فونیکسریمکسبهتام

با چراغ روشن وارد شوید!

عصر خودرو: سرگرد علی‌اصغر شریفی-کارشناس ارشد مدیریت حمل و نقل و ترافیک به‌طور قطع زمانی‌که قصد ورود به تونل‌ها را دارید با این تابلو که روی آن نوشته "با چراغ روشن وارد شوید" و یا "چراغ‌ها را روشن کنید" مواجه شده‌اید. ولی آیا این توصیه با توجه به روشن بودن چراغ‌های داخل تونل‌ها ضروریست؟

با چراغ روشن وارد شوید!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، در پاسخ باید گفت حتما. چرا که وقتی ما در روز در محیط باز رانندگی می‌کنیم و‍ نور کافی وجود دارد مردمک چشم ما بسته و یا تنگ می‌شود تا نور کمتری را به داخل چشم بتاباند ولی زمانی‌که در داخل محیط کم‌نور و یا تاریک هستیم مردمک چشم باز می‌شود تا نور بیشتری به داخل چشم تابیده شود.

    این فرآیند تاثیر زیادی در نحوه رانندگی و ایمنی تردد دارد. تطبیق و تغییر حالت مردمک زمان‌بر است و بسته به شرایط محیط، وضعیت سنی و سلامت راننده حداقل بین 1 تا 2 ثانیه به‌طول می‌انجامد؛ در واقع در این بازه زمانی راننده دید کافی به جلو و اطراف نداشته که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

    تصور کنید با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت در حال رانندگی هستید؛ یعنی خودرو حدود 17 متر در یک ثانیه و 34 متر را ظرف دو ثانیه در کم‌ترین شرایط دید راننده طی کرده است. از این رو همواره توصیه می‌شود برای جبران محدودیت دید حتی زمان‌هایی که چراغ تونل‌ها هم روشن است، با چراغ روشن حرکت کنید تا شرایط چشم نسبت به محیط کم‌نور تونل عادت کند؛ در ضمن رانندگان، جلو و کنار دست نیز بیش‌تر از حضور شما مطلع می‌شوند، هم‌چنین در صورت تردد احتمالی عابرین در داخل تونل علاوه بر دید بهتر راننده نسبت به آن‌ها، عابرین نیز با رویت نور خودرو، واکنش مناسب‌تری نشان می‌دهند و به اصطلاح در معرض دید عابرین قرار گرفته‌اید.

    همین وضعیت در هنگام ورود به پارکینگ و تردد داخل آن‌ها نیز مصداق دارد. این نکته نباید فراموش شود که حرکت عابرین در این مکان‌‎ها به مراتب بیش‌تر است به خصوص در پارکینگ‌های مراکز تجاری که اکثر خانواده‌ها برای خرید به‌همراه کودکان مراجعه می‌کنند و با توجه به این‌که قد کودکان به نسبت کوتاه‌تر است و کم‌تر در معرض دید رانندگان هستند اگر با چراغ خاموش حرکت کنید کودکان را به راحتی نمی‌بینید و کودکان نیز شما را نخواهند دید که این وضعیت احتمال بروز تصادف را افزایش خواهد داد. پس حتما قبل از ورود به تونل و پارکینگ‎‌ها چراغ خودرو را روشن و سرعت خود را برابر آن‌چه که روی تابلو مشخص شده تنظیم کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو