فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۰۹۴»

پروژه ملی استفاده از سوخت‌های زیستی در سیستم حمل ونقل اجرایی می‌شود

عصر خودرو : رئیس کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری گفت: پروژه ملی استفاده از سوخت‌های زیستی در سیستم حمل و نقل به زودی و با همکاری دستگاه های ذیربط اجرایی می‌شود.

پروژه ملی استفاده از سوخت‌های زیستی در سیستم حمل ونقل اجرایی می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، دکتر میثم طباطبایی با اعلام این خبر اظهار کرد: سوخت زیستی یا Biofuel نوعی سوخت است که شامل بیودیزل، اتانول زیستی، متانول زیستی و غیره می‌شود و از منابع مختلفی مانند روغن‌های پسماند خوراکی، روغن گیاهان، تفاله‌های محصولات کشاورزی، ساقه نیشکر و غیره به دست می‌آید.

    وی افزود: موضوع سوختهای زیستی بخصوص گازوئیل زیستی و مزایای کم نظیر آن به عنوان افزودنی یا جایگزین پاک و دوستدار محیط زیست سوخت گازوئیل نفتی برای مردم و حتی دست اندرکاران این امر تاکنون ناشناخته بوده و برنامه یا مدل مدونی برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی نسبت به مزایای این سوخت پاک و آینده درخشان آن و معایب سوختهای فسیلی وجود ندارد.

    به گفته طباطبایی، در دنیا حدود 70 سال است که از این نوع سوخت‌ها استفاده می‌شود؛ اما در ایران هنوز در زمینه استفاده از آن توافقی نشده است و این در حالی است که بسیاری از آلاینده‌ها در بیشتر کلان شهرهای کشور به دلیل مصرف بی رویه سوختهای با منشا نفتی و نا آشنایی مردم با سوختهای پاک و همچنین عدم دسترسی به آنها است.

    رئیس کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری تصریح کرد: آلودگی‌های تولید شده عامل بسیاری از نارسایی‌های تنفسی و گوارشی از جمله انواع سرطانها و عواقب جبران ناپذیر اجتماعی هستند که استفاده از سوخت‌های زیستی ضمن کمک به محیط زیست، با توجه به مصرف بالای سوخت در کشور، کمک موثری به مسئولان در زمینه کنترل مصرف سوخت‌های فعلی خواهد کرد.

    وی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که با در نظر گرفتن نرخ فعلی رشد مصرف سوخت در کشور، ایران تا چند سال آینده، قادر به صادرات نفت نخواهد بود و به این ترتیب مصرف و تولید نفت در کشور یکسان خواهد شد، به این دلیل امیدواریم زنگ خطر برای مسئولان به صدا دربیاید و از همین امروز به فکر سوخت‌های جایگزین باشند.

    طباطبایی با اشاره به اینکه یکی از منابع تولید بیودیزل روغن‌های پسماند خوراکی هستند، گفت: با توجه به اینکه سالیانه حجم زیادی از این روغن‌ها در کشور تولید می‌شود، این منبع می‌تواند منبع مناسبی برای تولید گازوئیل زیستی باشد.

    وی بیان کرد: در حال حاضر مقدار زیادی از روغن‌های پسماند خوراکی به منابع آبی و خاک راه می‌یابند که فاجعه‌های زیست محیطی را به دنبال خواهند داشت، از آن جمله می‌توان به اثرات منفی آنها بر اکوسیستم‌های آبی اعم از رودخانه‌ای و یا دریایی اشاره کرد، همچنین بخش اعظمی از این روغن‌ها وارد چرخه تولید محصولات آرایشی- بهداشتی، خوراک انسان و دام می‌شوند.

    طباطبایی، با بیان این که دو میلیون تن گوشت مرغ و حجم بالایی از پی و ضایعات مرغ در کشور تولید می‌شود که روغن آن نیز می‌تواند خوراک مناسبی برای تولید گازوئیل زیستی باشد، گفت: متاسفانه در حال حاضر این مواد وارد چرخه تولید محصولات آرایشی- بهداشتی و خوراک دام می‌شوند که مضرات زیادی برای سلامتی مردم دارد.

    رئیس کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری اظهار کرد: یکی از پروژه‌های ملی فعال شده در کشور، استفاده از سوخت‌های زیستی در سیستم حمل و نقل عمومی و خصوصی توسط ستاد توسعه فناوری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با محوریت کارگروه محیط‌ زیست (کمیته سوخت‌های زیستی) است که در این زمینه از تمام کارخانجات صنایع غذایی، رستوران داران، شرکت‌های مرتبط، مراکز فست فود و غیره که تمایل به مشارکت در اجرای این طرح دارند، دعوت می‌کنیم تا با این ستاد همکاری کنند.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان به همکاری در این طرح بزرگ می‌توانند به پست الکترونیکی کارگروه محیط زیست به نشانی environ@biodc.isti.ir مراجعه کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو