فونیکسریمکسبهتام

بررسی بازار خودرو ایران در ۲سوی مرزها

سبقت آزاد خودروسازان از ورودی‌های شرق و غرب

عصر خودرو : واکنش بازار خودرو ایران بر پایه محصولات کیفی و اقتصادی است. همانگونه که مسئولان نیز در توسعه همکاری با خودروسازان اولویت را شرقی یا غربی تعیین نکرده‌اند مزیت‌های سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری و وابستگی متقابل در تولید یک محصول را محور همکاری‌ها قرار داده‌اند.

سبقت آزاد خودروسازان از ورودی‌های شرق و غرب
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، کارشناسان نیز با تاکید بر این مسئله معتقدند خودروسازان با برآورد تحلیل اقتصادی و فنی، همچنین واکنش بازار به تولیدات، توسعه همکاری با خودروسازان خارجی را تضمین می‌کند.براساس گزارش «بیزینس مانیتور» مسئولان ایرانی تاکید زیادی بر رونق کسب و کار خودرو در کشور دارند. همین فرصت مغتنمی برای غول‌های خودروسازی شرق و غرب است اما در این مسیر عوامل زیادی همچون سلیقه بازار خودرو، کیفیت محصول، سطح مبادلات تجاری و... موثر است، از این رو باید دید خودروسازان ایرانی پیش از آغاز همکاری بررسی لازم را انجام می‌دهند که توسعه همکاری با خودروسازان کدام سوی مرزها می‌تواند به استراتژی موفق‌تری بینجامد. هرچند پیش از این خودروسازان شرقی و غربی همکاری گسترده‌ای در ایران داشته‌اند اما هم‌اکنون نگاه‌ها با حساسیت بیشتری امتیاز خودروسازان خارجی به ایران را دنبال می‌کنند، بنابراین نمی‌توان گفت تنها اعلام آمادگی ایران، درهای صنعت خودروسازی را به سوی آنها بگشاید، اما مسئله مهم‌تر این است که واکنش بازار به کدام‌یک از تولیدات شرقی یا غربی مثبت‌تر است؛ مسئله‌ای که متضمن موفقیت آنها در بازار ایران و کشورهای همسایه خواهد شد.

    استراتژی ایران، وابستگی متقابل
    ایران با در اختیار داشتن 17 خودروساز کوچک و بزرگ منافع خوبی برای راه‌اندازی خطوط تولید برای خودروسازان دارد، اما برای همکاری با هر یک از شرکت‌ها به طور قطع شروطی از سوی ایران ارائه خواهد شد که می‌تواند در بخش انتقال فناوری، سرمایه‌گذاری مشترک، تامین زنجیره قطعات و آموزش کارکنان باشد.یک عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با صمت درباره تمایل بازار ایران به ورود خودروسازان شرقی و غربی اظهار کرد: با نگاهی به گذشته و سیر ورود خودروهای غربی و شرقی شاهد شرایط مشابه برای توسعه همکاری با خودروسازان خواهیم بود. درواقع قبل از انقلاب اسلامی شرکت‌های امریکایی شورولت و بیوک در ایران حضور موفقی داشتند که با آغاز انقلاب خط مونتاژ این خودروها که بزرگ و قدرتمند بودند، متوقف شد و شرکت‌های ژاپنی که پیش از انقلاب فعالیت کمرنگی را شروع کرده بودند، جایگزین آنها شدند و کمی بعد کره‌ای‌ها که تازه به این صنعت ورود کرده بودند، به آنها اضافه شدند.آرمان خالقی با بیان اینکه بازار ایران هر 2طیف تولیدات خودروسازان شرقی و غربی را می‌شناسد، افزود: گرچه محصولات امریکایی و اروپایی از پیش از انقلاب در ایران حضور گسترده‌ای داشتند، با آغاز جنگ تحمیلی و کاهش سوخت در ایران خودروهای ژاپنی به دلیل مصرف پایین سوخت و کم خرج بودن با استقبال خوبی همراه شدند. حال خودروهای اروپایی مانند ولوو، مرسدس و پژو که بیشتر محصولات لوکس بودند، طیف خاصی از مصرف‌کنندگان ایرانی را با خود همراه کرده بود. حال در همان سال‌های جنگ به قدری محدودیت به وجود آمد که خودرو سهمیه‌بندی شد اما سال‌های بعد که تولید پیکان متوقف شد، بار دیگر خودروسازان ایرانی فعال شدند. در توسعه این همکاری‌ها شرکت‌های خارجی با آغاز تحریم‌های غرب علیه ایران برای اینکه مشمول تحریم‌ها نشوند، همکاری‌های خودرو با ایران را متوقف یا کاهش دادند. حتی شرکتی مانند «دوو» کره جنوبی پس از اینکه سهام آن از سوی جنرال موتورز خریداری شد، صادرات به بازار ایران متوقف شد.او درباره شرایط همکاری ایرانی‌ها با خودروسازان شرقی یا غربی تاکید کرد: با وجود اینکه در زمان تحریم‌ها سطح مبادلات ایران با کشورهای شرقی به دلیل اعتبارات بلوکه شده متوقف نشد اما این نمی‌تواند امتیازی برای اولویت قرار گرفتن خودروسازان ژاپنی یا کره‌ای قلمداد شود زیرا در 6 ماه آینده با لغو تحریم‌ها مبادلات بانکی ایران با کشورهای اروپایی نیز به حالت عادی بر می‌شود و تفاوتی از این نظر بین همکاری با شرق یا غرب وجود نخواهد داشت. درواقع کشوری مانند ژاپن به دلیل طراحی پالایشگاه ویژه خرید نفت از ایران مجبور شد پس از تحریم‌ها تا حدودی خرید نفت از ایران را ادامه دهد، در غیر این صورت طراحی دوباره پالایشگاه هزینه هنگفتی را بر این کشور تحمیل می‌کرد. حتی آلمان و ایتالیا نیز در فعالیت‌های نفتی شرکای تجاری ایران بودند. بنابراین ادامه همکاری‌ها در زمان تحریم‌ها به واسطه ضرری بود که آن کشورها می‌دید اما رویکرد پس از حذف تحریم‌ها باید بر پایه سرمایه‌گذاری‌های مشترکی باشد که محصولات اقتصادی و استاندارد به مصرف‌کننده عرضه کند.


    خالقی درباره استراتژی مورد نظر ایران برای خودروسازان شرقی و غربی ادامه داد: برای تقویت همکاری ایران با خودروسازان خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشستی مشترک با قطعه‌سازان و خودروسازان استراتژی هماهنگی را تدوین کنند. به‌طوری که قطعه‌سازان برنامه‌ای ارائه کنند که خود را تقویت کنند و خودروسازان نیز بدانند در مذاکره با شرکت‌های خارجی چه میزان پشتوانه دارند. همچنین با در نظر گرفتن منافع مشترک با خارجی‌ها شرایط را به گونه‌ای تنظیم کنند که با فشار تحریم‌ها و... این صنعت آسیب نبیند. به عبارت دیگر در تولید هر یک از قطعات در ابتدای مذاکرات مشخص شود چه درصدی از سوی شرکت‌های ایرانی ساخته می‌شود. این موضوع می‌تواند منافع ایران را در موقعیت‌های مختلف تامین کند به‌طوری که اگر ایرانی‌ها از آن شرکت‌ها قطعه نخرند، با ضررهای زیادی مواجه می‌شوند.

    نگاه بازار، متضمن همکاری‌ها
    در سال‌های اخیر با ارتقای فناوری تقاضا بازار به خودروها تغییر کرده و شاخص‌های استاندارد در کنار ویژگی‌های فنی همچون ایمنی و مصرف از اهمیت بالایی برخوردار شده است.
    یک استاد دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه خودروسازان شرقی آبشن‌های راحتی را در محصولات خود ارتقا داده‌اند، به صمت گفت: امروز انتخاب مصرف‌کننده تنها محصولات کیفی با طراحی مناسب نیست بلکه خودرویی که بیشترین رفاه را برای سرنشینان تامین کند از اولویت خوبی برخوردار است؛ استراتژی که از سوی شرکت‌های کره‌ای و شرقی به درستی مورد استفاده قرار گرفته است اما این مسئله نمی‌تواند منحصر به خودروسازان شرقی باشد بلکه شرکت‌های غربی نیز در ارائه خدمات پس از فروش و فراهم کردن ویژگی‌های منحصر به فرد پیشگام هستند، بنابراین نمی‌توان گفت یک عامل به تنهایی می‌تواند نظر مشتریان را به سوی خود جلب کند، بلکه مجموعه ویژگی‌های خودرو در اقبال بازار به آنها اثرگذار خواهد بود.امیرحسین کاکایی با بیان اینکه بخشی از همکاری شرکت‌های ایران تابع واکنش‌های بازار خواهد بود، ادامه داد: وقتی شرکت‌های خارجی با شرایط یکسان به بازار ایران ورود می‌کنند تولیدات آنها می‌تواند روند همکاری را تعیین کند، درواقع با توجه به اینکه ایران به دنبال همکاری‌های صادرات‌گراست در صورتی که محصولات تولیدی در بازارهای کشورهای همسایه مقبولیت پیدا کند، بستر ایجاد خطوط جدید تولید و حتی ارائه مدل‌های جدیدتر فراهم خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو