فونیکسریمکسبهتام

رویای تبدیل آب و هوا به سوخت محقق شد

آب در باک خودرو جدید آئودی!

عصرخودرو: محققان کارخانه آئودی درحال تولید خودرویی با موتور ترکیبی (سنتزی) هستند که تنها با کمک آب و هوا به‌عنوان سوخت کار می‌کند.

آب در باک خودرو جدید آئودی!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز،کارخانه خودروسازی آئودی آلمان، از تولید نخستین رده خودروهای مجهز به موتور سوخت دیزل آبی (e-diesel)، در یکی از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی خود در شهر «درسدن» خبرداد.

    این سوخت پاک طی فرآیندی مصنوعی با عنوان Power to Liquid تولید می شود. دراین فرآیند، که توسط کمپانی آلمانی فن‌آوری سبز Sunfire که با آئودی همکاری می‌کند معرفی شده، آب و دی‌اکسید کربن، طی فرآیندی سنتزی، تبدیل به سوخت گازوئیلی پاک می‌شود. سوخت خام یا پایه این محصول blue crude نام دارد.

    نکته جالب توجه در این فن‌آوری، استفاده از متداول‌ترین گاز گلخانه‌ای موجود در جو است که می‌توان آنرا مستقیما از جو استخراج کرد. گاز دی‌اکسیدکربن که در سطح وسیعی از سوختن سوخت‌های فسیلی وارد جو می‌شود، یکی از عوامل اصلی گرمای جهانی زمین است. اما اکنون، محققان موسسه Sunfire، به لطف پیشرفت‌های علمی، ادعا می‌کنند که توانسته‌اند این گاز مخرب را بازیافت کرده و به شکلی پایدارتر، تحت عنوان سوخت کربن طبیعی درآورند.

    این سوخت جدید، برخلاف سوختهای فسیلی حاضر، محتوی سولفور و سایر آلاینده‌ها نیست. همچنین، موتورهایی که از این سوخت استفاده می‌کنند،  نسبت به موتورهای دیگر، سروصدای متری داشته و آلودگی کمی تولید می‌کنند.

    مراحل تولید سوخت جدید
    سوخت سنتزی جدید طی سه فرآیند تولید می‌شود؛ محققان نخست بخار آب را به اندازه‌ای داغ می‌کنند که در این دما مولکولهای آن به دو عنصر اکسیژن و هیدروژن تجزیه می‌شود. این فرآیند، نیازمند رسیدن دمای بخار به بیش از 800 درجه سانتی‌گراد است. انرژی لازم برای داغ کردن آب و تبدیل به بخار نیز از یک فرآیند کاملا پاک نظیر انرژی خورشیدی یا بادی تامین می شود. در مرحله دوم، هیدروژن و دی‌اکسیدکربن تحت فشار و دمای بالا ترکیب شده و سوخت پایه Blue Crude، تولید می‌شود و درنهایت، سوخت پایه تولید شده، در فرآیندی مشابه پالایش سوخت‌های فسیلی، به گازوییل تبدیل می‌شود.

    کمپانی آئودی اعلام کرد: تست های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که سوخت جدید هم با سوخت‌های فسیلی قابل ترکیب است و هم به‌صورت مجزا قابل استفاده‌است. کمپانی Sunfire اعلام کرد: این آزمایشگاه قصد دارد طی ماه‌های آینده بیش از 3000 لیتر سوخت e-diesel تولید کند. این کمپانی همچنین قیمت تولید هرلیتر از این سوخت را بدون احتساب مالیات، یک دلارو 20 الی یک دلار و 30 سنت اعلام کرده‌است. 

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو