فونیکسریمکسبهتام

ژاپن خطوط تولید خود را از چینی‌ها پس می‌گیرد؟

بی‌اعتمادی ایران به همکاری با ژاپن در صنعت خودرو

عصر خودرو: شراکت ایران با صنعتگران ژاپن در زمینه خودرو در حالی پس از سفر هیاتی از این کشور مطرح شده که به نظر می‌رسد ایرانی‌ها حسابی برای همکاری با خودروسازان ژاپنی باز نکرده‌اند.

بی‌اعتمادی ایران به همکاری با ژاپن در صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، در شرایطی راس همکاری‌های ایران و ژاپن صنعت خودرو قرار گرفته که هنوز برنامه مشخصی برای ورود ژاپنی‌ها به این صنعت اعلام نشده است. گرچه وزیر صنعت پس از آمدن هیات ژاپنی همکاری با آنها را در راستای دو برابر شدن ظرفیت تولید خودروهای سبک و سنگین موثر دانسته اما بررسی‌ها نشان از آن دارد که این شریک احتمالی ایران در پساتحریم برای تزریق سرمایه به صنعت خودرو کشور هیچ برنامه‌ای ندارد.

    ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو با تاکید بر این موضوع که تنها هدف ژاپنی‌ها از همکاری، مونتاژکاری است، گفت: حضور و همکاری ژاپنی‌ها با ایران اصول درست و مشخصی برای ارتقای کیفیت تولیدات ایران ندارد.

    او افزود: تجربه حاصل شده از آن سال‌هایی که همکاری با ژاپن را در قالب پارس‌خودرو داشتیم، نشان می‌دهد ژاپنی‌ها در ایران تنها به فکر فروش محصولات‌ خود بوده‌اند و موازات با ارتقای کیفی خودروسازی ایران کاری نکرده‌اند.

    عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو با بیان اینکه سرمایه‌گذاری مشترک تویوتا با ایران می‌تواند گزینه مناسبی برای همکاری باشد، گفت: ژاپنی‌ها در صنعت خودروسازی ایران رویکرد مثبتی را دنبال نمی‌کنند زیرا خاطره‌ای که از آنها در همکاری‌ها داشتیم این را ثابت کرده که شرکت‌هایی مانند تویوتا تنها به دنبال تصاحب بازار ایران و فروش خودروهای تولیدی خود بوده‌اند و از سویی ایرانی‌ها را مونتاژکار کرده‌اند.

    قربانی افزود: شرکت‌های خودروسازی ژاپن در عرصه خودروسازی دنیا حرف اول را می‌زنند اما محور همکاری خود با کشورهای دیگر را از جمله ایران، عرضه محصول ساخته شده در بازار قرار می‌دهد.

    به گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو، در دوران همکاری ایران و ژاپن، صنعتگران این کشور کارنامه خوبی در صنعت خودرو ما از خود به جا نگذاشته‌اند زیرا هدف‌شان ارائه خودروهای نیمه ساخت به بازار ایران بوده و برای توسعه تکنولوژی ایران قدمی برنداشته‌اند. اینکه حال با سفر هیاتی از این کشور احتمال دارد همکاری با ژاپن از سر گیرد، پیش‌بینی می‌شود همچنان آنها با این قصد که ایرانی‌ها را وابسته به قطعات خود و مونتاژکار کنند وارد مذاکره با ایران خواهند شد یا شاید در پشت پرده این هدف را در سر پرورش می‌دهند. در حالی که محور همکاری باید ساخت در داخل باشد.

    او در پایان به این سوال که ممکن است با ورود ژاپنی‌ها خطوط تولید شرکت گروه بهمن که پیش از چین با ژاپن همکاری داشت، در اختیار ژاپنی‌ها قرار گیرد، گفت: مسلما بین چین و ژاپن، خودروسازی ژاپن انتخاب بهتری است و در این تردید نیست اما باید این شریک احتمالی ایران در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری در داخل ایران را مورد هدف قرار دهد.

    بر اساس این گزارش، با این حال به نظر می‌رسد گرچه هیات ژاپن برای ورود به صنعت خودرو ابراز تمایل کرده و وزیر صنعت در دیدار خود با معاون وزیر اقتصاد صنعت ژاپن این همکاری را رد نکرده اما در بطن قضیه خودروسازان ایران دیگر به ژاپن اعتماد نخواهند و برنامه مشترکی وجود ندارد زیرا در سال‌های گذشته تجربه همکاری با این کشور ذائقه صنعتگران ایران از ساخت در داخل به واردات و مونتاژ حتی تامین مواد اولیه از خارج تغییر پیدا کرد.

    از سویی با شدت گرفتن تحریم‌ها و اعلام محدودیت روابط تجاری این شرکت‌های صنعتی یکباره خطوط تولیدی که اغلب در زمینه مونتاژکاری راه‌اندازی کرده بودند را رها کرده و از روابط خود را کمرنگ کردند و پس از قطع همکاری این خطوط تولید به دست چینی‌ها افتاد. حال با توافق هسته‌ای و قطعی شدن لغو تحریم‌ها پیش‌بینی می‌شود اگر همکاری با ژاپنی‌ها از سر بگیرد، چینی‌ها کنار رفته و ژاپنی‌ها شریک ایران می‌شوند. با این حال علاوه بر اینکه هنوز برنامه مشخصی برای همکاری با این کشور وجود ندارد، معلوم نیست ژاپن با چه هدفی قرار است به شراکت با ایران ورود پیدا کند؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو