال) که در فدراسیون فوتبال فعالیت می‌کند به دنبال انجام این کار هستند. اسلامیان اولین کسی بود که این مسئله را مطرح کرد و او تفکر جهانگیری را بیان کرده است.

    مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در ادامه تاکید کرد: اگر قرار است این دو باشگاه به سایپا و ایران‌خودرو واگذار شود و اگر می‌گوییم این دو شرکت خصوصی هستند طبیعتا باید سهامداران آنها نسبت به این اقدام اعتراض کنند چرا که 290 میلیارد تومان پول هزینه خرید یکی از این دو باشگاه است و در کنار آن سالانه باید 30 میلیارد تومان برای این مجموعه هزینه کنند. این اتفاق در شرایطی می‌افتد که هیچ کدام از این دو تیم سودی ندارند پس این دو شرکت دچار زیان می‌شوند و باید سهامداران آن اعتراض کنند و اگر هم ادعا می‌کنند این دو شرکت دولتی یا شبهه دولتی هستند این اقدام را نباید خصوصی‌سازی بنامیم بلکه دو باشگاه را در دولت دست به دست کردیم.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود بدهی‌هایی که ایران‌خودرو و سایپا دارد خصوصی‌سازی به این شکل کار درستی است اظهار داشت: در حقیقت با این کار قوز بالای قوز می‌افتد و مشکلات بر مشکلات افزوده می‌شود پس همانطور که گفتیم سهامداران معترض می‌شوند و نسبت به این اقدام واکنش نشان می‌دهند البته اعتقاد شخصی من این است که استقلال و پرسپولیس متعلق به حاکمیت هستند و حاکمیت می‌تواند از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی بهترین بهره را از آنها ببرد اما متاسفانه به دلیل اینکه مدیران ناکارآمدی در این باشگاه فعالیت کردند آنها نتوانستند از این پتانسیل بهره ببرند و باشگاه را ورشکست کردند و مهم‌ترین دلیل این ورشکستگی فعالیت مدیران ناکاربلد در فضای آماتوری بوده است.

    آشتیانی افزود: اگر مدیر کاربلدی که نگاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قوی داشته باشد در این دو باشگاه مشغول به فعالیت شود حتی اگر دولت برای آنها هزینه هم کند می‌تواند برداشت‌های بسیار خوبی از آن داشته باشد. این دو باشگاه ورشکسته هستند و نمی‌توان آنها را فروخت. اینطور که دوستان می‌گویند قرار است برند آنها را بفروشند و در شرایطی که شرکت‌ها، هتل‌ها، باشگاه‌ها و ... با اسم استقلال و پرسپولیس در کشور در حال فعالیت هستند این کار شدنی نیست. نمی‌دانم متولیان خصوصی‌سازی با چه هدفی قصد انجام این کار را دارند و این مسئله جای فکر و تامل دارند.

    مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در ادامه تاکید کرد: موضوعی که در مورد جهانگیری و اسلامیان اشاره کردم شایعاتی است که در این ارتباط مطرح شده البته متاسفم که تاکنون هیچ کدام از رسانه‌ها به بحث حضور اسلامیان در فدراسیون فوتبال نپرداختند. جایگاه او در فدراسیون غیرقانونی است چراکه هیچ مجمعی برای فعالیت اسلامیان تشکیل نشده است و حضور او در فدراسیون انتصاب بوده نه انتخاب. جایگاه فعلی اسلامیان غیرقانونی است. متاسفم افرادی که ادعای کار کارشناسی و حقوقی دارند در این راستا سکوت کردند و شاید منفعتی در این بین مطرح است که هیچ واکنشی نشان ندادند.

    وی در ادامه یادآور شد: تا به اینجا که بحث خصوصی‌سازی را رصد کردم متاسفانه پارادوکس‌های زیادی در صحبت‌های متولیان این امر مشاهده کردم. یک روز اعلام می‌شود برند یا شرکت فروخته می‌شود و روز دیگر بحث اجاره و ... مطرح می‌شود. شخصا به گفتمان‌هایی که در این ارتباط بیان می‌شود امیدی ندارم. مجلس تصمیمی گرفته و دولت هم نمی‌داند باید چه کاری انجام دهد و این تناقضات مایه تاسف است. به طور مثال یکی از معاونان سابق خصوصی‌سازی اعلام کرده اگر پرسپولیس یا استقلال 10 میلیون هوادار داشته باشند اگر به آنها بگوییم 10 هزار تومان پول به حساب باشگاه بریزند میلیاردها تومان جمع‌آوری می‌شود اگر این نگاه وجود دارد چرا دولت این کار را انجام نمی‌دهد.

    آشتیانی در ادامه خاطرنشان کرد: آدرس‌های غلطی که به دست متولیان خصوصی‌سازی می‌رسد باعث می‌شود آنها دچار اشتباه شوند و این شایعه که جهانگیری به واسطه اسلامیان پیگیر واگذاری آنها به سایپا و ایران‌خودرو است مطرح می‌شود و دولت می‌خواهد از قدرت خود استفاده کند و این دو باشگاه را به جایی بفرستد که مناسب آنها باشد.

    وی در پایان گفت: اگر قرار است خصوصی‌سازی اتفاق بیفتد نیازمند به یک نگاه واحد و تصمیم قاطع است تا هر روز با صحبت جدیدی روبرو نشویم و این دو باشگاه را بتوانیم به بهترین شکل به بخش خصوصی واگذار کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو