فونیکسریمکسبهتام

گوگل دست به فرمان!

عصر خودرو : تازه ترین نسخه خودرو بدون راننده گوگل که یک خودروی دو نفره بدون پدال گاز یا فرمان است تابستان امسال وارد خیابان‌ها می‌شود. این رونمایی یک مرحله مهم از ماموریت غول فناوری دنیا برای ارائه خودروهای بدون راننده به مردم تا پنج سال آینده است.

گوگل دست به فرمان!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، گوگل می‌گوید: این نسخه اولیه اولین خودرویی است که از ابتدا با هدف رانندگی خودکار ساخته شده است.

    این خودرو شبیه یک خودرو هوشمند است که می‌تواند به طور خودکار و بدون دخالت انسان حرکت کند، ترمز بگیرد و موانع جاده را تشخیص دهد.

    این نسخه از خودرو بدون راننده گوگل نسبت به نسخه اولیه ای که این شرکت در ماه مه سال گذشته ارائه کرده بود قابلیت‌های بیشتری دارد زیرا آن نسخه اولیه آنقدر ابتدایی بود که حتی چراغهای جلو خودرو واقعی نبودند.

    این خودرو برای مسافت‌های طولانی و یا تفریح و خوشگذرانی طراحی نشده است. این نسخه از خودرو بدون راننده گوگل فاقد کیسه هوا و دیگر امکانات ایمنی لازم براساس مقررات آمریکا است، بنابراین نمی‌تواند با سرعت بیش از 25 مایل در ساعت تردد کند.

    خودرو بدون راننده گوگل یک خودرو برقی است و پس از طی مسافت 80 مایل باید شارژ شود.

    این خودرو فقط در مناطقی که به طور کامل توسط گوگل نقشه برداری شده می‌تواند تردد کند. در مراحل اولیه این خودرو به دلیل لزوم مقررات کنونی کالیفرنیا، فرمان و پدال خواهد داشت.

    براساس این مقررات لازم است که راننده بتواند در صورت لزوم کنترل خودرو را به دست بگیرد. اما گوگل در حال لابی برای مقررات انعطاف پذیرتر در مورد این خودرو است.گوگل در ابتدا 25 دستگاه از این خودروها را خواهد ساخت و در اطراف مقر خود در "مونتن ویو" کالیفورنیا تست خواهد کرد.

    سرگئی برین - بنیانگذار گوگل می‌گوید: هدف نهایی این شرکت ساخت خودروهای کنترل شونده با رایانه و حذف اشتباهات انسانی است که عامل اصلی 90 درصد از 1.2 میلیون مورد تلفات جاده ای در سراسر جهان است. خودروهای بدون راننده همچنین می‌توانند باعث کاهش ترافیک در خیابان‌ها شوند و افراد کهنسال و معلول را جابجا کنند.گوگل در سال 2010 با اعلام این خبر که در حال کار روی خودروهای بدون راننده است، صنعت خودروسازی جهان را شوکه کرد. برین تاکید دارد که گوگل به دنبال این نیست که یک خودروساز شود بلکه بدنبال فروش فن آوری خود به شرکت‌های خودروسازی جهان است.

    وی در جمع خبرنگارانی که برای تست نسخه اولیه خودرو گوگل جمع شده بودند گفت: ما بدنبال شراکت برای انتقال فن آوری راننده خودکار به تمام خودروها در دنیا هستیم.متقاعد کردن رانندگان به ایمن بودن این فن آوری یکی از موانعی است که گوگل باید بر آنها غلبه کند.

    گوگل اوایل این هفته تایید کرد که در شش سال گذشته که این شرکت در حال تست خودروهای بدون راننده است، شش مورد تصادف جزئی را تجربه کرده است.

    نتایج یک نظرسنجی که در سال 2013 انجام شد نشان داد که از هر پنج نفر تنها یک تن به داشتن یک خودرو کاملا خودکار علاقه دارد.

    دیمیتری دولگف - رئیس بخش نرم افزاری پروژه خودروهای بدون راننده گوگل می‌گوید: نرم افزار گوگل در طبقه بندی اشیایی نظیر درختان یا صندوق‌های پست و پیش بینی رفتار عابران و دیگر خودروها نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است. برای مثال خودرو گوگل در صورتیکه احساس کند یک خودرو در خیابان مجاور با سرعت در حال نزدیک شدن است، سرعت خود را کم می‌کنند.

    در آزمایشی که اخیرا انجام شد زمانیکه یک موتورسیکلت از چراغ قرمز عبور کرد، خودروی گوگل ترمز کرد و متوقف شد اما یک خودروی دیگر که پشت فرمان آن راننده بود به حرکت ادامه داد و به موتورسیکلت برخورد کرد.

    این سیستم هنوز کامل نیست. در یکی از تست‌ها زمانیکه یک خودرو پست تقریبا خیابان را مسدود کرده بود، اس یو وی لکسوس گوگل ظاهرا برای لحظه ای گیج شد. همچنین در تست نمایشی نسخه ابتدایی این خودرو در پارکینگ گوگل، این خودرو که پدال و فرمان ندارد، زمانیکه یک سری صندلی تاشو را تشخیص داد، ناگهان ترمز کرد در حالیکه باید تشخیص می‌داد این صندلی‌ها حرکت نمی‌کنند.

    گوگل تنها شرکتی نیست که پروژه خودروهای بدون راننده را پیش می‌برد. خودروسازانی نظیر مرسدس بنز، اینفینیتی و دیگر برندها در حال حاضر در زمینه سیستم‌های کمک راننده مثل کروزکنترل سازگار شونده به پیشرفت‌هایی رسیده اند. این ویژگی باعث می‌شود که راننده در بزرگراه بدون کمترین دخالت خودرو را هدایت کند.

    برخلاف گوگل خودروسازان اعتقاد دارند که خودروهای بدون راننده به صورت تدریجی و نه یکباره پا به عرصه خواهند گذاشت تا مردم بتوانند خود را با این خودروها وفق دهند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو