فونیکسریمکسبهتام

بحران اقتصادی در کشورهای ماشین‌باز

ماه‌عسل «لوکس‌سازان» پایان می‌یابد؟

عصر خودرو : بازار خودروهای لوکس یکی از سودآورترین بخش‌های صنعت خودروسازی و منبع اصلی درآمد نام‌های مطرح در این عرصه است اما با شرایط متزلزل اقتصادی که امروز در یونان، روسیه و چین، به‌عنوان اصلی‌ترین بازار فروش این خودروها وجود دارد، شاید ماه‌عسل خودروهای لوکس به‌زودی پایان یابد.

ماه‌عسل «لوکس‌سازان» پایان می‌یابد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، ارزش صنعت تولید خودروهای لوکس چیزی بالغ بر 100 میلیارد دلار است که هرسال نیز بر ارزش آن افزوده می‌شود. خودروهای لوکس (خودروهای گران‌تر از 40 هزار دلار)، بیش از 11 درصد فروش جهانی خودرو را در اختیار دارند و از آن مهم‌تر، 18 درصد سود فروش جهانی خودرو مربوط به این خودروها است. از زمان وقوع بحران بزرگ مالی در جهان، طی سال‌های اخیر، خودروسازان به‌دلیل سودی که از فروش هریک از این خودروهای لوکس به جیب می‌زنند، ساخت خودروهای لوکس را در اولویت خود قرار داده‌اند. همچنین، از آنجاکه این بازار همچنان رو به رشد است، خودروسازان با این امید که به سود هنگفتی دست خواهند یافت، میلیاردها دلار از سرمایه‌ خود را روانه این بازار کرده‌اند.

    به‌گزارش پایگاه اینترنتی چیت‌شیت، این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده تا کمپانی‌ «رنجرور» به زودی به جمع سازندگان مطرح خودروهای لوکس نظیر «بنتلی»، «جیپ»، «لامبورگینی»، «مازراتی»، «رولزرویس» و احتمالا «مرسدس-می‌باخ»، در بازار خودروهای شاسی‌بلند لوکس بپیوندد. اینکه چرا «کادیلاک» خود را آماده می‌کند تا آلمان‌ها را در تولید خودروهای شاسی بلند لوکس پشت‌سر گذارد یا کمپانی «فورد» برای نخستین‌بار طی چند دهه اخیر سرمایه‌ قابل‌توجهی را روانه کمپانی «لینکولن» می‌کند نیز می‌تواند تنها یک دلیل داشته باشد: سود هنگفت این بخش از صنعت خودروسازی.

    سود سرشار صنعت خودروهای لوکس همچنین یکی از مه‌مترین عواملی است که نام کمپانی «فراری» را به‌عنوان قدرتمندترین برند جهان در سال 2014 مطرح کرد اما از آن تاریخ به‌بعد جای خود را به کمپانی «لگو» داد. ثروت کمپانی «فراری»، 11 میلیارد دلار برآورد می‌شود. سود این صنعت حتی کمپانی‌های «جگوار» و «لندرور» را نیز وسوسه کرده تا تصمیم به تولید سالانه یک‌میلیون دستگاه خودرو در یک بازه 10 ساله داشته باشند. همچنین، کمپانی «استون‌مارتین»، برای نخستین‌بار در تاریخ فعالیت خود دست به ولخرجی زده و قصد دارد کارخانه‌ای را در آمریکا احداث کند.

    اما سوال اینجاست که اگر ماه عسل خودروهای لوکس به‌پایان برسد، چه‌برسر این کمپانی‌ها خواهد آمد؟ این همیشه یکی از سخت‌ترین سوالات است به‌خصوص وقتی که هنوز همه چیز روبه‌راه است. اما واقعا چه بلایی بر سر کمپانی‌های فوق خواهد آمد؟ از زمانی که روزنامه‌ها تصاویری از خودروهای لوکسی که در فرودگاه‌ها رها شده بودند و به‌نظر می‌رسید «جنرال‌موتورز» و «جگوار» به پایان راه خود نزدیک شده‌اند، زمان زیادی نمی‌گذرد. درحالی‌که اقتصاد جهان به اوج شکوه خود رسیده، انتشار اخبار آزاردهنده از اروپا و آسیا می‌تواند به این معنا باشد که دوران رونق بازار خودروهای لوکس بسیار سریع‌تر از انتظار خودروسازان درحال پایان است و به‌نظر می‌رسد این بخش نیز مانند صنعت خودروسازی، درحال طفره‌رفتن از این حقیقت است.

    حتی با وجود این مساله، به‌نظر می‌رسد برخی رویدادها باعث شده تا این کمپانی‌ها دست به تغییراتی جدی بزنند و این احتمال می‌رود که طی سال‌های آتی بازار خودروهای لوکس به شدت زمین بخورد. بحران بدهی یونان که ظرفیت ایجاد بی‌ثباتی در اروپا و افزایش پیچیدگی به بهبود اقتصاد اروپا را دارد، می‌تواند توجیه خوبی برای مشکلات جدی پیش‌روی بازار خودروهای لوکس در این قاره باشد. همچنین، با فروپاشی اقتصاد روسیه که زمانی جولانگاه بازار خودروهای لوکس محسوب می‌شد، این کشور دیگر جایی برای خودروهای لوکس ندارد. ضمن اینکه خودروسازان مطرحی چون «آئودی» و «جنرال‌موتورز» درحال خروج کامل از این کشور بحران‌زده هستند. مردم این کشور نیز خودروهای لوکس را سدی در برابر ارزش رو به سقوط روبل می‌دانند.

    در خاور دور یعنی چین که مردم زمانی عطش خرید خودروهایی نظیر «آئودی A8» را داشتند، حالا فروش خودروهای لوکس در ماه ژوئن 2.3 درصد افت نشان می‌دهد. شاید این رقم زیاد به‌نظر نیاید اما این نخستین سالی است که فروش خودرو در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان کاهش می‌یابد که این مساله می‌تواند نشانی از مشکلات آینده باشد.

    با وضعیت اقتصادی امروز، تقریبا تمام خودروسازان مطرح جهان سرمایه و منابع بسیاری دارند که در گرو بازارهای چین است زیرا هیچ کشوری به اندازه چینی‌ها خودروهای لوکس خریداری نمی‌کند. به‌طور خلاصه، رونق جدی اقتصاد چین طی دهه‌های اخیر یکی از مهم‌ترین دلایل اشباع بازارهای این کشور از خودروهای شاسی‌بلند لوکس، «کادیلاک»، «لینکولن» و سایر مدل‌ها است. بنابراین، اگر اقتصاد چین بیش از این افت کند، تبعاتی جدی برای صنعت خودروهای لوکس به‌ همراه خواهد داشت. گرچه اکنون زمان نگرانی فرا نرسیده اما اگر پریشانی اقتصاد چین همچنان ادامه یابد، چشم‌انداز صنعت خودروسازی طی چندسال آینده بسیار متفاوت‌تر از وضع کنونی خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط