فونیکسریمکسبهتام

خودروهای کم مصرف را بشناسیم

عصر خودرو : با افزایش قیمت بنزین، حالا این سوال مطرح است که کدام خودروی ایرانی از نظر مصرف سوخت با صرفه تر هستند. از طرفی براساس نظر بسیاری از کارشناسان چاره کاهش مصرف سوخت خودروها در ایران برای کوتاه مدت ،تولید خودروهای کم مصرف است.

خودروهای کم مصرف را بشناسیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصاد آنلاین، با افزایش قیمت بنزین حالا این سوال مطرح است که کدام خودرو ایرانی از نظر مصرف سوخت با صرفه تر هستند. با توجه به شرایط جدید، مشتریان خودرو در ایران در کنار دقت به مدل خودرو باید حواسشان به موتور استفاده شده در خودرو هم باشد.

    مخصوصا اینکه یک مدل یکسان مانند سمند یا پژو 405 از موتورهای مختلفی استفاده می کنند. که یک موتور پر مصرف و یک موتور کم مصرف تر است. به عنوان نمونه هم اکنون پژو 405 با موتور xu7) ( یکی از محصولات پر تیراژ ایران خودرو است . طبق اعلام وزارت نفت این خودرو در 100 کیلومتر حدود 13 لیتر مصرف دارد.

    حال اگر خودرو ماهی هزار کیلومتر راه را بپیماید صاحب پژو 405 باید حدود 130 هزار تومان پول بنزین بدهد در صورتی که اگر مصرف این خودرو مانند استاندارد جهانی هفت لیتر بود این عدد چیزی در حدود 70هزار تومان می شد این محاسبه ساده به این معنی است که مصرف کننده ایرانی پژو 405 با قیمت فعلی بنزین ، سالانه باید حدود 600 هزار تومان پول اضافی بدهد چون خودروسازان ایرانی خودروهای با موتورهای پر مصرف تولید می کنند .

    کدام خودروها کم‌مصرف‌اند
    بر اساس آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ام.‌وی.‌ام چینی، کم‌مصرف‌ترین خودرو سواری کشور در حال حاضر محسوب می‌شود. البته کیفیت این خودرو در کنار ایمنی‌اش هم در ارزیابی های کیفی و ایمنی بسیار پایین است.

    بر این اساس ام.‌وی.‌ام در مسیر شهری 7.85 و در مسیر اتوبان 4.57 و به صورت ترکیبی 5.78 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر می‌سوزاند که در هر سه بخش، این خودرو کم‌مصرف‌ترین محصول داخلی محسوب می‌شود. اما در مورد سایر خودروهای سواری کشور، در مسیر شهری تندر90 بعد از ام.‌وی.‌ام کم‌مصرف‌ترین خودروهای سواری کشور هستند.

    از محصولات ایران‌خودرو، کم‌مصرف‌ترین خودرو در مسیرهای ترکیبی تندر90 این شرکت بوده و بعد از آن نیز پژو206 و رانا وسمند مجهز به موتور EF7 و پژو 405 و پارس مجهز به موتور tu5 ، خودروهای کم مصرف این شرکت هستند.

    پر مصرف ترین محصولات این شرکت هم خودروهایی هستند که از موتور خانواده xu7 استفاده می کنند. این موتور در ایران خودرو شامل سه تیپ L3 ،L4 و XUM است . هم اکنون برخی تیپ های سمند ،پژو پارس و پژو 405 از این مدل موتور استفاده می کنند که بنظر می رسد با افزایش قیمت سوخت تقاضا برای این خودروها کاهش باید .

    در میان محصولات پرتیراژ گروه سایپا شامل پارس خودرو و سایپاتندر 90 کم مصرف ترین محصول است. باقی محصولات پر تیراژ این گروه از موتور پراید یا نمونه بهینه سازی شده این موتور که بر روی تیبا استفاده می شود بهره می برند. این موتور با توجه به قدرت تولیدی اش ، موتور پر مصرفی محسوب می شود و دارای تکنولوژی بشدت قدیمی است. موتور پراید در تیپ های مختلف داری 1300 سی سی حجم و قدرت تولیدی 69 اسب بخار است .این موتور با اینکه قدرت کمی تولید می کند اما در 100 کیلومتر( مسیر شهری) بالای 9 لیتر مصرف سوخت دارد .

    اگر این موتور را با موتور تندر 90 با حجم 1600 سی سی و قدرت 110 اسب بخار که 8 لیتر در مسیر شهری مصرف می کند مقایسه کنیم مشخص خواهد شد موتور پراید تا چه اندازه قدیمی و پر مصرف نسبت به قدرت تولیدی اش است . البته اگر نسبت مصرف سوخت این موتور را نسبت به قدرت آن ارزیابی نکنیم این موتور از نظر مصرف سوخت، متوسط ارزیابی می شود.

    بر اساس بررسی میزان مصرف سوخت در مسیر شهری در 100 کیلومتر ام‌.وی.‌ام (7.85) لیتر ، تندر 90 (8.98) لیتر ، پراید (9.15) لیتر ، مگان 1600 سی‌سی (9.22) لیتر ، پژو 206 با موتور TU5 (9.68) لیتر ، مزدا3 (9.85) لیتر ، پژو پارس با موتور XU7 (12.15) لیتر ، سمند معمولی با موتور XU7 (12.36) لیتر ، سورن با موتور XU7 (12.53) لیتر ، پژو405 با موتور XU7 (12.88) لیتر مصرف می کنند.

    طبق آمار موجود حدود 70 درصد خودروهای شرکت ایران خودرو از موتورهای پرمصرف استفاده مب‌کنند.اما گذشته از این تفاوت به نظر می رسد افزایش قیمت بنزین سبب شود قیمت خودروهای پر مصرف کمی کاهش یابد .در این باره یک کارشناس بازار خودرو توضیح می دهد که با افزایش قیمت بنزین خودروها کم مصرف تر گران تر خواهند شد. و البته ممکن است در بازار کمی حالت رکود ایجاد شود.

    با این همه کارشناسان معتقدند شوک مقطعی خواهد بود و به خاطر نبود حمل‌ونقل عمومی‌مناسب دوباره تقاضا به سمت استفاده از خودرو‌های شخصی سوق می‌یابد.یک کارشناس اقتصادی در این باره معتقد است: خودروسازان خودروی پرمصرف تولید می‌کردند چرا که در گذشته با توجه به قیمت بنزین این اتفاق چندان مسئله تعیین کننده ای نبود ولی با برداشتن یارانه ها آنها به ناچار به سمت تولید خودروهای کم‌مصرف تر حرکت می‌کنند و در ضمن استفاده غیرضروری مردم از خودرو نیز کاهش می‌یابد که این عامل خود سبب کاهش ترافیک و افزایش استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی خواهد شد و در برنامه‌ای مشخص اگر هزینه یارانه بنزین خرج حمل‌ونقل عمومی‌ شود می‌تواند به توسعه مطلوب آن امید داشت.

    به هر حال آنچه از نظر بسیاری قطعی به نظر می‌رسد افزایش تقاضا برای استفاده از خودروهای کم مصرف داخلی است، از طرفی بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان چاره کاهش مصرف سوخت خودروها در ایران برای کوتاه مدت ،تولید خودروهای کم مصرف است.

    فاصله ما تا جهان
    با ورود خودروی کم مصرفی که تیراژ بالایی داشته باشد تا حدودی مشکل مصرف بنزین و حالت بحرانی آن کاهش می‌یابد، اما این بحران تا زمانی که خودروهای فرسوده خارج نشود پایان نخواهد یافت، چرا که تا مشکل خودروهای فرسوده که برخی مصرف بالای 15 لیتر در 100 کیلومتر دارند حل نشود، بحران مصرف بالای بنزین در ایران حل نخواهد شد. اما چه زمانی خودرو کم مصرف که طبق استانداردهای جهانی است تولید می‌شود، می‌تواند در ایران، اتومبیلی مردمی شود؟

    در این باره رضا ویسه، رئیس سابق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران معتقد است زمانی ما می‌توانیم خودرویی با استاندارد روز و با تیراژ انبوه تولید کنیم که با خودروسازان بزرگ همکاری مشترک انجام دهیم و تولید خودروی تندر 90 که مصرفی در حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر دارد نیز در همین راستا بوده است . وزارت نفت دولت اصلاحات در سال 83 به عنوان پشتیبان این پروژه برای جایگزین شدن با خودرو پیکان و تولید سالانه 300 هزار خودرو با قیمتی در حدود پیکان و توانایی گاز سوز شدن از این پروژه حمایت کرد.

    قرار بود این خودرو تا 10 سال طبق استانداردهای روز توسعه یابد در آن زمان وزارت صنایع پیش بینی کرده بود بسیاری از خودروهای پر مصرف‌تر هم کلاس تندر 90 که گران‌تر نیز هستند خداحافظی کنند. اما این اتفاقات هیچ گاه نیفتاد و نمونه های جدید تر این خودرو هم در ایران تولید نشد .چرا که در دولت نهم جلوی رشد این پروژه گرفته شد.

    بر اساس آمار تند 90 فعلی جز سه خودرو کم مصرف داخلی است اما تیراژاین خودرو تا کنون به عدد 300 هزار دستگاهی پیش بینی شده نرسیده است و به جای این خودرو همچنان خودروهای پر مصرف مانند پژو 405 تولید می شوند .

    هم اکنون در تولیدات خودروسازان داخلی با تیراژ بالا، تنها چهار موتور یعنی دو موتور پژو 206 (tu5-tu3) ،تندر 90 و سمند با موتورEF7 مصرف کم و تکنولوژی مناسبی دارند اما مجموعا این دو موتور تنها 30 درصد تولیدات داخلی را شامل می شوند .

    بنظر می رسد با افزایش قیمت سوخت این موتور های جایگزین باقی موتور های پر مصرف شوند به عنوان نمونه موتور TU5و EF7 جایگزین موتور پر مصرف XU7 در سمند،پژو 405 و پژو پارس شود.

    اما در حالی که ما هنوز در آرزوی تولید انبوه خودروهای کم مصرف بنزینی هستیم جایگزین شدن خودروهای کم مصرف ترکیبی (بنزینی – برقی )با تکنولوژی بالا به جای خودروهای بنزینی در کشورهای پیشرفته در حال اوج گرفتن است.

    جالب آنکه در جهان پیشرفته دیگر خودروهایی مانند پژو 206 و تندر 90 کم مصرف محسوب نمی شوند و طبق استاندارد ها جهانی این خودرو ها در 100 کیلومتر حدود یک لیتر بیشتر از خودروهای کم مصرف رایج در جهان بنزین می سوزانند اما در ایران حتی این دو خودرو که جزو کم مصرف ترین ها هم هستنند نتوانسته اند بخش زیادی از تولید را به خود اختصاص دهند.

    هم اکنون شورلت ولت، کم مصرف ترین خودروی جهان است این اتومبیل که خودرویی برقی با موتور بنزینی جهت تامین برق برای موتورهای الکتریکی است پس از تمام شدن باطری هایش در زمانی که موتور بنزینی برای تولید برق روشن می شود در 100 کیلومتر تنها یک لیتر بنزین مصرف می کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو