فونیکسریمکسبهتام

بررسی خودروهای اسپرت ژاپنی دهه ۹۰ میلادی

سامورایی‌های فراموش شده

عصر خودرو : دهه نود بهترین دوره برای خودروسازان ژاپنی بود. ژاپن سالانه میلیون‌ها خودرو تولید می‌کند و این خودروها، از خودروهای کوچک شهری گرفته تا SUVهای اندازه بزرگ در رده بهترین‌ها قرار دارند.

سامورایی‌های فراموش شده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، خودروهای افسانه‌ای GT-R، لنسر Evolution، ایمپرزا WRX STI و Stagea 260RS در این دوره متولد شده‌اند. در ژاپن خودروهای فوق‌العاده‌ای تولید شده‌اند که هیچ‌وقت از مرزها عبور نکرده‌اند، بنابراین خودروهای افسانه‌ای که در بالا نام بردیم، به‌علاوه سلیکا GT-Four و سیویک Type-R هم در این فهرست قرار ندارند؛ اما ژاپن در آن دوره زمانی به جز این خودروها، خودروهای اسپرت فوق‌العاده دیگری هم تولید می‌کرد. خودروهایی که معرفی می‌کنیم، در زمان خود از بهترین‌ها بوده‌اند اما ممکن است این روند ادامه پیدا نکرده و ساخت این خودروها متوقف شده باشد. بااین‌حال ما این خودروهای افسانه‌ای ژاپنی را به‌خاطر سپرده‌ایم.
    نیسان «اس‌ایکس240»
    نخستین خودرویی که در این فهرست معرفی می‌کنیم، نیسان «اس‌ایکس240»است، این خودرو از لحاظ قدرت بی‌شباهت به مزدا «ام‌ایکس5 میاتا» نیست و با موتوری 2/4 لیتری 155 اسب‌بخار نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. شاید حالا این خودرو چندان قدرتمند به نظر نرسد اما در اوایل دهه 90 خودروهای جمع و جور قدرتمند کمی تولید می‌شد که تمام آنها دیفرانسیل جلو بودند. این کوپه جمع و جور با وزن محدود و تقریبی 1226 کیلوگرمی تولید شده است.
    هندلینگ عالی و فرمان‌پذیری خوب این خودرو، سواری دلپذیری داشت و باوجود قیمت پایین، خودرویی محبوب برای علاقه‌مندان به خودرو محسوب می‌شد. هرچند ساخت این خودرو متوقف شد اما درست تا 20 سال بعد، «اس‌ایکس240» به خاطر دیفرانسیل عقب بودن، اندازه کوچک و وزن کم‌اش خودرویی محبوب در دنیای دریفت محسوب می‌شد.
    میتسوبیشی «اکلیپس»
    مدت‌ها قبل از ورود میتسوبیشی لنسر Evolution و سوبارو ایمپرزا WRX STI به ناوگان خودرویی امریکای شمالی، خودرو توربوشارژ تمام چرخ متحرک ژاپنی دیگر در این بازار حضور داشت که میتسوبیشی «اکلیپس» نام داشت. درست مثل «اس‌ایکس240» این خودرو در دهه 90، در 2 نسل به تولید رسید. نسل نخست «اکلیپس» که در رده کوپه‌های اسپرت قرار داشت، به‌وسیله کمپانی «دایامند استار موتورز» به تولید رسید. «دایامنداستارموتورز» که با همکاری مشترک «کرایسلر» و «میتسوبیشی» اداره می‌شد، این خودرو را در مدل‌های Eagle Talon و Plymouth Laser به تولید رساند. قوی‌ترین تریم نسل نخست این خودرو مجهز به توربوشارژر بود و با موتور 4 سیلندر 2 لیتری، 195 اسب‌بخار نیرو را به چرخ‌های جلو یا تمام چرخ‌ها انتقال می‌داد. میتسوبیشی «اکلیپس» در نسل دوم تنها در مدل Eagle Talon تولید شد. این مدل که بدنه آن انحناهای بیشتری پیدا کرده بود، ظاهر مدرن‌تری داشت. پرقدرت‌ترین تریم این نسل هم موتور 4 سیلندر توربوشارژ بود که با حجم 2/0 لیتر 210 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کرد. نسل دوم این خودرو مانند نسل نخست با 2 سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو و AWD به تولید رسید.

    آکورا «اینتگرا» Type-R
    آکورا «اینتگرا» Type-R می‌تواند نماد خودروهای دیفرانسیل جلو باشد. هرچند این خودرو سریع‌ترین خودرو دیفرانسیل جلو نیست اما می‌تواند خام‌ترین و جذاب‌ترین آنها باشد. این خودرو که موتور 4 سیلندر و 1/8 لیتری دارد، قادر به تولید 195 اسب‌بخار نیرو است و به 8400 دور بر دقیقه می‌رسد که این قدرت و دور تولیدی به ازای هر لیتر از موتور، عدد فوق‌العاده بالایی است. «اینتگرا» Type-R با وزن محدود و کمتر از 1180 کیلوگرمی با لغزش دیفرانسیلی حلزونی، نفوذ کمتر صدا، شیشه جلو کوچکتر، ساختار بدنه تقویت شده و سیستم تعلیق تجدیدنظر شده و بدون درنظر گرفتن آپشن‌هایی مثل کولر تبدیل به خودروی کامپکت مسابقه‌ای در خیابان می‌شود.
    مزدا MX-5 «میاتا»
    مزدا به «کانسپت رودستر» بریتانیایی که خودرویی جالب و جذاب بود، سرزندگی و اعتبار ژاپنی را اضافه کرد تا MX5 «میاتا» خودرویی محبوب و پرفروش شود. این خودرو در تریم اولیه با موتوری 4 سیلندر و 1/6 لیتری به فروش می‌رسید و 116 اسب‌بخار نیرو این خودرو 953 کیلوگرمی را حرکت می‌داد.در سال‌های پایانی دهه 90میلادی، مدل‌های خاص و ویژه‌ای به تریم‌های «میاتا» اضافه شد که قدرت این خودرو را به‌طور پیوسته افزایش داد، به‌طوری‌که در سال 1999میلادی در جشن 10 ساله تولید این خودرو، مدل 1/8 لیتری باقدرت 140 اسب‌بخار نیرو معرفی شد که مجهز به LSD و کمک‌های Blistein بود.

    میتسوبیشی «3000GT»
    میتسوبیشی «3000GT» از لحاظ فنی بسیار قدرتمند بود و آپشن‌های زیادی برای این کوپه بزرگ 4 نفره درنظر گرفته شده بود، آپشن‌هایی مثل سیستم انتقال قدرت AWD، فرمان‌پذیری 4 چرخ، سیستم اگزوز 2حالته، آیرودینامیک اکتیو و سیستم کنترل تعلیق الکترونیکی از قابلیت‌های جالب این خودرو بود. اگرچه در طول دهه 90 میلادی «‌3000GT» در 3 مدل تولید شد اما این خودرو استیل و شکل ظاهری خود را حفظ کرد. پرقدرت‌ترین خودرو نسل نخست، موتور توربوشارژ 6 سیلندر و 3/0 لیتری داشت که قادر به تولید 296 اسب‌بخار نیرو و 415 نیوتن‌متر گشتاور بود. در اواسط دهه 90، برای رقابت بهتر با رقیبان، موتور این خودرو تقویت شد تا با تولید 320 اسب‌بخار نیرو و 427 نیوتن‌متر گشتاور، انتخاب نکردن این خودرو از میان رقیبان هم کار سختی باشد اما بزرگترین مشکلی که «3000GT» از آن رنج می‌برد، وزن سنگین آن بود. وزن این خودرو اسپرت با تمام تجهیزات نزدیک به 1725 کیلوگرم بود. با توجه به استانداردهای امروز شاید این خودرو حالا زیاد سنگین به‌نظر نرسد اما در دهه 90میلادی این خودرو بسیار سنگین تلقی می‌شد.
    تویوتا «MR2»
    در سال 1990م، کوپه اسپرت و کوچک تویوتا که از موتور سطح متوسطی بهره می‌برد، اسپرت‌تر و جذاب‌تر شد، چراکه به‌طور چشمگیری سنگین‌تر و قدرتمندتر شده بود. مدل پایه MR2 به موتور 2/2 لیتری 4سیلندری مجهز شد که 130 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کرد. این میزان نیرو برای خودرویی که وزنی کمتر از 1180 کیلوگرم دارد قدرت مناسبی است. البته تویوتا موتور قوی‌تر 2 لیتری توربوشارژ باقدرت 200 اسب‌بخار نیرو را برای این خودرو درنظر گرفت تا مشتریان تشنه قدرت را هم راضی نگه دارد. این خودرو تا حدودی از پس مشکل گردش بیش از حد در پیچ‌ها برمی‌آید اما همچنان با آن دست و پنجه نرم می‌کند. از طرف دیگر MR2 توربو، خودرو بسیار سریعی هم محسوب می‌شود و در مسیرهای مستقیم و بدون مانع در 6 ثانیه از سرعت صفر به 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. به‌طورکلی تویوتا MR2 برای کسانی که از پس خرید خودروهایی مثل «آکورا NSX» یا حتی «فراری» برنمی‌آیند، خودرویی مناسب و فوق‌العاده محسوب می‌شود.

    نیسان 300ZX
    مثل بسیاری از خودروهای اسپرت ژاپنی دیگر، دهه 90میلادی آغاز عصر جدیدی برای نیسان «300ZX» بود. نسل جدید این خودرو بزرگتر، جذاب‌تر و قدرتمندتر بود. مدل Z32 این خودرو مدل پرقدرت آن بود که با موتور 6 سیلندر 3/0 لیتری توربوشارژ، 300 اسب‌بخار نیرو و384 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد. باوجود این اعداد، نیسان «300ZX» در رقابت با میتسوبیشی «3000GT» بازنده محسوب می‌شد اما وزن 1500 کیلوگرمی این خودرو توربوشارژ، این خودرو را در گردانه رقابت نگه می‌داشت. نیسان «300ZX» با موتور بدون توربوشارژر هم موجود بود و مانند سایر خودروهای اسپرت آن زمان به‌صورت سقف‌دار یا کانورتیبل عرضه می‌شد. البته این خودرو برخلاف سایر خودروها آپشن انتخاب تعداد سرنشین داشت که 2 صندلی اسپرت یا 4 صندلی با چینش 2+2 گزینه‌های پیش‌رو بودند. این خودرو با شاسی‌های تنظیم‌شده، سیستم تعلیق اسپرت و فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب اکتیو، یکی از سریع‌ترین خودروهای ژاپنی اسپرت دهه 90 م بود.
    مزدا«‌RX7»
    هرچند مزدا «RX7» فقط برای چند سال در بازارها عرضه شد اما نسل سوم این خودرو به خاطر موتور دوارش، خودرویی خاص بود. مزدا «Rx7» در سال 1991م به موتور 1/3 لیتری دوار «وانکل» مجهز شد که با همراهی توربوشارژ قادر به تولید 255 اسب‌بخار نیرو و 294 نیوتن‌متر گشتاور بود.البته مزدا «RX7» با توجه به اعداد و ارقام قدرت تولیدی نسبت به دیگر رقبای ژاپنی از قافله عقب بود اما وزن این خودرو به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای از بقیه سبک‌تر بود و همین وزن 1271 کیلوگرمی، شاسی مناسب، پاسخ سریع موتور دوار و توزیع وزن مناسب این خودرو، «RX7» را در کنار بهترین خودروهای آن زمان قرار می‌داد.

    تویوتا «سوپرا»
    «سوپرا» و «NSX» هر 2 مستحق بهترین خودرو این فهرست هستند و انتخاب از میان این 2 کاملا سلیقه‌ای است. موتور قدرتمند 6 سیلندر 3/0 لیتری توربوشارژ «سوپرا» 320 اسب‌بخار نیرو و 427 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که این خودرو را از لحاظ قدرت در کنار میتسوبیشی «3000GT» قرار می‌دهد. وزن این خودرو هم مثل نیسان «300ZX» محدودشده است. با وجود قدرت زیاد و وزن محدود شده، «سوپرا» یکی از سریع‌ترین خودروهای تولیدی ژاپن بوده است. با توزیع وزن مناسب، تایرهایی با چسبندگی بالا و سیستم تعلیق تنظیم‌شده «سوپرا» به‌راحتی از پیچ‌ها عبور می‌کرد. متاسفانه از سال 1996م «سوپرا» توربو تنها در حالت گیربکس اتوماتیک به تولید رسید و کمی بعد تولید آن متوقف شد؛ اما زمانی که این خودرو تولید می‌شد، خودروهای زیادی توان مقابله با این خودرو را نداشتند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو