فونیکسریمکسبهتام

سهم اندک سیستم هوشمند در کنترل اتوبوس

عصر خودرو : با وجودی که در کشورهای پیشرفته رفتار رانندگان اتوبوس با استفاده از سیستم های هوشمند کنترل می شود اما هنوز استفاده از این تجهیزات در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است.

سهم اندک سیستم هوشمند در کنترل اتوبوس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، استفاده از سیستم های هوشمند جاده ای از عوامل کنترل کننده سوانح و تصادفات جاده ای به شمار می رود و کشورهای پیشرفته بیشترین سهم را در استفاده از این تکنولوژی های نوین در سطح راه های خود دارند.

    در واقع کنترل هوشمند وسایل نقلیه ازعواملی است که رفتارهای رانندگان را زیرنظر دارد و تاثیر زیادی را بر کنترل سرعت و رفتارهای پرخطر رانندگان می گذارد.

    از مواردی که امروزه در طرح های کنترل هوشمند جاده ای بسیار بر روی آن تاکید می شود، کنترل وسایل حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوس ها است که با انواع تکنولوژی های نوین ITS کنترل آن انجام می گیرد.

    در واقع سیستم های حمل و نقل هوشمند ITS به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت و کنترل ترافیک در تمام دنیا اهمیت زیادی دارد و برای مدیریت بهتر و روان تر برای رسیدن به اهداف مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد.

    براین اساس کنترل شرکت های حمل و نقلی و صاحبان و مالکان وسیله نقلیه در زمینه عبور از جاده ها و اطلاع رسانی موقعیت فعلی این وسایل نقلیه گام اول در مدیریت ناوگان به شمار می رود.

    با استفاده از این دستگاه ها، شرکت های حمل و نقل می توانند موقعیت وسیله نقلیه را مشخص کنند همچنین بخشی دیگر به ردیاب یا حرکت وسیله نقلیه در مسیری که از قبل تعیین شده برمیگردد که این روش، مورد استفاده شرکت های حمل و نقلی و صاحبان وسیله نقلیه و هم در اختیار سیستم های نظارتی دولتی قرار می گیرد.

    با وجودی که در سال های اخیر تلاش شده که این سیستم ها در کشور ما هم پیاده سازی شود اما هنوز کشور با اهداف مطلوب در این بخش فاصله زیادی دارد. به گفته یکی از کارشناسان بخش ITS سیستم های هوشمند حمل و نقل در کشور ما جدید و نیازمند بومی شدن دارند وعلاوه بر اینکه باید با رفتارهای اجتماعی، فرهنگی، قوانین و مقررات ما بیشتر تطبیق پیدا کنند، رفتارهای رانندگی و اجتماعی نیز باید با بهره گیری از سیستم های ITS بهبود پیدا کنند.

    اما همچنان این سیستم برای اجرا در کشور ما با مشکلاتی همراه است که کنترل وسایل حمل و نقل به ویژه حمل و نقل عمومی را با مشکل مواجه می کند. بطوریکه رانندگان اتوبوس که با سرعت های غیرمجاز در جاده تردد می کنند با شناسایی محل هایی که دوربین ثبت سرعت در آن نصب شده است، در دیگر مسیرها با سرعت های بالا رانندگی می کنند که همین موضوع از دلایل افزایش سوانح و تصادفات است.

     بنابراین نصب تجهیزات و وسایلی که بتواند راننده را در هر لحظه کنترل کند از ضروریات است که متاسفانه با وجود آمار بالای تصادفات رانندگی درکشور، مورد توجه قرار نگرفته است و هنوز هم رفتارهای پرخطر رانندگان اتوبوس، جان بسیاری از مسافران را می گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط