فونیکسریمکسبهتام

Q۵ با چه مشخصاتی به ایـران می‌آید

عصر خودرو: سال گذشته شرکت کولاک‌موتور به عنوان نخستین نماینده آئودی در ایران پس از کسب مجوز‌های لازم از سوی وزارت صنعت‌، از عرضه کوچک‌ترین کراس‌اوور آئودی یعنی مدل Q۳ به کشور خبر داد و در فهرست خودروهای مجاز واردات قرار گرفت‌. با آغاز سال ۹۴ در حالی که بازار در انتظار ورود نمونه‌های اولیه Q۳ و اعلام برنامه‌های آینده کولاک‌موتور به عنوان نماینده رسمی آئودی در ایران بودند، اتفاقی عجیب افتاد و هفته گذشته شرکتی دیگر با نام بهار‌خودرو ضمن دریافت مجوز‌های لازم از سوی وزارت صنعت به عنوان دومین نماینده آئودی در ایران کراس‌اوور متوسط این شرکت را در فهرست خودرو‌های مجاز واردات به کشور ثبت کرد تا سوال‌های زیادی در ذهن مردم ایران نقش ببندد. این نخستین‌بار است که برند‌های غیر‌چینی همزمان ۲نماینده در ایران دارند و آئودی که از جمله آخرین برند‌های غایب در بازار ایران است، هنوز سرنوشت روشنی برای ورود به بازار کشور ندارد.

Q۵ با چه مشخصاتی به ایـران می‌آید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، در این مطلب ضمن بررسی مشخصات فنی و امکانات کراس‌اوور متوسط آئودی یعنی مدل Q5 که جدیدترین مهمان فهرست واردات ایران است‌، روند عرضه محصولات آئودی به کشور را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    سبد شاسی‌بلند‌های آئودی

    سبد شاسی‌بلندهای کمپانی 83 ساله آئودی آلمان شامل 3 محصول می‌شود‌. این شرکت برای نخستین‌بار در سال 2005 با عرضه مدل Q7 در کلاس شاسی‌بلند‌های بزرگ وارد عرصه ساخت خودرو‌های شاسی‌بلند شد و در سال 2008 شاسی‌بلند دومش یعنی Q5 را راهی کلاس کراس‌اوور‌های متوسط کرد‌. Q5 رقیب مستقیم ب‌ام‌و X3‌، مرسدس‌بنز GLK و اینفینیتی EX است و همراه با Q7 در بازار‌های جهان از جمله اروپا و آمریکا عرضه می‌شود. سومین شاسی‌بلند آئودی مدل Q3 است که در زمره کراس‌اوور‌های کوچک قرار می‌گیرد و از جمله رقبای این مدل می‌توان به ب‌ام‌و X1 و اینفینیتی QX اشاره کرد. این مدل سال گذشته توسط کولاک‌موتور به فهرست خودرو‌های مجاز واردات ایران راه یافت اما تا این لحظه خبری از ورود نمونه‌های اولیه آن به کشور نیست و به نظر می‌رسد کولاک‌موتور همچنان در حال زمینه‌سازی برای عرضه این خودرو در ایران است‌. شرکت آئودی در حال طراحی نسل جدید Q5 برای سال 2016 میلادی است اما در صورت ورود Q5 تا زمستان سال جاری نسل کنونی این خودرو عمر زیادی در بازار کشور نخواهد داشت.

    Q5 با چه پیشرانه‌ای می‌آید‌؟
    بر اساس آنچه در فهرست خودرو‌های مجاز واردات ثبت شده است‌، Q5 با پیشرانه 2 لیتری TFSI توربو به بازار ایران عرضه خواهد شد. حداکثر قدرت این پیشرانه 4 سیلندر 220 اسب بخار از دور 4450 تا 6000 است و حداکثر گشتاور آن نیز به 350 نیوتن‌متر می‌رسد. Q5 با اتکا به این مشخصات و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک صفر تا 100کیلومتر را تنها در 7.1 ثانیه می‌پیماید و مصرف سوخت این بلند‌قامت 1.8 تنی به 7.9 لیتر در 100 کیلومتر برای سیکل ترکیبی می‌رسد. پیشرانه TFSI ا
    (Turbo Fuel Stratified Injection) با مکانیسم تزریق مستقیم سوخت برای اولین‌بار در سال 2000 میلادی توسط گروه فولکس‌واگن طراحی شد و توسعه یافت. در Q5 قوای محرک انتقال نیرو به همه چرخ‌ها را به وسیله تکنولوژی quattro®  آئودی در برنامه دارد (AWD)‌. آئودی برای نخستین‌بار این سیستم را در دهه 80 طراحی کرد و روی مدلی با همین نام مورد استفاده قرار داد. در سیستم quattro®   برای رانندگی نرمال 40‌درصد گشتاور پیشرانه به چرخ‌های جلو و 60 درصد به چرخ‌های عقب منتقل می‌شوند و اگر خودرو وارد مسیری لغزنده شود‌، بسته به اینکه کدام محور روی سطح لغزنده قرار داشته باشد، سیستم quattro® ‌‌به صورت خودکار میزان گشتاور انتقال به آن محور را افزایش می‌دهد‌. این میزان برای محور جلو تا 70 درصد قدرت کل خودرو و برای محور عقب تا 85 درصد قدرت است. این سیستم همچنین در پیچ‌های تند در صورت نیاز به چرخ داخل پیچ که بیشترین فشار و دور را دارد، در صورت لغزش ترمز وارد می‌کند تا فرمان‌پذیری و گذر از پیچ به دقیق‌ترین شکل انجام شود. طراحی گیربکس 8 سرعته تیپ‌ترونیک Q5 به گونه‌ای است که دنده‌های پایین ضرایب نزدیک و اسپرتی دارند در حالی که دنده‌های بالا با فواصل طولانی در کاهش دور موتور و در نتیجه کاهش مصرف سوخت تاثیر بسزایی خواهند داشت. Q5 به طور کلی امکان انتخاب شخصیت رانندگی در 5 حالت نرمال‌، Comfort ،‌Auto ،‌Dynamic و efficiency را فراهم می‌کند. پیشرانه 2 لیتری توربو جدید این خودرو جانشین قوای محرکی شده است که 5 سال متوالی به عنوان برترین پیشرانه جهان انتخاب شده است‌.

    تکنولوژی و امکانات ایمنی
    Q5 بر پایه پلت‌فرم سدان A4 طراحی شده است‌. ظرفیت بار این خودرو در حالتی که صندلی‌های ردیف عقب نخوابیده باشند 540 لیتر است و در صورت خواباندن این ردیف از صندلی به 1560 لیتر افزایش می‌یابد. Q5 در آزمایش تصادف موسسه معتبر
    EuroNCAP موفق به اخذ هر 5 ستاره ایمنی شده است. ایمنی این خودرو برای سرنشینان بالغ 92درصد امتیاز را دریافت کرده است. Q5 با جدیدترین و بهترین سیستم‌های کمکی راننده تجهیز شده است. از سرعت 65 کیلومتر در ساعت سیستم پیشنهاد زمان ترمزگیری راننده را یاری می‌کند‌. سیستم کروز‌کنترل تطبیق‌پذیر از سرعت 30 تا 200 کیلومتر در ساعت به صورت اتوماتیک فاصله با خودرو روبه‌رویی را تنظیم می‌کند و گاز ترمز را برای حفظ این فاصله به صورت اتوماتیک در دست می‌گیرد.
    سیستم کمک در تغییر لاین حرکت از طریق سنسور‌هایی که در عقب خودرو تعبیه شده بار ترافیکی که از اطراف به نقاط کور نزدیک می‌شوند را زیر نظر دارد و زمانی که خودرویی به این محیط وارد شود چراغ زردی روی آینه جانبی فعال می‌شود و به راننده هشدار می‌دهد.سیستم کمکی حرکت در لاین نیز از طریق دوربینی که روی آینه نصب شده در صورتی که راهنما فعال نباشد، خطوط لاین را بررسی می‌کند و در صورتی که خودرو از لاین خارج شود، آن را اتوماتیک با دستور به فرمان به داخل لاین باز‌می‌گرداند. راننده همچنین در این سیستم می‌تواند گزینه‌ای را انتخاب کند که خروج از لاین تنها با لرزش فرمان اطلاع داده شود تا خود راننده آن را به داخل لاین بازگرداند.

    قیمت تخمینی و زمان ورود به بازار ایران ‌
    بر اساس شنیده‌ها از منابع غیر‌رسمی شرکت بهار خودرو در نظر دارد بر‌خلاف موج گسترده خبری کولاک‌موتور برای مدل Q3‌، مدل Q5 را زمانی به صورت گسترده معرفی کند که رسما آماده ورود به خیابان‌هاست. این شرکت طی یک ماه آینده نخستین نونه‌های Q5 را برای عرضه در ایران وارد می‌کند و تا‌کنون هیچ آئودی Q5‌ای به گمرک‌های کشور وارد نشده است‌. تاکنون برنامه جدیدی برای محصولات آینده بهار‌خودرو از برند آئودی اعلام نشده و بر اساس شنیده‌ها چند شرکت دیگر نیز علاوه بر این شرکت و کولاک‌موتور در صف واردات آئودی به کشور به خصوص برای مدل‌های سدان هستند. با توجه به قیمت 39 هزار دلاری تیپ پایه Q5 در بازار آمریکا و قیمت پایین‌تر این خودرو در بازار امارات در مقایسه با ب‌ام‌و X3 و با محاسبات هزینه‌های گمرکی پیش‌بینی می‌شود Q5 با قیمتی بین 300 تا 400 میلیون‌تومان به بازار خودرو کشور راه پیدا کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو