فونیکسریمکسبهتام

واردات ۵۰ هزار خودرو هیبریدی درسال امکانپذیر است؟

عصر خودرو : شاید اگر در ایران هم خودروهای هیبریدی روز جهان با تعرفه ای که برایشان در نظر گرفته شده بود یعنی ۴ درصد بدون دلال بازی و نگاه منفعت طلبانه وارد می شدند بخش زیادی از خودروهای وارداتی به ایران که می تواند به سالی ۵۰ هزار دستگاه هم بالغ شوند را خودروهای هیبریدی تشکیل می دادند.

واردات ۵۰ هزار خودرو هیبریدی درسال امکانپذیر است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، در آینده خودروهای هیبردی و برقی چه آینده‌ای در بازار ایران خواهند داشت برخی مانند محمد حسن شجاعی فرد عضو انجمن مهندسی خودرو با دیده تردید به آینده این خودرو ها در ایران می نگرنند. این افراد بیان می کنند که قیمت خودروهای هیبریدی در جهان دو برابر قیمت خودروهای عادی است. قیمتی که در دنیای واقعی چنین نیست. به عنوان نمونه قیمت تویوتا کمری هیبریدی در حالی 26 هزار دلار در آمریکاست که قیمت کمری بنزینی 22 هزار دلار است.

    اما برخی سیاست های دولت را هنوز برای افزایش استفاده خودروهای هیبریدی در ایران چندان شفاف نمی دانند. علیرضا فیض‌بخش، رئیس ستاد سوخت در این باره گفته است یکی از موضوعاتی که وضعیت آن در دولت هنوز مشخص نیست حمایت از خودروهای برقی است به همین منظور ستاد سوخت برنامه‌ای جهت برپایی نخستین نمایشگاه فناوری‌های نوین تدارک دید تا نمونه‌هایی از این خودروی تولید شده را به نمایش بگذارد.

    فیض‌بخش معتقد است که اگر بخواهیم محصول جدیدی را وارد بازار کنیم. در مرحله نخست باید امکانات، زیرساخت‌ها و فناوری‌های آن مورد بررسی واقع شود تا یک گزارش کامل و جامع از دستاوردها ارائه شود لذا در این همایش درصددیم که گزارش کاملی از طرف ستاد سوخت و پژوهشگاه صنعت نفت آماده و به هیات دولت ارسال کنیم.

    اما در صورت اتخاذ استراتژی درست از سوی چه روی خواهد داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازار خودرو‌های وارداتی اگر دولت جلوی سود نابجای وارد کنندگان را بگیرد و سیاست‌های تشویقی مناسبی را در نظر بگیرد حداقل امکان واردات 50 هزار خودرو هیبریدی به ایران وجود دارد.هم اکنون درآمریکا تویوتا کمری هیبریدی حدود 26 هزار دلار قیمت دارد در حالی که قیمت تویوتا کمری معمولی 22 هزار دلار است.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد، شاید اگر در ایران هم خودروهای هیبریدی روز جهان با تعرفه ای که برایشان در نظر گرفته شده بود یعنی 4 درصد بدون دلال بازی و نگاه منفعت طلبانه وارد می شدند بخش زیادی از خودروهای وارداتی به ایران که می تواند به سالی 50 هزار دستگاه هم بالغ شوند را خودروهای هیبریدی تشکیل می دادند .به عنوان نمونه قیمت تویوتا هیبریدی در بازارآمریکا 26 هزار دلار است.

    یعنی با احتساب قیمت جهانی خودرو و اضافه شدن 4 درصد تعرفه واردات خودرو های هیبریدی و حدود 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 11 درصد هزینه پلاک و جایگزینی یک خودروی فرسوده، قیمت این خودرو باید چیزی نزدیک به 109 میلیون تومان باشد . حتی اگر حاشیه سود 10 درصدی برای وارد کننده در نظر بگیریم نهایت قیمت خودرو باید چیزی در حدود 120 میلیون تومان باشد. این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار ایران بیش از 180 میلیون تومان است.

    با این همه بنظر می رسد وارد کنندگان خودرو اگر هم اکنون خودرو های هیبریدی را بدون دلال بازی وارد ایران کنند . بازار خودروها ی دیگر آن ها دچار اختلال می شود.

    برای همین وارد کننده خودرو ترجیح می دهد در قانونی نانوشته سود بیشتری برای خودرو هیبریدی خود در نظر گیرد تا بازار دیگر خودروهایش دچار اختلال نشود.
    به غیر از این مدل تویوتا اما در میان خودروهای ژاپنی خودروهایی دیگری هم هستند که در صورت ورود به بازار ایران قیمت مناسبی خواهند داشت.

    هم اکنون قیمت پریوس سی در بازار آمریکا 19 هزار 500 دلار است این خودرو با فرمول های گفته شده اگر بخواهد وارد ایران شود قیمتی نزدیک به 90 میلیون تومان پیدا می کند شاید در ابتدا این قیمت گران بنظر برسد ولی اگر این قیمت با ارزان ترین مدل تویوتا در ایران که 118 میلیون قیمت دارد مقایسه شود مشخص است این خودرو می تواند در بازار ایران بسیار موفق عمل کند.

    در سمت هوندا هم مدل سیویک 24 هزار دلار قیمت دارد که اگر وارد ایران شود می تواند با قیمت 107 میلیون تومان عرضه شود. این خودرو که در کلاس سی و هم اندازه تویوتا کرولا است با این قیمت می تواند بازار خودروهای وارداتی را قبضه کند دیگر خودرو هوندا آکورد 30 هزار دلاری است که این خودرو هم می تواند حدود 135 میلیون تومان در بازار خودرو ایران قیمت داشته باشد.

    با توجه به این قیمت ها مشخص است اگر سیاست درستی از سوی وارد کنندگان تویوتا و هوندا در ایران پیش گرفته شود این خودروها می توانند پس از فضای رفع تحریم با قیمت مناسب به دست مصرف کننده ایرانی برسند اما با تعرفه 4 درصد وارداتی باز هم مشخص است که خودرو هیبریدی تا ساخت داخل نشود امکان همه گیر شدن آن در ایران با عدد فروشی بالای 100 هزار دستگاه وجود ندارد.

    در میان خودرو سازان ایرانی،شرکت ایران خودرو چند سالی است که در پی طراحی مدل هیبریدی است. این شرکت در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو حتی مدل میکرو هیبرید سمند را هم طراحی کرده است . در طرحی دیگر با انتقال قوای محرکه هوندای هیبریدی بر روی سمند، نمونه‌های آزمایشی سمند هیبریدی هم تست شده است .

    اما بنظر می رسد تا شرکت ایران خودرو یا هر سازنده ایرانی دیگری با خودروسازان و مراکز اصلی تکنولوژی در جهان مشارکت نکند نمی تواند با قیمت مناسب این خودروها را تولید کنند. حتی در صورت چنین مشارکتی ایجاد زیر ساخت در قطعه سازان ایرانی برای تولید چنین خودرویی در خوشبیانه ترین حالت بیش از 10 سال زمان نیاز دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو