فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به بزرگ‌ترین گردهمایی طرفداران فولکس واگن در دنیا

میعادگاهِ عاشقانِ ولکس‌واگن

عصر خودرو: شهر کوچک رفنیتز، واقع در ساحل دریاچه وورثِرسی که به مونت‌کارلو اتریش شهرت دارد، همه‌ساله اواسط بهار به بهشت طرفداران فولکس‌واگن تبدیل می‌شود. فستیوال بزرگ دوستداران (فَن‌فِست) فولکس واگن که اولین بار سال ۱۹۸۲ با گردهمایی جمع کوچکی از فولکس‌واگن‌سواران برگزار شد و به GTI Treffen و تور وورثِرسی شهرت یافته، همه‌ساله بیش از ۱۵۰ هزار بازدیدکننده را به این منطقه خوش آب و هوا در نزدیکی مرز اسلوونی می‌کشد تا در ۴ روز پر از هیجان، در یکی از بزرگ‌ترین فَن‌فِست‌های خودرویی دنیا شرکت داشته باشند. این تور بخش‌های مختلفی دارد که شاید مهم‌ترین آنها در سال‌های اخیر، مراسم رونمایی از خودروهای جدید و مهیجی باشد که فولکس واگن و زیرمجموعه‌های این گروه، یعنی آئودی، سئات و اشکودا با خود به رفنیتز می‌آورند.

میعادگاهِ عاشقانِ ولکس‌واگن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، آنچه در ادامه می‌خوانید، مروری است بر مهیج‌ترین خودروهایی که امسال در سی و چهارمین فستیوال سالانه فولکس واگن در وورثرسی رونمایی شدند.

    تجسمی دلفریب از آینده گلف افسانه‌ای فولکس‌واگن

    این چند‌ساله فولکس‌واگن برای هر دوره از GTI-Treffen یک سورپرایز بزرگ، یک آس، کنار گذاشته؛ آسِ امسال، مفهومی Golf GTE Sport بود. ترکیب حروف GTE اشاره به پیشرانه پلاگین ‌هایبرید Golf GTE Sport دارد اما این تجسم دلفریب از آینده گلف افسانه‌ای فولکس‌واگن، چیزی فراتر از یک Golf GTE عادی است.
    پیشرانه پلاگین ‌هایبرید این مفهومی بی‌نظیر از 3 موتور تشکیل یافته که عبارتند از: یک واحد 1.6 لیتری توربو بنزینی‌ روی محور جلو‌ و یک موتور الکتریکی‌ روی هر یک از محور‌ها. مجموع توان این پیشرانه، 396 اسب‌بخار اعلام شده، با حداکثر گشتاوری برابر با 670 نیوتن‌متر که برای شتاب 4.3 ثانیه تا تندی 100کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعتی برابر با 280 کیلومتر در ساعت کفایت می‌کند. این پیشرانه هم کاربری یک پیشرانه تمام الکتریکی را می‌تواند داشته باشد‌ و هم به‌صورت یک‌ هایبرید مرسوم عمل کند. البته حالت GTE هم برای این پیشرانه در نظر گرفته شده که در آن، تمام توان واحد بنزینی و موتور‌های الکتریکی برای تسخیر پیست و جاده در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرد‌ و باید به این هم اشاره کنیم که این پیشرانه ترکیبی، به‌طور متوسط صدی تنها 2.0 لیتر بنزین می‌سوزاند. طراحی Golf GTE Sport، تکامل‌یافته ژست وحشی و آینده‌نگرانه مفهومی‌هایی همچون Vision GTI Concept و GTI Roadster Vision Gran Tourismo است و با تناسبات پهن و کم‌ارتفاعش، ترکیبی از فرم‌ها و خطوط بُرشی آیرودینامیک را‌ روی بدنه دارد. اما با این حال با تناسبات کلی بدنه و المان‌های مشخصی همچون فرم کلاسیک ستون‌های C گلف، ارتباط بصری با پیشینیان خود را حفظ کرده. بخش قابل توجهی از این پیکره آینده‌نگرانه، از فیبرکربن ساخته شده و ورودی‌اش به کابین از در‌های پهن و بزرگی می‌گذرد که درست به سبک BMW i8، به سمت جلو و رو به بالا باز می‌شوند و تازه با گذر از این در‌های پروانه‌ای است که معنی واقعی واژه آینده‌نگرانه را بعینه مشاهده می‌کنید. همچون کابین جنگنده‌ای فضایی، کابین دو نفره Golf GTE Sport با یک کنسول میانی پهن و مرتفع، به دو قسمت کاملا مجزا تقسیم شده و غیر از دکمه استارت، تنها 6 دکمه روی این کنسول تعبیه شده که همگی رو به راننده هستند. پشت فرمان x‌شکل بیرون‌زده از داشبورد نیز گِیج‌های آینده‌نگرانه‌ای قرار دارد که به ظاهر مجموعه‌ای از 3 صفحه نمایش سامانهHeadUP-Display است‌ و طبیعی است که این محیط تماما از فیبرکربن و پوشش آلکانتارا فرم گرفته.

    مقدمه ای بر قدرتمندترین GTI گلفِ نسلِ 7 ...

    Golf GTI سال 2016 میلادی، 40ساله می‌شود و این گلف مفهومی، پیش‌نمایشی است نزدیک به واقعیت از Golf GTI مخصوصی که سال آینده به همین مناسبت به بازار عرضه خواهد شد. در حال حاضر قدرتمندترین مدل GTI‌های گلف نسل 7، مدل Performance است که از موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری مجهز به توربوشارژر فولکس‌واگن، 227 اسب‌بخار قدرت می‌گیرد؛ همین موتور در Golf GTI Clubsport توان تولید قدرتی برابر با 261 اسب‌بخار را دارد. در ضمن، این موتور دارای حالت اووربوست هم هست که در این حالت، برای مدت زمانی کوتاه، تا 10 درصد قدرت بیشتر تولید می‌کند. در مفهومی
    GTI Clubsport، این پیشرانه نیشگون خورده Golf GTI از مسیر یک گیربکس 6سرعته DSG و یک دیفرانسیل XDS با کنترل الکترونیکی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما برای مدل تولیدی، احتمالا گیربکس 6 سرعته دستی هم قابل سفارش خواهد بود. با این پیکربندی، GTI Clubsport قطعا سریع‌تر از GTI Performance گلف‌های نسل 7 خواهد بود که شتاب 6.4 ثانیه‌ای دارد و حداکثر سرعتی محدود به 250 کیلومتر در ساعت. GTI Clubsport جدای از این پیشرانه تقویت‌شده، از چهره‌ای به‌مراتب تهاجمی‌تر نیز بهره می‌برد که بعید است تا رسیدن به خط تولید، تغییری در آن اعمال شود؛ البته ممکن است چرخ‌های 19 اینچی جای خود را به ست چرخ‌های 18 اینچی بدهند.

    شتاب 3.4 ثانیه با گلف 511 اسبی ...

    از ژست کَف‌خواب و گلگیر‌های بادخورده بگیرید تا خشونتِ محضِ چهره به خشم آمده و تمامِ هیجانی که چرخ‌های 20 اینچی 5 پره ATS پوشش یافته با تایرهای Dunlop Sport Maxx و هواکش‌های متعدد در این اتاق ‌هاچ‌بک تزریق کرده‌اند؛ شِرارت به واقع از سر و روی این گلفِ وحشی اوتینگِر می‌بارد. اما افسونِ اصلی این گلف، عدد 500 است که در نامش، بین Golf و R فاصله انداخته. تازه این عدد نه قدرت دقیق، بلکه محدوده قدرت این گلف را مشخص می‌کند. اوتینگر در این گلفِ تَک، موتور 2.5 لیتری TFSI فولکس‌واگن را با اضافه کردن توربوشارژری جدید، استفاده از پیستون‌های ساخته شده به روش آهنگری، ارتقای ECU، نصب هواکش جدید، تجدیدنظر در سیستم خنک‌سازی و دست اتصال آن به یک سیستم اگزوز اسپرت، تقویت کرده که حاصل آن، ارتقای قدرت به 510 اسب‌بخار و رسیدن به حداکثر گشتاوری برابر با 680 نیوتن‌متر بوده. این توان ویرانگر، به ادعای اوتینگر، شتاب 3.4 ثانیه و حداکثر سرعتی برابر با 300 کیلومتر در ساعت به Golf 500R می‌دهد. تازه اگر این سطح از توان و قابلیت‌های عملکردی هم کفایت نمی‌کند، بد نیست بدانید این تیونر در حال حاضر روی کیت‌های ارتقای قدرت 591، 641 و 739 اسبی هم کار می‌کند. اوتینگر به همین نسبت، روی کابین Golf 500R نیز وقت گذاشته تا هیجانی در حد و اندازه‌های چهره وحشی و تپش‌های ویرانگر پیشرانه‌اش در آن تزریق کند. این گُلف وحشی در تیراژ محدود تولید خواهد شد و انتظار می‌رود قیمت پایه‌ای در حدود 150 یورو داشته باشد.

    ون آنتیک با موتور پورشه 911 توربو!

    هیچ وقت از روی ظاهر یک خودرو نمی‌توان قضاوت کرد. مثلا این مینی‌بوس کلاسیک فولکس واگن، حتی با وجود رنگ‌بندی دورنگ بدنه و نوار رِیس نارنجی رنگ در امتداد آن نیز در ظاهر چیزی نیست جز یک ون سالخورده که با ذوق و هنری خاص، بازسازی شده. اما پشت این چهره دوست‌داشتنی و کلاسیک، نیروگاهی به امانت گرفته شده از پورشه می‌تپد.
    نیروبخش این 1962 VW T1 "Bulli" آنتیک، نیروگاهی است که از آخرین نسل 911‌های پُرخورانِ هواخُنک، یعنی 993 Turbo گرفته شده. 530 اسب بخار قدرت و 757 نیوتن‌متر گشتاور این پیشرانه نیز از مسیر گیربکس 6 سرعته مخصوصی به چرخ‌های 18 اینچی آلیاژی مارک BBS منتقل می‌شود که از 996 GT3 پورشه به امانت گرفته شده. همچنین به لطف بهره‌گیری از فیبرکربن در ساخت اجزای مختلف، وزن خالص خودرو به تنها 1.497 کیلوگرم رسیده که در کنار قدرت و کارآیی بالای مجموعه محرکه به امانت گرفته شده از پورشه 911‌های دهه 1990، حداکثر سرعتی برابر با 230 کیلومتر در ساعت به این ترنسپورتر نسل یک می‌دهد‌ و توجه داشته باشید که این حداکثر سرعت خودرویی است که تناسبات آیرودینامیک یک دیوار را دارد!
    T1 Race Taxi پروژه 6 ساله فرد برنارد سوئیسی است که توسط بخش خودروهای تجاری فولکس واگن در GTI-Treffen به نمایش درآمد.

    * مجید رقیبی

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو