فونیکسریمکسبهتام

آمادگی پژو و رنو برای تولید خودرو در ایران

عصر خودرو: پایگاه اینترنتی نشریه فرانسوی زبان چلینج نوشت: پژو سیتروئن و رنو برای از سر گیری فعالیت هایشان در ایران حاضر به تولید جدیدترین مدل های خود در این کشور هستند.

آمادگی پژو و رنو برای تولید خودرو در ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، شرکت های خودروسازی پژو سیتروئن و رنو قبل از تحریم های بین المللی، بر بازار ایران حکومت می کردند و اکنون به دنبال بازگشت و بازیابی این جایگاه خود هستند. به این ترتیب آنها بی صبرانه در انتظار لغو تحریم ها و سفر لوران فابیوس به تهران برای ملاقات با حسن روحانی رئیس جمهور ایران پس از انعقاد توافق تاریخی درخصوص برنامه هسته ای این کشور هستند. وزیر امور خارجه فرانسه قرار است هفته آینده به ایران سفر کند. پژو سیتروئن و رنو برای از سر گیری کار خود در ایران حاضر به تولید جدیدترین مدل های خود در این کشور هستند.

    براساس اطلاعات ما، پژو سیتروئن برای تولید پژو دویست و هشت که در سال دو هزار و دوازده به بازار فرانسه عرضه شد و همچنین کراس اوور دو هزار و هشت که در تاریخ دو هزار و سیزده وارد بازار شد در حال مذاکره است. پژو همچنین پیشنهاد تولید مدل سیصد و یک را که در سال دو هزار و دوازده وارد بازار شد ارائه کرده است.

    این مدل های جایگزین خانواده چهارصد و پنج و دویست و شش خواهند شد که تاریخ عرضه آنها به دهه هشتاد و نود و هشت باز می گردد. پژو سیتروئن ایجاد یک شرکت مشترک با سرمایه گذاری پنجاه پنجاه با شریک سنتی خود ایران خودرو را ارائه کرده است. یکی از منابع داخلی پژو این پیشنهاد را مشابه اقدام این شرکت در ژین با کنسرسیوم دانگ فنگ و چانگان می داند. به گفته وی، این شرکت مشترک که برنامه راهبردی گسترده ای است مرکز تولید خودرو برای ایران و همچنین همه منطقه از جمله روسیه می تواند باشد.

    رنو که با محصول تندر در ایران شهرت دارد احتمال دارد به گفته مدیر برنامه اش ژرار دوتوربه محصول بسیار ارزانقیمت جدید خود به نام Kwid را در ایران تولید کند. این محصول در بهار گذشته در هند عرضه شد.

    اما این حضور در بازار ایران برای فرانسوی ها قطعی نشده است. هر چند رنو هرگز به طور کامل ارتباط خود را با ایران خودرو و پارس خودرو قطع نکرده است، پژو سیتروئن به ناگهان در سال دو هزار و دوازده تحت فشار متحد آن زمانش جنرال موتورز آمریکا با ایران خودرو قطع ارتباط کرد. جنرال موتورز از پژو درخواست کرده بود به سرعت خود را با سیاست های آمریکا در قبال ایران تطابق دهد. با این حال، کارلوس تاوارس رئیس پژو سیتروئن نسبت به بازگشت سریع به ایران بدبین است.

    وی می گوید: «من مشکلاتی را می بینم. ما به این علت که از ایران خارج شدیم مورد انتقاد هستیم. مقالاتی بسیار تهاجمی علیه ما در مطبوعات منتشر می شود.» اما ژان کریستوف کمار مسئول منطقه ای پژو برای احیای روابط توأم با اعتماد به طور مرتب به ایران سفر می کند.

    اوضاع به حدی پیچیده است که با اینکه پژو سیتروئن از سه سال پیش هیچ قطعه را برای ایران تامین نمی کند ایران خودرو بدون گواهینامه به تولید پژو دویست و شش و چهارصد و پنج در نزدیکی تهران ادامه می دهد. پژو چهارصد و پنج تقریبا به طور کامل و دویست و شش تا حد زیادی از مدتها پیش در ایران می شود.

    به گفته یکی از کارشناسان، قطعات آنها نیز بلافاصله با قطعات تقلبی چینی جایگزین شد. پژو سیتروئن نیز برای راه آمدن به شریک ایرانی اش چشمان خود را به این موارد بسته و اعلام کرده است از مشکلات ایرانی ها آگاه است. این گونه است که ایران خود پژوهایی را که واقعی نیستند می سازد و می فروشد. سال گذشته نیز حدود سیصد و هجده هزار و هفتصد دستگاه از آنها ساخته شد. بنا بر اعلام انجمن خودروسازان ایران، پژو با سی و پنج درصد بیشترین سهم را در بازار خودرو ایران در اختیار دارد. سال گذشته سی و چهار هزار دستگاه رنو نیز در ایران تولید شد.

    پژو سیتروئن و رنو در رویای بازیابی نقش پیشگام خود در بازار ایران به سر می برند اما متاسفانه در این مدت چینی ها که کمتر نگران تحریم های بین المللی بودند از راه رسیدند. سازندگان آمریکایی، ژاپنی و کره ای نیز در انتظار بازار خودرو ایران هستند که ظرفیت تولید یک میلیون و هفتصد هزار خودرو در سال را دارد. این رقم معادل دو برابر رقم تولید کنونی در ایران و نزدیک به ارقام بازار فرانسه است. 

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو