فونیکسریمکسبهتام

امیدواری تلویحی فابیوس به حضور پژو و رنو در ایران

عصر خودرو: وزیر امور خارجه فرانسه از امیدواری خود به حضور شرکت‌های فرانسوی در بازار ایران با لغو تحریم‌ها سخن گفته و این در حالی است که دو شرکت رنو و پژو از شاخص‌ترین شرکتهای فرانسوی حاضر در بازار ایران بوده‌اند.

امیدواری تلویحی فابیوس به حضور پژو و رنو در ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، شرکت پژو در دهه 70 شراکت خود را با ایران خودرو را آغاز کرد. همکاری دو شرکت ایرانی و فرانسوی در مقطعی به سرعت افزایش یافت و خودروهای پژو بخش اعظم محصولات ایران خودرو را به خود اختصاص دادند.

    با وجود این همکاری‌ها اما اوایل سال 1391 بود که پژو تحت فشار گروه‌های ضد ایرانی و به بهانه تحریم، برخلاف قرارداد فی‌مابین، همکاری‌های دوجانبه را کاملا قطع و ایران را ترک کرد. البته رقیب فرانسوی این شرکت در ایران (رنو) هوشمندانه‌تر عمل کرد و به جای ترک و قطع کامل همکاری با ایران، راهکار کاهش همکاری را برگزید.

    خروج پژو از ایران با لطمات اقتصادی برای این شرکت فرانسوی همراه بود به‌گونه‌ای که برخی از قطعه‌سازان فرانسوی تحت تاثیر توقف ارسال قطعات به ایران، برشکست شدند. این موضوع و زیان اقتصادی پژو از ترک بازار ایران موجب شد تا این شرکت از حدود دو سال پیش تلاش‌های رسمی و غیر رسمی خود را برای بازگشت به ایران آغاز کند.

    تلاشی که ظاهرا به نتیجه رسیده ومدیرعامل ایران خودرو نیز پیش از این از آماده شدن مقدمات لازم برای همکاری مجدد دو شرکت با شرایط جدید به‌ویژه سرمایه‌گذاری 50 درصدی پژو در ایران، صادرات 30 درصد محصولات تولیدی و همچنین تولید چند محصول جدید این شرکت خبر داده بود.

    در مقابل رنو نیز از شریک فرانسوی خود عقب نمانده و مذاکراتی با دو شرکت ایران خودرو و سایپا داشته که این مذاکرات نیز به نتایج مثبت اولیه رسیده است. در این زمینه دو شرکت ایرانی از دستیابی به تفاهمات اولیه برای تولید محصولات جدید رنو در ایران خبر داده‌اند.

    در این شرایط و با نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، وزیر امور خارجه فرانسه نیز نتوانسته اشتیاق خود را برای بازگشت و حضور شرکتهای فرانسوی در بازار پس از تحریم ایران پنهان کند. فابیوس در این زمینه اظهار کرده که فرانسه امیدوار است شرکتهای فرانسوی سهم مناسبی از بازار ایران پس از لغو تحریم‌ها داشته باشند.

    اشتیاق و تمایل تلویحی وزیر خارجه فرانسه به حضور مجددا خودروسازان فرانسوی در ایران در حالی است که در چند ماه اخیر خودروسازان‌ آمریکایی نیز پیام‌هایی برای خودروسازان ایرانی ارسال و نسبت به آغاز همکاری‌های مشترک ابراز تمایل کرده‌اند.

    در این زمینه ساسان قربانی - عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران، اظهار کرده است:"‌ خودروسازان آمریکایی‌ از طریق برخی واسطه‌ها به خودروسازان ایرانی پیام داده‌ و خواستار سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی ایران شده‌اند. در این زمینه شنیده می‌شود که آمریکایی‌ها مطالعات بازارسنجی برای حضور در ایران را نیز آغاز کرده‌اند و آماده‌اند با رفع تحریم‌ها فعالیت خود را در ایران آغاز کنند".

    در این شرایط و با توجه به تمایل گسترده خودروسازان بزرگ بین‌المللی برای حضور در بازار ایران، دو خودروساز فرانسوی به دنبال پیشی گرفتن از رقبا و بازگشت سریعتر به ایران هستند. در جدیدترین رویداد در این زمینه نیز به دنبال توافق هسته‌ای اخیر، پژو سیتروئن اعلام کرده که این شرکت سرگرم مذاکرات پیشرفته با ایران خودرو درباره فعالیتهای خودروسازی در ایران است و انتظار دارد پس از برداشته شدن تحریمها، پیشرفت سریعی داشته باشد.

    ژان کریستوف کمار، مدیر امور منطقه آفریقا و خاورمیانه پژو در این زمینه اظهار کرده است:" توافق میان ایران و قدرتهای غربی راه را برای پیشرفت قابل توجه مذاکرات هموار خواهد کرد. برخلاف شراکت کنونی که تحت آن ایران خودرو مدلهای قدیمی‌تر این خودروساز را مونتاژ می‌کند، تحت شراکت جدید با استفاده از جدیدترین معماری و موتورهای پژو، خودرو تولید خواهد کرد و دستاورد پروژه مذکور یک جهش نسلی خواهد بود".

    با وجود این اظهارات خودروسازان ایرانی به غیر از دو شرکت فرانسوی، مذاکراتی نیز با برخی دیگر از خودروسازان اروپایی برای آغاز همکاری‌های مشترک داشته‌اند. البته با توجه به تجربه ترک بازار ایران از سوی خودروسازان خارجی در سالهای گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت شروطی چون الزام به سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران، انتقال تکنولوژی و صادرات از پایگاه‌های تولیدی در ایران را برای آغاز همکاری خودروسازان خارجی با خودروسازان داخلی وضع کرده است که رنو و پژو نیز این شروط را پذیرفته‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو