فونیکسریمکسبهتام

افزایش برخوردهای شبانه با متخلفان

سخت‌ کردن رانندگی در تهران

عصر خودرو : رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از ارسال آنی پیامک تخلف، برخورد شبانه با متخلفان حادثه‌ساز، هوشمندانه بودن تغییرات چراغ راهنمایی، گله‌مندی مردم از بی‌نظمی و در نهایت سخت کردن رانندگی در تهران خبر داد.

سخت‌ کردن رانندگی در تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، پلیس راهنمایی و رانندگی ایران که در اختصار راهور نیز خوانده می‌شود، یکی از ارگان‌های انتظامی ایران است که زیر مجموعه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

    از جمله وظایف راهنمایی و رانندگی ناجا می‌توان مواردی چون: کنترل رفت و آمد در معابر درون شهری و جادهای برون شهری، نظارت بر عملکرد آموزشگاه‌های رانندگی (پایه یکم -پایه دوم -پایه سوم) و صدور گواهینامه متقاضیان، صدور دفترچه کار خودورهای عمومی و همچنین بررسی تصادفات و ... را نام برد.

    از طرف دیگر مسائلی که در حوزه ترافیکی کلانشهر تهران با آن مواجهه ایم ما را بر آن داشت تا میزبان مسئولان پلیس راهور پایتخت باشیم.

    بدین منظور، سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و سرهنگ پرویز حسینی معاون ترافیکی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ چهارشنبه 9 اردیبهشت میهمان خبرگزاری فارس بودند.

    انضباط ترافیکی و کاهش تصادفات، چارچوب عملی پلیس راهور است

    سردار حسینی در ابتدای صحبت‌های خود با خبرنگاران خبرگزاری فارس، ترافیک در کلانشهری مثل تهران را نیازمند نگاهی جدید و مدیریتی هوشمند عنوان کرد و اظهار داشت: ما از دورانی که بخواهیم با توسل به روش‌های قدیمی ترافیک این شهر را مدیریت کنیم عبور کرده‌ایم و اگر بخواهیم نظم و انضباط ترافیکی را حاکم کنیم باید تلاش کنیم که با یک رویکرد جدید مدیریت ترافیک را به گونه‌ای علمی، تخصصی و منطقی داشته باشیم.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصریح کرد: یکسری ساز و کارها مشخص و معلوم است اما هدفگذاری ما بر این است که انشاءالله به دو هدف روشن جامه عمل بپوشانیم یکی انضباط ترافیکی و دیگری کاهش تصادفات و تلفات ناشی از تصادفات که مطمئنا هدف دوم در هدف اول مستتر است.

    این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصادف را ناشی از تخلف و تخلف را نیز زاییده بی‌نظمی دانست و گفت: اگر بی‌نظمی نباشد مفهومش این است که تخلفی نیست و اگر تخلفی نباشد تصادفی به وقوع نمی‌پیوندد.

    وی ادامه داد:‌ برای ایجاد نظم و انضباط ترافیکی باید با مظاهر بی‌نظمی برخورد کرد و اولویت‌بندی‌ها را نیز بر اساس نیاز شهر به صورت مرحله‌ای و فازی تعریف کرد؛ باید دید چگونه اعمال ایجابی و سلبی در جهت ساماندهی وضعیت ترافیک و در جهت اصلاح رفتار رانندگان به کار گیریم.

    *مشکل اصلی نهادینه شدن رفتارهای غلط است

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مشکلات در تهران را بیشتر از جنس نهادینه شدن رفتارهای غلط ارزیابی و تصریح کرد: ما باید با رفتارهای ایجابی، اطلاع‌رسانی و اقدامات سلبی رفتارهای صحیح رانندگی را نهادینه کنیم و رفتارهای صحیح را به رفتار بدیهی تبدیل کنیم.

    وی گفت: مطمئنا رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در کشورهای دیگر نشان از شأن و شخصیت مردم آنجا نیست؛ مثلا اگر از فردی در ژاپن سوال کنیم که چرا قوانین را رعایت می‌کنید پاسخ نمی‌دهد که وظیفه است؛ بلکه تعجب می‌کند و می‌گوید مگر غیر از این هم امکان دارد.

    سردار حسینی استفاده از روش‌های جدید و فناوری های حوزه راهور را در حوزه انضباط ترافیکی موثر دانست و افزود: استفاده از دوربین، هوشمند‌سازی، ابزارهای مهندسی ترافیک نوین و در کنارش اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی می‌تواند به انضباط ترافیکی بینجامد.

    این مقام ارشد راهور ساماندهی گذرگاه‌های عابر پیاده و طرح ایست به احترام زندگی را از جمله طرح‌های مهم راهور عنوان و تصریح کرد: حرکت بین خطوط، بحث ساماندهی موتورسواران و بحث مدیریت سرعت در تهران به ویژه در ساعات خلوتی و همچنین معابر حاشیه‌ای از جمله برنامه‌های اصلی راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ است.

    باید رانندگی در تهران را سخت کنیم/ افزایش ریسک تخلف در تهران

    سردار حسینی در ادامه اظهار داشت: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه فرمول شناخته شده در کشورهای جهان را اجرا کنیم و باید رانندگی در تهران را سخت کنیم؛ البته از آن طرف باید امکانات جابه‌جایی آسان، سریع، امن و ارزان را برای آحاد مردم ایجاد کنیم تا مردم راغب شوند که به صلاحدید خود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و آنها را جایگزین ماشین شخصی خود کنند.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به بالا بردن ریسک تخلف و جریمه پرداخت و گفت: همین الان اگر از یک نفر سوال شود که به دنبال تخلفی که انجام داده چند درصد احتمال جریمه شدن است، پاسخ می‌دهد که درصدش پایین است؛ ما دنبال این هستیم که ریسک تخلف را بالا ببریم چرا که هر چه ریسک تخلف بالا رود تخلف کمتر می‌شود.

    وی افزود: باید فضا و شرایط را طوری ایجاد کنیم که ریسک خطر برای جریمه بالا برود البته باید توازن حق و تکلیف نیز انجام شود و خدمات نیز بالا رود تا آن نظم و انضباط مطلوب برای مردم تأمین شود.

    *گله‌مندی مردم از ترافیک نیست، از بی‌نظمی است

    سردار حسینی به گله‌مندی اکثریت مردم تهران پرداخت و گفت: گله‌مندی اکثر مردم از ترافیک نیست بلکه از بی‌نظمی است و همچنین از موتورسواران؛ لذا باید ترافیک را منظم کنیم و بدین جهت باید از سیستم‌های هوشمند بهره کافی را ببریم.

    تردد 85 درصد خودروها بین خطوط/ تجهیز خطوط اضطرار به دوربین در آینده نزدیک
    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، در مورد اجرای طرح خط سفید در معابر ترافیکی تهران اظهار داشت: سال گذشته طرح «ایست به احترام زندگی» را آغاز کردیم که طرح بسیار موفقی بود و خوب نیز اجرا شد اما قطعاً تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به برنامه‌ریزی هوشمندانه این طرح اشاره و تصریح کرد: به طور اتفاقی، این طرح با طرح «خط سفید» شهرداری همپوشانی شد و در یک راستا قرار گرفت چرا که طرح خط سفید هم دو هدف کلان داشت: یکی ساماندهی تقاطع‌ها و توقف خودروها پشت خط ایست و دیگری حرکت خودروها بین خطوط..

    سردار حسینی با بیان این مطلب که یکی از برنامه‌های جدی راهنمایی و رانندگی در سال 94‌، استمرار طرح خط سفید است، بیان داشت: مسلماً ساماندهی تقاطع‌ها و الزام حرکت خودروها بین خطوط، چند دستاورد بسیار خوب به دنبال خواهد داشت.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، روان‌سازی بار ترافیک، کاهش تصادفات و سوانح ترافیکی و ایجاد نظم و انضباط ترافیکی را از جمله این دستاوردها عنوان کرد و گفت: ترافیک بی‌نظم، آلودگی بصری را نیز به دنبال خواهد داشت.

    وی دستاورد دیگر اجرای این طرح را فراهم آوردن بستری برای ایجاد رفتارهای صحیح دانست و افزود: وقتی فرد مقید باشد که پشت خط بایستد یا بین خطوط حرکت کند مسلما قبل از آن کمربند خود را بسته و اگر حتی تلفن همراهش هم زنگ بزند پاسخ آن را نمی‌دهد؛ یعنی نظمی به وجود راننده تزریق می‌شود که باعث می‌شود که رفتارهای دیگرش را هم اصلاح کند.

    سردار حسینی به اجرای طرح کمربند ایمنی در چند سال گذشته اشاره و تصریح کرد: خیلی‌ها همان موقع می‌گفتند که در تهران باید سانت سانت حرکت کنیم دیگر بستن کمربند چه صیغه‌ای است در صورتی که هدف ما فقط این نبود که کمربند ایمنی به عنوان یک وسیله ایمنی لحاظ شود بلکه هدف مهم ما این بود که کمربند ایمنی به عنوان شاخص، فرهنگ و نمادی از نظم و انضباط بتواند رفتارهای صحیح دیگر را در وجود راننده تزریق کند.

    این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی به بیان مثال دیگری در این زمینه پرداخت و گفت: فردی که یک روز لباس جین می‌پوشد رفتارش با زمانی که کت و شلوار پوشیده است متفاوت است چرا که خیلی از رفتاری که هنگامی که لباس جین به تن دارد انجام می‌دهد در اوقاتی که لباس رسمی پوشیده، انجام نمی‌دهد؛ در واقع خط ایست همان کت و شلواری است که ما می‌خواهیم به تن رفتار رانندگی بپوشانیم.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به دیگر پرسش در مورد طرح پلیس برای الزام افراد برای اجرای این طرح‌ها اظهار داشت: حرکت نکردن بین خطوط و توقف نکردن پشت خط ایست، جریمه دارد؛ البته آهسته آهسته دوربین‌ها را هم گسترش خواهیم داد چرا که تمام اقدامات ما در راستای اجرای مقررات و اعمال قانون است.

    سردار حسینی در پاسخ به سوال دیگر فارس در مورد چگونگی عبور خودروها از بین خطوط در هنگام وقوع تصادف یا سوار کردن مسافر توسط تاکسی‌ها گفت: نباید یک دفعه به سراغ استثنائات برویم؛ مگر ما غیر استثنائات را حل کرده‌ایم که حالا درگیر این اما و اگرها باشیم؛ مثال ما مثل کودکی است که تازه می‌خواهد الفبا یاد بگیرد و از جبر و آنالیز پایه دبیرستان نگران است؛ باید فعلا الفبا را یاد گرفت و خود را مقید به اما و اگرها نکرد چرا که عزم، جزم و اراده بر این است که این اتفاق بیفتد.

    وی در مورد اعمال جریمه پلیس در قبال عدم حرکت خودروها در بین خطوط اظهار داشت: هم اکنون پلیس فقط در زمان وقوع تصادفی که ناشی از تغییر مسیر ناگهانی خودرو و حرکت نکردن خودرو بین خطوط باشد راننده مقصر را جریمه می‌کند؛ اما در آینده‌ای نزدیک ان‌شاءالله دوربین‌ها نصب خواهند شد و این مورد الزام‌آور می‌شود.

    این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی در مورد زمینه و بسترهای لازم اجرای طرح خط سفید یادآور شد: هم اکنون زمینه و بستر مناسب ایجاد شده است؛‌ بدین صورت که تا قبل از این، وقتی از یک بزرگراه به بزرگراه دیگر وارد می‌شدید با تنوع تعداد خطوط مواجه می‌شدید یعنی یک بزرگراه 3 - 4 یا 5 خطه می‌شد اما یک لحظه می‌دیدید که وارد به بزرگراه دیگر شده‌اید ناخودآگاه روی خط حرکت می‌کنید بدون اینکه خود بخواهید و این ایراد باعث می‌شد که حرکت بین خطوط عملا امکانپذیر نباشد.

    سردار حسینی به کار خیلی خوب شهرداری در این زمینه اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران در این زمینه کار خیلی خوبی انجام داده و در سال گذشته تقریبا در تمام بزرگراه‌ها این اقدام انجام شده است؛ بدین صورت که خطوط عبور در طول یک بزرگراه مثل شهید خرازی در ادامه شهید همت و همچنین شهید زین‌الدین یا در طول بزرگراه شهید بابایی و نیایش 4 خطه است نه کمتر و نه بیشتر.

    وی به زمانی که فاصله بین خطوط زیاد بود پرداخت و افزود: یک زمانی فاصله بین دو خط در معابر زیاد بود به نحوی که بین دو خط، یک و نیم ماشین جا می‌شد یعنی اگر بزرگراه سه خط داشت عملا 5 خودرو جای می‌گرفت اما هم اکنون فاصله خط‌ها کم شده و بین دو خط، بیشتر از یک ماشین جا نمی‌شود.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در مورد خطوط ایجاد شده در بزرگراه‌ها گفت: بزرگراه‌ها 4 خطه شده و هر چه که اضافه آورده شده به عنوان هاشور در سمت راست بزرگراه‌ پیش‌بینی و تبدیل به خط اضطرار شده است و عملا راننده‌ای که در بزرگراه‌ها حرکت می‌کند بین خطوط حرکت می‌کند مگر اینکه خیلی بی‌توجه باشد.

    وی افزود: اگر هم اکنون توسط مانیتورهای کنترل ترافیک به سطح معابر شهر تهران نگاه کنیم مشاهده می‌کنیم که بالای 85 درصد از ماشین‌ها بین خطوط حرکت می‌کنند مگر اینکه زمان شلوغی خیابان‌ها فرا رسد و آن لحظه است که می‌بینیم که اگر یک جای کوچک ایجاد شود سریع توسط ماشین‌ها پر می‌شود و حتی روی خطوط اضطرار نیز تردد می‌کنند.

    سردار حسینی تاکید کرد:‌ عن‌قریب خطوط اضطرار را همانند تونل‌ها به دوربین مجهز خواهیم کرد تا خودرویی بدون دلیل در این خطوط تردد نکند و اگر این اتفاق بیفتد بیش از 90 درصد خودروها مجبورند بین خطوط حرکت کنند.

    تغییر ناگهانی زمان چراغ قرمز هوشمندانه است

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پاسخ به پرسشی در مورد چراغ‌های راهنمایی گفت: در تهران یک سیستمی به نام اسکتس مستقر است که اگر غیر هوشمند بود روی همان تایم که تنظیم می‌شد نه یک ثانیه زودتر و نه یک ثانیه دیرتر عوض می‌شد اما سیستم چراغ‌های راهنمایی تهران بزرگ هوشمند است و اطلاعات از طریق سنسور به مغز مرکزی سیستم می‌رود و آن سیستم تحلیل‌گر وضعیت ترافیکی معابر است.

    سردار حسینی به قابلیت‌های این سیستم اشاره و تصریح کرد: این سیستم هوشمند کل شبکه را می‌بیند و به هم پیوستگی چراغ‌ها تقریبا کامل است و با توجه به ترافیک موجود در سطح شهر و در معابر تنظیم می‌شود.

    این مقام ارشد راهور در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد گلایه‌ اکثر مردم از تغییر ناگهانی تایم چراغ سبز اظهار داشت: این که عنوان می‌شود تایم چراغ سبز شماره 30 بود و ناگهان به 2، 1 و در نهایت صفر ختم شود و قرمز شد را نمی‌پذیرم.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان این مطلب که دوربین در لبه خط گذرگاه نصب است، گفت: سرعت مجاز در تقاطع و میادین 20 کیلومتر است و مطمئنا اگر خودرویی با این سرعت وارد تقاطع و میادین شود متوجه تغییر تایم چراغ می‌شود و فرصت لازم برای عبور یا توقف را خواهد داشت.

    وی افزود:‌ اشتباه ما این است که می‌خواهیم با همان سرعت اولیه خود از تقاطع عبور کنیم در صورتی که ما باید به قانون گردن بگذاریم.

    سردار حسینی ادامه داد: من ادعا نمی‌کنم که این سیستم دوربین‌ها بی ایراد کار می‌کنند اما درصد خطایشان خیلی خیلی پایین است و اکثر اوقات که اعتراض افراد را بررسی و عکس‌ها را استخراج می‌کنیم با این مواجه می‌شویم که در هنگام چراغ قرمز بر روی خط قرار دارند.

    وی گفت: در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی صراحتا عنوان شده که اگر چراغ برای عبور سبز باشد ولی تراکم موجود نشان دهد که امکان عبور در ثانیه‌های باقی مانده نیست باید خودرو پشت خط بایستند هر چند چراغ برای عبور سبز باشد.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به بیان مثالی در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: در سوئد فردی شب تا صبح پشت چراغ راهنمایی و رانندگی ایستاد غافل از آنکه آن چراغ خراب بود اما در ایران اگر چراغ روی عددی متوقف شود بوق‌ها بلند می‌شود؛ ما باید در رانندگی متانت داشته باشیم.

    *برای انضباط ترافیکی چاره‌ای جز اجرا و اعمال قوانین نداریم

    سردار حسینی با بیان این مطلب اگر تابعیت وجود نداشته باشد کاری پیش نمی‌رود، گفت: برای منظم کردن ترافیک، چاره‌ای جز اجرای بی‌چون و چرای قوانین نداریم و هر روز هم این قوانین سخت‌گیرانه‌تر می‌شود؛ قوانینی چون زوج و فرد کردن تردد‌ها، محدودیت‌های سرعت و حرکت بین خطوط.

    *صحبت‌های رهبری مصداق فرمان است

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در مورد فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان، مدیران و رؤسای نیروی انتظامی در مورد برخورد ناجا با جوانان سرمست ثروت که با خودروهای لوکس خود ایجاد ناامنی می‌کنند، اظهارداشت: فرمایشات مقام معظم رهبری به مصداق «فرمان» بوده و لازم الاجرا است.

    فرمانده راهور تهران بزرگ تصریح کرد: سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی باید تدابیر لازم برای نحوه اجرای فرمان معظم له را ابلاغ کنند و بعد از ابلاغ ایشان این فرمان اجرایی می‌شود.

    « لازم به ذکر است رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود خطاب به فرماندهان نیروی انتظامی در تاریخ 6 اردیبهشت سال 94 فرموده بودند: جولان دادن برخی جوانهای سرمستِ غرورِ ثروت با خودروهای گران قیمت در خیابانها یکی دیگر از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه است.

    معظم له تأکید کردند: نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و با آنها مقابله کند.»

    *جمع‌آوری خودروهای لوکس در عباس آباد

    سردار حسینی به اقدامات راهور در سال گذشته -93- پرداخت و گفت: در خیابان عباس‌آباد، پلیس ماشین‌هایی را با جرثقیل بلند کرد که قیمت‌ 3 تا 4 میلیاردی داشت و این ماشین‌ها در جلوی نمایشگاه‌ های عباس‌آباد پارک شده بود و این اقدام پلیس برای این بود که مردم بدانند که پلیس اجازه نمی‌دهد افراد به هر دلیلی برای مردم مزاحمت ایجاد کنند.

    * برخورد شبانه پلیس با تخلفات حادثه‌ساز

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به برخورد با تخلفات حادثه‌ساز پرداخت و تصریح کرد: در بحث برخورد با تخلفات حادثه‌ساز، شبی نیست که تعدادی جریمه نشوند و برخوردی جدی صورت نگیرد ولی مسلما باید اقدامات پلیس راهور تشدید شود.

    وی افزود: در سال 93، هفته‌ای دو شب طرح برخورد با تخلفات حادثه‌ساز را از ساعت 22 به بعد در خیابان‌های تهران اجرا می‌کردیم اما امسال هر شب با عِده و عُده کافی طرح برخورد با تخلفات حادثه‌ساز در دستور کار قرار گرفته و به طور جدی با متخلفان برخورد می‌شود. چرا که هیچ چیزی با ارزش‌تر از امنیت روانی، واقعی و عینی مردم نیست و پلیس راهور به این تکلیف و وظیفه خود عمل می‌کند.

    *افسر پلیس حق دادن فرمان حرکت در هنگام چراغ قرمز را ندارد

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پاسخ به پرسش دیگری در مورد فرمان افسر پلیس در هنگام چراغ قرمز برای عبور از تقاطع و روان شدن ترافیک اظهار داشت: به هیچ وجه هیچ ماموری حق فرمان دادن در تقاطعی که به چراغ هوشمند متصل است را ندارد چرا که سیستم چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به صورت هوشمند و مکانیزه و بر اساس ترافیک موجود در معابر زمانبندی و اجرا می‌شود.

    *ارسال آنی پیامک تخلف در آینده‌ای نزدیک

    سردار حسینی با بیان این مطلب که جریمه باید اثربخش باشد، اظهار داشت: جریمه باید از لحاظ روانی نیز موثر باشد و جریمه‌ای که با گذشت چند ماه از تخلف انجام شده به دست راننده می‌رسد اثربخشی خود را ندارد؛  از سوی دیگر باعث سلب اعتماد می‌شود و ما باید در این زمینه اقداماتی انجام دهیم که از اثربخشی لازم برخوردار باشند.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصریح کرد:‌ با هماهنگی‌های انجام شده ، انشاءالله در آینده‌ای نزدیک تخلفات رانندگان به صورت آنی از طریق پیامک به آنها اطلاع داده می‌شود تخلفاتی مانند توقف غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، استفاده از تلفن همراه و غیره؛ چرا که این امر باعث بازدارندگی می‌شود.

    *شکایت مردم از پلیس در سال 93 کاهش داشته

    سردار حسینی در ادامه رفتارهای پلیس را به عنوان یکی از دغدغه‌ها عنوان کرد و گفت:‌ بحث رفتار پلیس با شهروندان یکی از دغدغه‌های ما است.

    وی به برنامه‌های پلیس راهور برای ارتقاء این رفتارها اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال 93، تقدیر از کارکنان راهور درصد قابل توجهی رشد داشته و شکایت مردم از پلیس کاهش محسوسی داشته است.

    

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو