فونیکسریمکسبهتام

شهر بیجار در قرق نمایشگاه‌های خودرو

عصر خودرو : رشد قارچ‌گونه نمایشگاه‌های خودرو در شهر بیجار موجب بروز مشکل در تردد عابرین پیاده در پیاده‌روها شده است تا جایی که نارضایتی مردم را به‌دنبال داشته است.

شهر بیجار در قرق نمایشگاه‌های خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، شهرهای امروزی، نیازمند بهره‌مندی از مجموعه‌ای پارامترها و ویژگی‌ها هستند تا بتوان عنوان شهر را به آنها اطلاق کرد.

    این شاخصه‌ها در برگیرنده نیازهای متفاوت زندگی شهرنشینی است، که فعالیت‌های تولیدی و خدماتی گرفته تا مسائل آموزشی و باقی قضایا را شامل می‌شود.

    بنابراین طبیعی است که وجود و حضور هر کدام از این قبیل فعالیت‌ها در ایجاد نمایی صحیح از زندگی شهری ضروری است و به مانند قطعات یک پازل در نهایت تصویری از یک شهر را ارائه می‌دهند.

    حال اگر برخی از این مؤلفه‌ها، بیش از اندازه و چارچوب خود قصد نقش‌آفرینی در جامعه داشته باشند، دیگر آن کارکرد مطلوب و پازل‌گونه اولیه خود را از دست می‌دهند و در مقابل حتی یک نوع "کژکارکردی" ایجاد می‌کنند.

    به گفته مسئولان استان کردستان، نیمی از جمعیت بیجار طی یک دهه اخیر از این شهر مهاجرت کرده‌اند که بیشترین و مهمترین دلیل آن، کمبود فرصت‌ها و و بزرگترین معضل یعنی اشتغال و بیکاری به‌ویژه میان جوانان تحصیلکرده و منابع اولیه زندگی برای برخورداری از یک رفاه نسبی بوده است.

    با کاهش شدید جمعیت یک شهر، به‌طور طبیعی برخی از نیازهای آن جامعه نیز فروکش کرده و یا به حداقل خود می‌رسد، لذا در چنین شرایطی اساسا برخی خدمات، موضوعیت چندانی برای فعالیت نخواهند داشت.

    در حالی که شهر بیجار اینگونه دچار کاهش جمعیت شده است اما در نهایت تعجب شاهد رشد قارچ‌گونه نمایشگاه‌های خودرو در جای جای بیجار هستیم به طوری که می‌توان گفت که شهر بیجار به‌طور کامل در انحصار این شغل قرار گرفته است.

    فراوانی نمایشگاه‌های خودرو در شهر بیجار به اندازه‌ای است که در نگاه اول تصور می‌شود، بیجار شهری با جمعیت زیاد و مردمانی با توان مالی بالا است و لذا دایر کردن نمایشگاه‌های خودرو در آن ضروری است.

    در حالی که مردم بیجار ده‌ها و شاید صدها نیاز مهم‌تر و ضروری‌تر از وجود نمایشگاه خودرو دارند تا ساکنان باقی‌مانده، راه هجرت از دیار در پیش نگیرند.

    اینکه در این وضعیت چنین تعداد زیادی از نمایشگاه اتومبیل چه اندازه برای صاحبان آن صرفه اقتصادی دارد مسئله‌ای دیگر است، اما نکته مهم، چرایی صدور مجوز از سوی نهادهای مربوطه با وجود اشباع این بازار و همچنین جیب خالی و دستان تنگ اهالی این شهر است.

    تناقضی که به این طریق به‌وجود می‌آید را چگونه باید پاسخ گفت و مشکلات اجتماعی که از این رهاورد مردم بیجار و به‌ویژه قشر جوان را درگیر خود خواهد کرد چه کسی حل می‌کند؟

    سد معبر در پیاده‌روها منافات با حقوق شهروندی

    با این شرایط بخشی از خیل عظیم جوانان بیجاری که با بیکاری و ضعف بنیه اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند با مشاهده نمایشگاه‌های متعدد اتومبیل، سودای یک‌شبه ره صد ساله پیمودن و دستیابی به خودروهای آنچنانی را در سر می‌پرورانند که این قضیه به طور قطع در درازمدت، موجب ایجاد عقده‌های اجتماعی شده و عواقب ناگواری برای اجتماع به همراه خواهد داشت.

    جدا از آسیب‌های اجتماعی احتمالی، وجود این تعداد نمایشگاه خودرو موجب دشواری تردد برای ساکنان، محدودیت فضا برای خودروهای عبوری و در نتیجه امکان تصادفات بیشتر می‌شود، ضمن آنکه نباید نقشی که این موضوع در نازیبا جلوه‌دادن شهر دارد را نیز از نظر دور داشت.

    ایجاد سد معبر و مزاحمت در تردد عابرین در پیاده‌روها به‌دلیل وجود کثرت نمایشگاه‌های خودرو، موجب اعتراض مردم شهر بیجار شده است.

    یقینا سد معبر موجب تضعیف حقوق شهروندی شهروندان بیجاری است و این با خدمات ارزنده شهرداری منافات دارد که در راستای حل و فصل این معضل اهتمام ویژه‌ای نیاز است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو