فونیکسریمکسبهتام

همزمان با تدوین استراتژی‌های پساتحریم سایپا در مجمع عمومی سالانه اعلام شد

دورخیز سایپا برای افزایش سهم بازار

عصر خودرو : مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سایپا برای بررسی و تصویب صورت‌های مالی سال مالی منتهی به اسفند ۹۳ با حضور ۸۰ درصد سهامداران برگزار شد. این مجمع به ریاست علیرضا بادکوبه، قائم‌مقام اقتصادی معاونت مالی و اقتصادی سایپا و نظارت مهدی محمدرضایی، نماینده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مجید شاطری، نماینده سرمایه‌گذاری رنا تشکیل شد. همچنین کامران کریمی، رئیس اداره مجامع سایپا نیز دبیر این مجمع بود.

دورخیز سایپا برای افزایش سهم بازار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از سایپا نیوز،  در این مجمع مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا به ارائه گزارش عملکرد هیات مدیره در سال مالی 93 پرداخت. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: با اجرای برنامه جهش تولید نسبت به گذشته، تولید روزانه از 1300 دستگاه به 1800 دستگاه افزایش پیدا کرده است و به زودی تولید به 2500 دستگاه در روز خواهد رسید که در این خصوص قطعه‌سازان و مدیران تولید نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. جمالی یادآور شد: با وجود تمام مشکلات و مطالبات، قطعه‌سازان سایپا همکاری بسیار خوبی داشته‌اند که منجر به افزایش تولید شده است.

    مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: در حال حاضر افزایش صادرات نقطه قوت شرکت سایپا است، چرا که سایپا تاکنون 80 درصد صادرات خودرویی کشور را به عهده داشته و با روند مثبتی که در مذاکرات صورت گرفت، افزایش صادرات و کسب سهم بیشتری از بازار صادراتی نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

    پیام مدیرعامل
    مدیرعامل سایپا در پیامی ابراز کرد: صنعت خودروسازی ایران با پشت سر گذاشتن انبوهی از مشکلات، موانع و محدودیت‌های داخلی و بین‌المللی، این روزها مشغول سپری کردن فصلی جدید از حیات خود است. صنعت خودروسازی که چشم امید صنعتگران داخلی به آن است نیازمند کمک و همراهی بخش‌های اقتصادی و مالی به ویژه بانک‌ها برای رفع مشکلات نقدینگی زنجیره تامین خود است.
    با وجود مشکلات مذکور، گروه خودروسازی سایپا در کنار سایر شرکت‌های تولیدکننده همکار و هم صنعت خود، در راستای ارتقای کیفیت، تنوع و توسعه سبد محصولات تولیدی، همکاری با خودروسازان مطرح جهانی و با اتکا به ظرفیت‌های درونی و داشته‌های خود، برنامه‌‌ای هدفمند را در دستور کار خود قرار داده است.

    یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سال 94، افزایش 40 درصدی تولید محصول خواهد بود که این افزایش تولید توام با افزایش در تنوع محصولات صورت می‌گیرد. این افزایش هدف‌گذاری شده قرار است از اواخر تیرماه 94 با یک روند افزایشی مستمر در تولید صورت گیرد. در کنار محصولات داخلی که بیش از 80 درصد سبد محصولات گروه را شامل می‌شود محصولات مختلف به صورت CKD از شرکت‌های رنو، نیسان، کیا و شرکای چینی نیز تولید می‌شود که البته در این میان به ساخت داخل این محصولات توجهی ویژه شده است که در نهایت میزان تولید روزانه به سطحی بیش از 2 هزار دستگاه در روز خواهد رسید که می‌تواند نقطه عطفی در تولید سالیان اخیر باشد.

    یکی دیگر از برنامه‌های کلیدی گروه در سال‌جاری، مدیریت دارایی‌ها است که در این خصوص برنامه فروش و واگذاری شرکت‌های غیراستراتژیک گروه جهت چابک‌سازی هر چه بیشتر سازمان و افزایش سطح کارآیی در دستور کار قرار دارد که نقدینگی حاصل از آن می‌تواند در اصلاح ساختار مالی گروه و تسویه بدهی‌های معوق به زنجیره تامین و اعتباردهندگان به کار گرفته شود. در ادامه این پیام آمده است: در چند سال اخیر به دلیل مشکلات نقدینگی که منجر به کاهش تولید و افزایش هزینه‌ها شد میزان بدهی‌های بانکی و به تبع آن هزینه‌های مالی در سطح گروه افزایش قابل ملاحظه‌ای یافت و همین امر سودآوری گروه را تحت تاثیر قرار داد. لذا در سال جاری یکی از حیاتی‌ترین اقدامات بحث اصلاح ساختار مالی و مدیریت بهینه منابع مالی است که به موجب آن فروش املاک و دارایی‌های غیراستراتژیک، تامین مالی ارزان‌قیمت از نهادهایی مانند صندوق توسعه ملی و تعامل سازنده با سیستم بانکی و استفاده از ابزارهای نوین تامین منابع از طریق بازار سرمایه در دستور کار قرار دارد. در کنار این اقدامات از طریق مدیریت هزینه‌ها و کاهش بهای تمام‌شده اعمال روش‌های مختلف فروش از جمله لیزینگ می‌توان موجبات سودآوری شرکت‌ و در نهایت افزایش بازدهی سهامداران محترم را فراهم آورد.
    در بخش دیگری از پیام مدیرعامل سایپا آمده است: شرکت سایپا از سال 89 تاکنون رتبه اول صادرات خودرو کشور را در اختیار داشته و تنها خودروسازی است که 7 بار عنوان صادرکننده نمونه و 2 بار عنوان صادرکننده ممتاز کشور را کسب کرده است. بنابراین به موازات افزایش در تولید، توجه به رقابت‌پذیری محصولات از بعد کیفی و قیمتی در اولویت بوده و بازارهای بالقوه و بالفعل خارج از کشور جهت صادرات محصول دائما در حال رصد می‌باشد. در سال 93 میزان صادرات از رشد 85 درصدی برخوردار بود که با توجه به تاکید وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت بر این امر مقرر شد میزان صادرات در سال 94 به دو برابر افزایش یابد و تعداد 45 هزار دستگاه هدف‌گذاری شده است.

    با توجه به تغییراتی که در بازار کسب و کار جهانی اتفاق افتاده، باید تعریف تازه‌ای از مشتری‌مداری و بخش امور مشتریان که متولی ارتباط با مشتری است، داشته باشیم. امروزه سازوکارهای ارتباط با مشتری تغییر کرده است، بنابراین باید در روش ارتباط با مشتری نیز با فراهم آوردن امکانات پیشرفته و به روز، زمینه یک ارتباط مدرن را ایجاد کنیم.
    این پیام می‌افزاید: رشد روزافزون آلودگی، تخریب محیط‌زیست و بروز بحران‌های پی در پی محیط‌زیست باعث شده است تا جامعه جهانی بیش از پیش به مفهوم توسعه پایدار توجه کرده و افکار عمومی خواستار وضع قوانین و الزامات محیط‌زیستی از سوی دولت‌ها و رعایت آن توسط همگان از جمله صنایع تولیدی شوند. از این رو در گروه سایپا استراتژی‌های توسعه زیرساخت‌های زیست‌محیطی با رویکرد مصرف بهینه منابع و انرژی و اقدامات سازگار با محیط‌زیست در سه حوزه زنجیره تامین، فرآیندهای تولید و پشتیبانی تولید، محصولات و خدمات پس از فروش تبیین و ابلاغ شده است. همچنین توسعه ارتباطات درون و برون‌سازمانی با ذی‌نفعان و سازمان‌های تاثیرگذار و تاثیرپذیر و در نهایت ارتقای جایگاه برند محیط‌زیستی سایپا و ایجاد تصور مثبت در جامعه از منظر اقدامات محیط‌زیستی از جمله مهمترین ماموریت‌های گروه در این حوزه است.

    جمالی در ادامه این پیام آورده است: در سال گذشته پروژه‌های متعدد توسعه محصول در حوزه‌های مختلف کیفی، طراحی و مهندسی آغاز شده که در سال‌جاری به جدیت پیگیری شده و با اصلاحات فنی و مالی به نتیجه خواهد رسید. همچنین مذاکره با خودروسازان مطرح جهانی جهت سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال دانش و داخلی‌سازی آن از طریق درگیر کردن قطعه‌سازان و تشویق و مشارکت آنان در سرمایه‌گذاری از جمله اقدامات اساسی سال‌جاری است.

    صنعت خودرو در سال 93
    سال گذشته برای صنعت خودروسازی سالی پر افت و خیز و البته خوش یمن بود و غول‌های خودروسازی توانستند با عبور از بحران،  دوباره در مسیر افزایش تولید قرار گرفته و از روزهای تاریک‌شان در سال 91 و 92 فاصله بگیرند. در خصوص بازار سرمایه نیز برخلاف روند کاهشی شاخص کل در سال 93، شاخص خودرو در سال گذشته با رشد 16 درصدی همراه بوده و رتبه هفتم پربازده‌ترین صنایع بورسی را کسب کرد. در سال قبل شاخص خودرو یکی از مهم‌ترین صنایع تاثیرگذار و تعیین‌کننده در روند حرکت شاخص کل به شمار می‌رفت. وجود این امر به دلیل تاثیر هیجانات روانی سهامداران و از بین رفتن تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی کشور است. همانطور که عنوان شد بازار سرمایه و بالاخص صنعت خودرو در سال 93، بیش از هر چیز، تحت تاثیر اخبار سیاسی و شایعات موجود در خصوص مذاکرات هسته‌ای بین ایران و طرف‌های غربی قرار داشتند. از باور سرمایه‌گذاران، ریسک صنعت خودرو نسبت به سایر صنایع بالاتر است به همین دلیل مثبت شدن روند این صنعت از لحاظ روانی و رفتاری این پیام را به سهامداران می‌دهد که احتمال توافق بالا بوده و رفع تحریم‌ها در شرف اعمال است. به همین دلیل به دنبال انتشار اخبار هسته‌‌ای، دامنه حرکات مثبت  و منفی در صنعت خودرو بیش از شاخص کل بوده است. یکی دیگر از عوامل شکل‌گیری نوسانات شدید در شاخص خودرو، نزدیک شدن قیمت بسیاری از سهام این گروه به ارزش ذاتی و جذابیت آنها جهت نوسان‌گیری و ورود سفته‌بازان به معاملات سهام شرکت‌های خودرویی بوده است.

    عملکرد سایپا در سالی که گذشت
    سهام شرکت خودروسازی سایپا نیز در سال 93 همانند شاخص کل و شاخص صنعت خودرو تحت تاثیر اخبار هسته‌ای، نوسانات زیادی را تجربه کرد و در نهایت با رشد 32 درصدی، بازدهی مثبت بالاتری را نسبت به میانگین صنعت نصیب سهامداران خود کرد. سالی که پس از مدت‌ها شاهد انجام افزایش سرمایه در شرکت اصلی گروه سایپا بودیم و سرمایه شرکت از 10 هزار و 400 میلیارد ریال به 17 هزار و 443 میلیارد و 306 میلیون ریال افزایش یافت. تصویب افزایش سرمایه 7/ 67 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به همراه برخی اخبار خوش هسته‌ای و امیدواری در به نتیجه رسیدن مذاکرات توانست کمک شایانی به رشد قیمت این نماد کند و بر حجم تقاضا و در نتیجه افزایش قیمتی سهم تاثیرگذار باشد. به هر حال در سالی که خبرهای سیاسی بیش از وضعیت بنیادی بر شرکت‌ها اثرگذار بود و این عوامل در شرکت‌های خودروساز با حساسیت ویژه‌ای دنبال می‌شد، سهم سایپا با بازدهی مثبت توانست پایان سالی خوش برای سهامداران وفادار به این شرکت را رقم بزند.

    ماموریت گروه خودروسازی سایپا
    تولید و عرضه انواع خودروی سواری و تجاری و سایر فعالیت‌های مرتبط با قابلیت کسب بازار جهانی و با بیشترین انطباق با نیاز مشتریان بازار ایران.

    چشم‌انداز گروه خودروسازی سایپا
    چشم‌انداز گروه سایپا، تبدیل شدن به یک خودروساز بین‌‌المللی است. این چشم‌انداز از طریق مالکیت برند اختصاصی، مدیریت محصول و پلت‌فرم، مدیریت شبکه فروش و خدمات پس از فروش، حضور فعال در بازارهای داخلی و بین‌المللی، توان رقابتی در کیفیت و قیمت و بازنگری اصلی در بازار ایران محقق خواهد شد.

    سیاست‌های راهبردی تدوین برنامه 1404
    به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده در سند «اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق 1404» گروه خودروسازی سایپا سیاست‌های راهبردی خود را با عنوان راهبر 1404 تهیه و براساس آن اهداف و استراتژی‌های خود را تدوین کرده است.

    ویژگی‌های کلیدی گروه خودروسازی سایپا در 1404
    مدیریت گروه تحقق این چشم‌انداز را در قالب یک برنامه بلندمدت تا افق 1404 می‌بیند که از آن طریق گروه سایپا به‌عنوان هلدینگ خودروسازی با تولید بیش از یک‌میلیون دستگاه خودرو و کسب سود 8 درصدی از کل فروش، رتبه اول سهم بازار با هدف 33 صادرات و رسیدن به تعادل ارزی، مالکیت دو پلت‌فرم خودروهای سواری و خانواده قوای محرکه، مالکیت لایه اول شبکه فروش و خدمات پس از فروش، تمرکز بر توسعه کسب و کارهای مکمل و مرتبط خودرو، به سودآورترین خودروساز کشور تبدیل خواهد شد.

    برنامه استراتژیک سال 1394 گروه خودروسازی سایپا
    افزایش تولید و ساخت داخل محصولات جدید: افزایش 40 درصدی تولید نسبت به سال گذشته (معادل 167313 دستگاه)
    مدیریت دارایی‌ها: واگذاری بخشی از دارایی‌ها جهت تامین مالی، افزایش تولید و توسعه محصول
    افزایش صادرات: افزایش بیش از 100 درصدی صادرات نسبت به سال قبل (معادل 50463 دستگاه)
    توسعه محصول: به تولید رساندن محصولات جدید
    مدیریت محیط صنعت: تعامل اثربخش با نهادهای دولتی جهت حمایت از صنعت خودرو
    مدیریت منابع مالی: تامین منابع مالی ارزان قیمت از صندوق توسعه ملی

    حوزه محصول
    - طراحی دو پلت‌فرم اختصاصی برای گروه سایپا در بخش سواری (و وانت)
    - راه‌اندازی و تحقق به موقع برنامه‌های توسعه محصولات در دست اجرا
    - تکمیل سبد محصولات از طریق توسعه همکاری با شرکای تجاری
    - تامین منابع مالی موردنیاز پروژه‌های محصول
    - توسعه 2 پلت‌فرم و عرضه خودروی سدان و هاچ‌بک در کلاس B مبتنی بر پلت‌فرم X200
    - طراحی و توسعه قوای محرکه برای پوشش برنامه محصول
    - ایجاد سیستم و سازمان کارآمد طراحی و مهندسی گروه سایپا (پیاده‌سازی سیستم طراحی محصول سایپا – ایجاد مرکز فناوری گروه سایپا)
    - مدیریت پروژه‌های همکاری با شرکای خارجی
    - حضور موثر در بازار خودروی تجاری با توسعه کسب و کار تجاری
    - مدیریت زنجیره تامین (توسعه توان طراحی جهت دستیابی به اهداف زمان‌بندی پروژه‌ها)
    - جمع سرمایه موردنیاز برابر با 1100 میلیارد تومان برای توسعه پلت‌فرم، محصولات ایرانی و تولید محصولات مشترک با شرکای تجاری در بخش محصولات سواری
    - جمع سرمایه‌گذاری در محصولات تجاری برابر با 460 میلیارد تومان برای داخلی‌سازی و مالکیت اتاق در تجاری سنگین و ایجاد برند در تجاری سبک.

    حوزه تولید و تامین
    - استفاده بهره‌ور از ظرفیت (بالای 80 درصدی) با افزایش تولید به بیش از 600 هزار دستگاه
    - بهبود 30 درصدی کیفیت محصولات گروه (سالانه 10 درصد)
    - برنامه تحقق تولید 800 دستگاه تیبا در روز (تیبا 800)
    - به تولید رساندن سایپا 151 و تیبا 2 و AMT در سال 92
    - توسعه سیستم علمی مدیریت تولید در خطوط خودروسازان و قطعه‌سازان گروه
    - افزایش میزان ساخت داخل قطعات تا سال 94
    - نوسازی و بازسازی خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان گروه
    - مدیریت یکپارچه زنجیره تامین
    - سرمایه‌گذاری موردنیاز در تحقق برنامه تولید و ظرفیت
    - جمع سرمایه موردنیاز برابر با  1.050 میلیارد ریال در حوزه بازسازی و نوسازی خطوط تولید قطعه‌سازان است.
    - جمع سرمایه موردنیاز برابر با 730 میلیارد ریال در حوزه بازسازی و نوسازی خطوط تولید خودروسازان است.
    - کل سرمایه مورنیاز خودروسازی و قطعه‌سازی: 1,780 میلیارد ریال.

    سرمایه در گردش
    - سرمایه در گردش موردنیاز برای تولید بخش سواری در سال‌های آتی بیش از 20 هزار میلیارد ریال
    - سرمایه در گردش موردنیاز برای تولید بخش تجاری بیش از 15 هزار میلیارد ریال است (با در نظر گرفتن شرایط فعلی).

    حوزه فروش داخل و خدمات پس از فروش
    - حفظ سهم بازار در بخش سواری و افزایش سهم بازار بخش تجاری
    - افزایش درآمد در حوزه خدمات پس از فروش
    - برنامه‌ریزی ترکیب بهینه محصول
    - مدیریت روش‌های قیمت‌گذاری (براساس حاشیه بازار)
    - اصلاح ساختار لجستیکی تحویل خودرو به مشتری
    - اصلاح ساختار مدیریت بر شبکه و سیستم مدیریت بر مشتری
    - توسعه کسب‌وکار بازرگانی قطعه
    - توسعه کسب‌وکارهای مکمل فروش (آپشن، فروش خودروهای فرسوده و کارکرده، ...)‌
    - توسعه مالکیت سایپا در شبکه فروش و خدمات پس از فروش با ایجاد ابرنمایندگی‌ها
    - توسعه زیرساخت‌های تکنولوژی اطلاعات در شبکه نمایندگی‌ها و فروش خدمات IT
    - - توسعه کسب و کار واردات خودرو
    - فروش خدمات مهندسی
    - سرمایه‌گذاری موردنیاز در تحقق برنامه تسهیل فروش و تحویل:  افزایش سرمایه 800 میلیارد ریالی در شرکت لیزینگ رایان سایپا
    - سرمایه موردنیاز در تحقق برنامه توسعه ارائه خدمات پس از فروش:  سرمایه‌گذاری بیش از 2 هزار میلیارد ریالی در این زمینه از جمله برنامه‌های گروه سایپا است.
    - سرمایه در گردش گروه برای بخش خدمات پس از فروش یک‌هزار میلیارد ریالی است.

    حوزه صادرات
    - دستیابی به موازنه ارزی تولید از طریق صادرات
    - تقویت سازمان صادرات و توسعه نیروی انسانی متخصص این سازمان
    - حضور در نمایشگاه‌های تخصصی بازارهای هدف
    - تحقق الزامات بازارهای هدف و رعایت استانداردهای لازم
    - ایجاد سایت تولید در بازارهای منتخب
    - ایجاد کانال‌های مالی و اعتباری از طریق بانک‌های بازار هدف
    - توسعه تجارت قطعه
    - توسعه سیستم لجستیک صادرات
    - - توسعه کسب و کار خدمات مهندسی در بازارهای صادراتی
    - توسعه خدمات پس از فروش جهت استمرار در حضور بازار
    - توسعه بازارهای صادراتی و ایجاد نمایندگی در بازارهای هدف

    حوزه مالی و اقتصادی
    - کاهش بدهی‌های شرکت تا حد بهینه در ساختار سرمایه
    - کاهش 50 درصد هزینه‌های مالی گروه
    - ایجاد جریان نقدینگی مطمئن و پایدار
    - فروش دارایی‌های مازاد و شرکت‌های غیراستراتژیک
    - اصلاح ساختار دارایی
    - افزایش سرمایه به میزان صد در صد
    - - فروش اوراق قرضه بلندمدت
    - تمرکز فعالیت‌های مالی و خزانه‌داری در سطح گروه
    - پیاده‌سازی سیستم حاکمیت شرکتی در سطح گروه
    - افزایش سرمایه شرکت

    حوزه مدیریت سازمان و سیستم
    - بهینه‌سازی فرآیند تصمیم‌گیری (زمان  کیفیت تصمیم‌گیری)
    - تشکیل ساختار هلدینگ
    - یکپارچگی مدیریت در فروش و خدمات پس از فروش، خرید، طراحی و مهندسی، مالی و منابع انسانی
    - تمرکز فعالیت‌های: مدیریت استراتژیک، کنترل مالی و عملکرد و مدیریت برند
    - توسعه و یکپارچه‌سازی زیرساخت و سیستم‌های اطلاعاتی
    - بهبود فرآیندها از طریق الگوبرداری از بهترین‌ها
    - سرمایه‌گذاری 240 میلیارد ریال
    بر این اساس پیش‌بینی بودجه سایپا در سال 94 دستیابی به رقم فروش 104 هزار میلیاردی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو