فونیکسریمکسبهتام

توربوشارژر الکتریکی و جایگزینی توربوهای مکانیکی

عصرخودرو: کوچک‌سازی موتور یکی از راه‌حل‌های کلیدی است که توسط خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت استفاده می‌شود.

توربوشارژر الکتریکی و جایگزینی توربوهای مکانیکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶:۰۰
  • توربوشارژر الکتریکی و جایگزینی توربوهای مکانیکی
  • توربوشارژر الکتریکی و جایگزینی توربوهای مکانیکی
  • توربوشارژر الکتریکی و جایگزینی توربوهای مکانیکی
  • توربوشارژر الکتریکی و جایگزینی توربوهای مکانیکی
  • توربوشارژر الکتریکی و جایگزینی توربوهای مکانیکی
  • توربوشارژر الکتریکی و جایگزینی توربوهای مکانیکی

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازبازارخبر، کوچک‌سازی موتور یکی از راه‌حل‌های کلیدی است که توسط خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت استفاده می‌شود. اما طبیعی است که با کاهش حجم موتور توان و گشتاور هم کاهش می‌یابد و بنابراین خودروسازان برای افزایش کارآمدی در کنار بهبود تکنولوژی ساخت موتور، از توربو شارژر استفاده می‌کنند. این کار مزیت‌های زیادی دارد ازجمله این‌که می‌توان بدون تغییر حجم موتور توان و گشتاور خروجی را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش داد. البته توربوشارژها همراه با تأخیر در پاسخ‌گویی هستند که به‌عنوان تأخیر توربو شناخته می‌شود و بزرگ‌ترین عیب آن‌هاست.

تأخیر توربو سال‌هاست که خودروسازان را به ستوه آورده است. تکنیک‌هایی مثل توربو شارژر دوقلو یا توربو شارژ کوچک به‌عنوان راه‌کاری برای مبارزه با تأخیر توربو استفاده می‌شود، اما هنوز کامل نیستند. به عبارت ساده، ساختن یک موتور توربوشارژ که بتواند همانند تنفس طبیعی، پاسخ فوری ارائه دهد کار فوق‌العاده دشواری است. در حال حاضر نوع جدیدی از توربو شارژر درراه است که می‌تواند بازی را تغییر دهد.

چاره مشکل تأخیر توربو استفاده از موتور الکتریکی است. به دنبال بهبود عملکرد خودروها با دستیابی به سیستم انتقال قدرت کاملاً الکتریکی، خودروسازان راه‌حل مشکل تأخیر توربو را هم در موتورهای EV پیداکرده‌اند. البته، EV ها با توجه به موتور و باتری که دارند گران‌قیمت هستند، و برای استفاده در همه خودروها مناسب نیستند. در عوض، خودروسازان می‌توانند از اجزا و موتورهای الکتریکی کوچک استفاده کنند. توربوشارژ الکتریکی به‌وسیله موتور EV بدون تکیه‌بر گازهای خروجی کار خود را انجام می‌دهد و همین باعث حذف تأخیر توربو می‌شود.
یک موتور الکتریکی بلافاصله (در 250 میلی‌ثانیه) پاسخ می‌دهد و می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت تا 10 درصد شود. در توربوشارژ الکتریکی ازآنجاکه چرخش کمپرسور وابسته به گازهای خروجی نیستند، ازلحاظ فنی شبیه به سوپرشارژر است، اما به خاطر سادگی آن‌ها، اغلب توربو شارژر الکتریکی نامیده می‌شوند.

در حال حاضر فولکس‌واگن و برندهای مرتبط با آن به‌شدت در حال سرمایه‌گذاری بر روی تکنولوژی توربو الکتریک هستند. مارک ژیلز عضو تیم ارتباطات فن‌آوری فولکس‌واگن ایالات‌متحده آمریکا می‌گوید:

    گروه فولکس‌واگن در حال کار بر روی توسعه توربوشارژر الکتریکی برای مارک‌های مختلف خود در سطح جهان است. مزیت اصلی آن، در مقایسه با توربوشارژر معمولی که نیاز به حداقل 1500 دور در دقیقه برای تأمین فشار اضافی دارد، زمان پاسخ و کارکرد در دور آرام است.

آئودی انعطاف بیش‌تری در مقابل توربوشارژ الکتریکی دارد
آئودی به‌تازگی از آخرین تحولات توربوشارژ الکتریکی در کانسپت TT کلاب‌اسپورت توربو، که یک کوپه چهارچرخ متحرک است، استفاده کرده که موتور پنج سیلندر 2.5 لیتری آن به لطف تجهیز شدن به دو توربو شارژ، توان 600 اسب‌بخار و گشتاور 479 پوند فوت تولید می‌کند. یکی از توربوها از نوع معمولی و دیگری از نوع توربو الکتریکی است.

آئودی این مدل کانسپت را برای به رخ کشیدن قدرت توربو شارژر برقی، ساخته است و می‌خواهد بگوید که این فن‌آوری برای ورود به وسایل نقلیه آماده است. برای توربوشارژ الکتریکی این خودرو از یک سیستم الکتریکی 48 ولتی استفاده‌شده است. درنتیجه این کوپه می‌تواند تنها در 3.6 ثانیه 0 تا 100 را پر کند.

راد استرتز سخنگوی تیم انتقال قدرت آئودی آمریکا می‌گوید:

    کمپرسور الکتریکی، مزایای قابل‌توجهی ارائه می‌دهد. بدون هیچ‌گونه تأخیر محسوسی به‌سرعت به حداکثر دور در دقیقه، دست میابد.

توربوشارژ الکتریکی چه زمانی وارد گود می‌شود

بااین‌همه مباهات در مورد تقویت عملکرد، به نظر می‌رسد که آئودی در میان خودروسازان برای اولین بار است که یک وسیله نقلیه مجهز به توربو الکتریکی تولید کرده است، اما این شرکت تاکنون بسیار آرام در این زمینه پیشرفت داشته است.

خوشبختانه، از طریق کانسپت آئودی، مشخص شد که توربو شارژ الکتریکی عملکرد بهبودیافته‌ای در مقابل توربو معمولی دارد و به پیشرفت نسل بعدی وسایل نقلیه توربو کمک خواهد کرد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو